Vanwege luchtwegproblemen hebben zowel Beau als Pjelk nat hooi nodig in de winter.Vanaf vandaag staan beide paardjes weer in stal en uitloop (in plaats van in de wei) en kan ik me dus weer buigen over hoe ik het hooi het meest handig kan voeren. Dat valt me nog niet mee! Het is altijd een behoorlijk geknoei met het natte hooi; de hooinetten zijn zwaar en bezwijken bijna onder het gewicht van het hooi, je kleren blijven er niet echt netjes bij en er is veel water voor nodig.
Het hooi moet altijd tenminste 4 uur weken. Hoe ik het nu doe is: hooi voor de volgende voerbeurt in een hooinet doen en dan het net in een speciekuip met water leggen. Daar blijft het dan liggen tot de volgende voerbeurt. Ik voer twee keer per dag dus dat is dan de volgende ochtend of avond. Bij de volgende voerbeurt haal ik het net uit de speciekuip en laat het uitdruipen boven een andere speciekuip op een soort zelfgeknutseld rooster van kippengaas met latjes . Wat ik echter onhandig vind, is dat ik zo maar heel weinig hooi nat kan maken per keer. Per voerbeurt kan ik 1 (niet eens al te vol, want dan wordt het heel zwaar) netje met hooi laten weken. Ter aanvulling geef ik de paarden dan ook wel droog hooi. Voor Beau is dat nog niet eens zo'n ramp maar Pjelk kan het beter niet hebben. Helaas vindt Pjelk het droge hooi veel lekkerder dan het natte . Dus met deze verdeling krijgt Pjelk teveel droog hooi als ik de paarden gedurende het hooi eten niet van elkaar scheidt. En scheiden kan niet omdat ik ze ook wel voor mijn werk voer en dan niet een uur kan wachten tot het hooi op is. Eigenlijk zou ik dus meer hooi moeten laten weken per keer. Maar wat is daarbij handig? Ook onpraktisch is dat ik de paarden altijd onderweg naar mijn werk voer. Dan moet ik dus in nette kleren in het donker met loodzware, natte hooizakken in de weer. Niet bepaald bevorderlijk voor het behoud van nette kleren . Nu zou een heel logische oplossing zijn om de paarden in oude kleren te voeren, weer naar huis te gaan en me om te kleden maar dat zie ik niet zo zitten omdat ik altijd al om half zeven met de trein moet en de paarden bij het station staan zodat voeren makkelijk in 1 moeite door kan.
Ik hoop niet dat ik erg zeurderig over kom met dit verhaal.. Maar ik merk dat ik wat dit betreft een beetje op zie tegen de winterperiode. ik ben wel benieuwd hoe andere forumleden het winters voeren aanpakken sochtends en vooral naar wat voor handigheidjes jullie hebben voor het voeren van nat hooi!
Bladwijzers