Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: Winterse nat hooi voer perikelen

Re: Winterse nat hooi voer perikelen

Ik voer mijn ponies ook nat hooi, maar laat het geen 4 uur weken. Wat is daar de reden van?
    Ligt aan de reden waarom je het moet weken. Week je het om het stofvrij te krijgen, dan is 'even doorhalen' voldoende. Ik week het om de suikers eruit te halen ivm een hoefbevangen paard. Die suikers moeten oplossen, daarvoor moet het enkele uren liggen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ligt aan de reden waarom je het moet weken. Week je het om het stofvrij te krijgen, dan is 'even doorhalen' voldoende. Ik week het om de suikers eruit te halen ivm een hoefbevangen paard. Die suikers moeten oplossen, daarvoor moet het enkele uren liggen.
    Ja, dat heb ik ook zo begrepen. Maar ik las dat Melliens ponies luchtwegproblemen hebben, dan is weken toch niet nodig?

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb voor Essie ook jaren lang hooi moeten weken ivm luchtweg problemen....even natspuiten of onderdompelen was voor haar in ieder geval niet voldoende, het moest echt een aantal uren in het water liggen om het goed stofvrij voor haar te krijgen.

Ik deed alles altijd in een hooinet in 2 speciekuipen, liet het uitlekken door de hooinetten op te hangen en verdeelde het dan (net als Trea in de wasmanden) over andere speciekuipen.

Altijd met een dagje er tussen zeg maar zodat ik gewoon alleen een speciekuipje hoefde om te kiepen voor Es en niet in de ochtend nog allerlei perikelen uit hoefde te halen om nat hooi te geven.

Werkte bij Essie perfect en Essie was een enorme luchtweg patient. Voordroog kuil geven hielp bij haar trouwens ook en scheelde een hoop gedoe met die natte hooi bende
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Jolien is ook gevoelig op haar luchtwegen en zelfs droge kuil, als het wat droger is, moet ik weken, hoewel dat wel veel beter gaat. Gewoon hooi is sowieso een probleem. Mijn ervaring is dat even nat maken meestal niet voldoende is. Wij vullen 's avonds een bad met hooi, goed losgeschud en maken dit flink nat met (van het dak van de loods) opgevangen regenwater. We laten 's ochtends het water weglopen en brengen dan het hooi met een kruiwagen naar de paarden, inderdaad in zo'n door de helft gesneden 1000 liter tank. Overigens zitten er in het gebruikte water best veel stofjes en zandjes, ook als je een betere kwaliteit hooi hebt. Hergebruik is zeker voor stofgevoelige paarden naar mijn idee niet echt gezond
    Remember the oath... "never, ever, release on a brace"

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Er bestaan hooistomers ........ Wel een leuk kostenplaatje, maar dan heb je ook wat Geen geklieder meer met veel water. En hooi wat paarden erg lekker schijnen te vinden ( ik heb er geen ervaring mee hoor ).

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten