Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: treshold or no treshold thats the question

  1. #1
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    treshold or no treshold thats the question

    om mijn lange termijn doel met snowdon te gaan halen ben ik weer buiten gaan wandelen en dan voornamelijk met zijn 2-en.
    met andere paarden er bij is snowdon super zeker van zichzelf maar als we samen gaan wil hij nog wel eens onzeker zijn.

    Als we gewoon buiten gaan wandelen staat snowdon om de 3 meter stil en dan gaat hij kijken in de verte, bijvoorbeeld naar de koeien van de buren die bewegen. dat is zo'n 600 meter verderop. hij had zijn hoofd hoog, knipperde niet met zijn ogen --> dus ik dacht RBI en een treshold. dus ik wacht wacht wacht... maar het werd er echt niet beter op... hij ging steeds meer stilstaan, soms ook met zijn hoofd laag en ineens gewoon op rust. of hij ging het gras in en werd dan boos als hij niet mocht eten.
    en het voelde gewoon ook heel rot, hij heeft meer aandacht voor koeien 500 meter verder op en ik hing er een beetje bij alsof ik toevallig aan dat touw vast zat.

    van de week zag ik op de savvyclub een filmje waarin linda zei ga ze niet gewoon rechtdoor liep maar wel ondertussen speelde dus point to point met bomen of circling om bomen. dus vandaag ben ik al spelend gaan wandelen... terwijl we over de weg liepen slalommen door de strepen op de weg, tot een drempel en daar met de paaltjes figure 8, stick to me met tempo wisselingen en overgangen enzo. deze wandeling was snow super relaxed... steeds zijn hoofd laag, likken en kauwen blik zacht en hij had geen last van tresholds heel ver in de verte. hij heeft er 2 gehad... 1x toen een kudde koeien naar ons toe kwam rennen en 1x bij een kudde schapen. voor de rest niet... zelfs toen ik ging slalommen uit zone 5.

    nouja een beetje warrig verhaal maar het komt er op neer dat als we gewoon wandelen en ik hem niet bezig houd of zijn aandacht bij mij houd gaat hij veel stilstaan en staan kijken. Als ik hem bezig houd is het kijken een stuk minder en is hij veel relaxter. maar aan de andere kant sleur ik hem dan ook over plekken waar hij normaal een treshold zou krijgen...

    ik vind het heel lastig!
    door met hem al spelend te wandelen toon ik natuurlijk ook veel meer leiderschap dan dat ik met hem loop en hij stil mag staan wanneer hij wil om te kijken maar aan de andere kant wil ik hem ook niet van de cliff af duwen....

    ik ben heel benieuwd wat jullie mening hier over is!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: treshold or no treshold thats the question

    Ik denk dat je het al goed verwoordt: als jij hem bezig houdt met opdrachten, toon je veel meer leiderschap. DAT maakt dat hij zich zeker kan voelen en dus geen thresholds HEEFT op die plekken. Simpelweg omdat hij van jou de veiligheid voelt.

    Je sleurt hem toch niet letterlijk over de weg? Je stelt hem vragen en geeft hem taken en hij heeft altijd nog de mogelijkheid om ergens een vraag terug te stellen of te laten zien dat hij ergens bang is.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: treshold or no treshold thats the question

    Je moet proberen goed te kijken naar de redenen van tresholds.
    Ik heb er drie bij Tas:

    -rb-i: ik durf niet verder, je ziet verder soms niet veel, maar het komt heel duidelijk "van binnenin"
    -rb-ex met algemene spanning: onrustig, slecht gefocused op mij, bezig met andere dingen, spanning is beter te zien
    -rb-ex door een duidelijke oorzaak (voorwerp dichtbij of in de verte)
    Is natuurlijk niet hetzelfde bij elk paard, maar dit is een voorbeeld hoe ik het indeel

    Alle tresholds hebben andere oorzaken, zien er anders uit en hebben een andere aanpak nodig. De laatste los ik bijvoorbeeld ook op met aandacht vragen, de eerste niet. Probeer gewoon eens alleen te observeren en te kijken wat bepaalde acties doen. loop eens helemaal terug, kijk wat dat voor effect heeft.

