Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Gewicht berekenen, verschil!!!

Gewicht berekenen, verschil!!!

Ik heb deze week het pavo-meetlint ontvangen en heb onze ponies ermee opgemeten met de volgende resultaten:
    Warrior (new forest, 1.50 m) volgens pavo 478 kg
    Bram (grote shet) volgens pavo 298 kg

Dacht ik toen....

Ik had ze al eerder opgemeten en dat gelukkig ook wel ergens opgeschreven , vorig jaar woog bram volgens de PN gewichtscalculator 190 kg, anderhalf jaar daarvoor 290 (hij had bij de vorige eigenaar langdurig in de grazige groene runderweides vertoefd ) en warrior woog 390 kg.

Dus nog maar even weer aan het meten en vervolgens via die gewichtscalculator ingevuld (welke overigens hetzelfde is als de formule van Carrol & Huntington; (borstomvang x borstomvang x lengte) : 11900 )

En de uitkomsten waren;
    Warrior 412 kg
    Bram 191 kg

Omdat de gewichtscalculator en de formule dezelfde uitkomst hebben en warrior niet veel te dik is, ga ik er maar vanuit dat die het beste klopt. Ik rond het gewicht dan wel wat naar boven af bij het geven van een wormkuur oid, maar vind het verschil wel enorm groot. (zou pavo hierdoor de gewichten al wat naar boven afronden voor dergelijke dingen??)

Hoe berekenen jullie het lichaamsgewicht van je paard en hoe vaak?
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Gewicht berekenen, verschil!!!

Toevallig hebben we bij ons op stal net de paardenweegschaalop bezoek gehad. Als je een cluppie mensen verzamelt is dat niet duur, en je weet precies wat je paard weegt. Hoor ook vaak dat de meetlinten niet hetzelfde meten. Iemand op stal zou het werkelijk gewicht en het meetlint eens vergelijken, dan post ik het hier wel even, okay?

Iemand op stal zou het werkelijk gewicht en het meetlint eens vergelijken, dan post ik het hier wel even, okay?
    Ja dat zou super zijn (wel het lint van pavo he!?), en helemaal als ze dan ook nog even de formule gebruikt om het uit te rekenen. Alvast bedankt!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er is een site die het gewicht van je paard volgens een bepaalde formule berekend, Karianne heeft het toen uitgeprobeerd nadien heeft ze het paard laten wegen en er was bijna geen verschil, ik ga kijken of ik het kan vinden.

Gevonden:
    http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Dank je Janneke, ik heb het even uitgeprobeerd maar het is dezelfde calculator. Allemaal zijn ze volgens die C&H formule. Als dat wel klopte bij karianne haar paard ga ik er ook maar vanuit dat die formule gewoon goed is, ik ben nog wel benieuwd of er bij lila's collega verschil in zit.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het maakt ook nog uit wat voor soort paard (ras) je berekent met zo'n formule of meetlint. Die formule is bedacht voor warmbloedpaarden. Bij mijn IJslanders klopt die ook niet goed, omdat bij koudbloeden de verhoudingen wat anders liggen.

Overigens schijnen verschillende meetlinten ook verschillende maten aan te kunnen geven; iets om ook in het achterhoofd te houden!
    Ik gebruik momenteel een meetlint om mijn paarden te 'wegen'. Of het gewicht wat dat lint aangeeft echt klopt weet ik niet, maar ik schat dat het aardig in de richting komt (Atli zou 341 kg wegen en Menglöd 391). Of het nou precies klopt of niet, ik kan met dat lint in elk geval wel goed in de gaten houden of ze afvallen of aankomen.

Marja, daar schrijf je een aantal wijze woorden. Maar niet alleen het ras maakt dat die linten non-informatie geven. Ook verschillen in type binnen een ras, mate van getraind zijn, conditie (verdorie, nu gebruik ik dat door mij gehate woord in deze context ook al haha) ik bedoel dus te dun of te dik zijn (en zo kan ik nog wel een aantal variabelen noemen) zorgen er voor dat het gewicht niet met een meetlintje bepaald kan worden.
    Het kan best zo zijn dat het bij een bepaald paard klopt, maar ja, bij welk paard ? Dus dan weet je nog niks.
    Ik geef inderdaad wel vaak de tip om het afvallen of aankomen er mee in de gaten te houden.

Ik las laatst in "bit" over de cresty neck methode, waarbij je de halsomtrek halverwege de hals meet en dit deelt door de stokmaat. Hoger dan 0,63 (paard) en 0,68 pony zou wijzen op overgewicht. Ik heb het uitgetest op een klein paardje in prima conditie en die kwam uit op 0,61. Maar ja... ik loop dan toch tegen het probleem op: "wat is halverwege de hals"?

Ik kan me wel voorstellen dat je, wanneer je voor jezelf weet dat je steeds op dezelfde plek meet, hiermee schommelingen kunt registreren.

Misschien moet ik maar eens een "gruwelijk paardenmeetlintvretertje" uitvinden. In mijn ogen zijn meetlinten niet meer dan goedkope reclamedragers die mensen een vals gevoel van weten geven.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou ja het meetlint kan m.i. wel gebruikt worden om verschillen aan te geven, dus om in de gaten te houden of je paard aankomt of afvalt. Het geeft in elk geval een indicatie.
    Op mijn lint staat trouwens dat je 3 x moet meten, en dat je dan uit moet gaan van het gemiddelde. Want een cm naar voren of naar achteren meten, kan maar zo 20 kilo verschil aangeven.

Ja, 'halverwege de hals' is wel een hele vage aanduiding! Dat weet toch ook niemand te vinden???

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vind het al schatten om staande náást het paard de lichaamslengte te meten. We hebben het hier nog niet gemeten met een lint, toch eens doen....

We hebben het hier nog niet gemeten met een lint, toch eens doen....
    Ja lila, zou je dat eens willen doen? En dan ook nog eens via die formule, kunnen we zien hoeveel het verschilt en welke methode het nauwkeurigst is!

Eveline had zo'n lint wij schreven elke zoveel weken op of ze aan waren gekomen of afgevallen, nu doen we dat niet meer helaas

misschien maar ff een zelf aanschaffen en boekje erbij en dan opschrijven best wel goed plan..
    welk merk meetlint hebben jullie ? eveline had een pavo meetlint..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb de mijne in Zweden gekocht.
    Geen idee welk merk.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb gisteren nagemeten. Op de weegschaal woog Vash 667,5 kg en volgens het lint van Equimax weegt hij 722 kg. Zijn dinnetje woog ong. 40 kg meer met het lint dan in werkelijkheid.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

ik vind het allebei een beetje vaag...

ik kan snow zijn boeg en lengte op meten voor die formule of zijn hoogte en buik omvang met het pavolint maar daar wordt niet in meegenomen hoe groot zijn kniegewrichten zijn en hoe groot zijn hoeven zijn... dus ik vind beide methodes niet geschikt voor apparte paarden... misschien voor de standaard types....
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Heb gisteren nagemeten. Op de weegschaal woog Vash 667,5 kg en volgens het lint van Equimax weegt hij 722 kg. Zijn dinnetje woog ong. 40 kg meer met het lint dan in werkelijkheid
    Fijn, bedankt!
    Je zou dan haast zeggen dat ze van equimax het gewicht alvast voor de gebruiker naar boven hebben afgerond....

Bladwijzers

Forum Rechten