    waar ik lang mee gezeten heb is het grazen. Naar mijn mening is het wel een teken van lb zijn, MAAR het hoeft niet te betekenen dat er geen treshold is, dat is de fout die ik bij Tas gemaakt heb. Zij stopt bij een tresholds en gaat dan staan grazen, waardoor ik denk dat er niets aan de hand is en haar dus eroverheen duw.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: treshold or no treshold thats the question

    Je beschrijft het heel erg duidelijk vindt ik, als je met hem aan de slag gaat dan heb jij focus en hij dus ook, je gaat iets doen enje hebt een plan. Als hij op die momenten ontspannen is dan is dit een hele goed methode denk ik, ik merk dit ook wanneer ik ga wandelen met whoopie , soms reageer ik teveel op haar inplaats van dat ik een plan heb en van haar vraag dat ze meekomt, ook met wandelen focus ik soms duidelijk op een boom in de verte en accepteer ik niet altijd dat ze gaat stilstaan, merk dat ik dan toch verder met haar kom.
    Volgens mij heb je een goed oplossing in handen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: treshold or no treshold thats the question

    Ik herken het ook wel. Wij hebben een vrij lange oprijlaan naar de boerderij waar Monty staat. Aan het einde daarvan is een provinciale weg. Hoe dichter we bij de weg komen, hoe langzamer monty gaat lopen en uiteindelijk staat hij stil en staart hij in de verte...
    Hij is zeker niet bang voor verkeer, want langs de weg is geen probleem.
    Nu ik erover nadenk is het weggaan van zijn safety place misschien wel zijn grootste treshold. ( voor Monty dan).

    Thanx voor de inzichten weer!

  6. #6
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: treshold or no treshold thats the question

    Een hele simpele mogelijke reden voor steeds meer stil gaan staan is het leggen van een associatie tussen zijn gedrag en jouw reactie daarop. Als hij stilstaat, blijf jij wachten. Zeer effectief dus wanneer stilstaan (of in ieder geval, jezelf niet verder van stal verwijderen) als paard je doel is. Aangeleerd gedrag.

  7. #7
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: treshold or no treshold thats the question

    dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid elise, en dat verklaard waarom hij al spelend wel gewoon mee liep...

    how intresting!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  8. #8
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re: treshold or no treshold thats the question

    Ik denk dat Eveline het helemaal bij het rechte eind heeft... Leiderschap. Zeker ook omdat je aangeeft als hij met andere paarden is hij wel confident is.


    Met Sarah heb ik precies hetzelfde. Zij stond ook om de drie meter stil, ook ik dacht treshold nieuwe omgeving, geitjes bij de buren, meerder pensionstallen op dezelfde weg dus geluiden van andere paarden, het horen van haar veulen e.d.

    Ik heb naar haar gekeken, gewacht, een paar meter teruggelopen en toen weer verder gevraagd etc.

    Toen Brenda bij ons is geweest heeft zij mij zien werken met Sarah. Daaruit kwam dat Sarah af en toe onzeker is en ik niet echt een leider ben, ik geef toe in haar onzekerheid. Wat haar in sommige gevallen nog onzekerder maakt.

    Afgelopen weken ben ik gaan expirimenteren. Ik heb mijn stick weer meegenomen naar buiten en ben door mijn fases heen gegaan als ze stil stond. Dit werkte, ze liep verder. Nog niet zo vlot als ik zou willen maar het begin was er. Ze geeft me ook aan wanneer ik te snel door mijn fases ga. Op een avond stond ze weer stil en ik reageerde eigenlijk meteen met mijn string op haar, ze kapte naar me. Sorry meisje, dat was inderdaad niet netjes van mij. Er was wel degelijk een treshold toen voor haar. Er liep een kat mee langs de slootkant die ik over het hoofd had gezien.

    Maandag hebben we een mijlpaal bereikt. Sarah deed het zo goed op de weg voor stal, dat ik besloot om een heel rondje te lopen. Ik had gelukkig wat snoepjes in mijn zak zitten dus haar onderweg een aantal keer beloond met een snoepje. Ze snapte het en ze heeft het hele rondje als een zonnetje meegelopen.

    Kortom; Sarah heeft leiderschap nodig, ze moet op mij kunnen bouwen. Als ik duidelijk ben heeft zij vertrouwen en natuurlijk houd ik zo goed mogelijk in de gaten of er mogelijke tresholds zijn.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •