Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Winterse nat hooi voer perikelen

  1. #1
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Winterse nat hooi voer perikelen

    Vanwege luchtwegproblemen hebben zowel Beau als Pjelk nat hooi nodig in de winter.Vanaf vandaag staan beide paardjes weer in stal en uitloop (in plaats van in de wei) en kan ik me dus weer buigen over hoe ik het hooi het meest handig kan voeren. Dat valt me nog niet mee! Het is altijd een behoorlijk geknoei met het natte hooi; de hooinetten zijn zwaar en bezwijken bijna onder het gewicht van het hooi, je kleren blijven er niet echt netjes bij en er is veel water voor nodig.
    Het hooi moet altijd tenminste 4 uur weken. Hoe ik het nu doe is: hooi voor de volgende voerbeurt in een hooinet doen en dan het net in een speciekuip met water leggen. Daar blijft het dan liggen tot de volgende voerbeurt. Ik voer twee keer per dag dus dat is dan de volgende ochtend of avond. Bij de volgende voerbeurt haal ik het net uit de speciekuip en laat het uitdruipen boven een andere speciekuip op een soort zelfgeknutseld rooster van kippengaas met latjes . Wat ik echter onhandig vind, is dat ik zo maar heel weinig hooi nat kan maken per keer. Per voerbeurt kan ik 1 (niet eens al te vol, want dan wordt het heel zwaar) netje met hooi laten weken. Ter aanvulling geef ik de paarden dan ook wel droog hooi. Voor Beau is dat nog niet eens zo'n ramp maar Pjelk kan het beter niet hebben. Helaas vindt Pjelk het droge hooi veel lekkerder dan het natte . Dus met deze verdeling krijgt Pjelk teveel droog hooi als ik de paarden gedurende het hooi eten niet van elkaar scheidt. En scheiden kan niet omdat ik ze ook wel voor mijn werk voer en dan niet een uur kan wachten tot het hooi op is. Eigenlijk zou ik dus meer hooi moeten laten weken per keer. Maar wat is daarbij handig? Ook onpraktisch is dat ik de paarden altijd onderweg naar mijn werk voer. Dan moet ik dus in nette kleren in het donker met loodzware, natte hooizakken in de weer. Niet bepaald bevorderlijk voor het behoud van nette kleren . Nu zou een heel logische oplossing zijn om de paarden in oude kleren te voeren, weer naar huis te gaan en me om te kleden maar dat zie ik niet zo zitten omdat ik altijd al om half zeven met de trein moet en de paarden bij het station staan zodat voeren makkelijk in 1 moeite door kan.

    Ik hoop niet dat ik erg zeurderig over kom met dit verhaal.. Maar ik merk dat ik wat dit betreft een beetje op zie tegen de winterperiode. ik ben wel benieuwd hoe andere forumleden het winters voeren aanpakken sochtends en vooral naar wat voor handigheidjes jullie hebben voor het voeren van nat hooi!

  2. #2

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Is voordrooghooi dan geen optie? daar zit nagenoeg geen stof in, scheelt een boel werk.
    Sindii, voor Mens en Paard

    http://www.sindii.nl

  3. #3

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Even een heel ' creatief' idee, het is misschien niets hoor maar waarom vul je de hooinetten niet (droog) en spuit je ze daarna even nat met een tuinslang van een klein afstandje zodat je niet nat wordt.

    Het gaat immers om het stof toch, niet de suikers en voedingsstoffen die eruit moeten?
    Als je hooi de hele nacht weekt spoel je ook veel te veel voedingsstoffen weg, eigenlijk zonde. (Wanneer je dit zou doen voor laatstgenoemde reden is een half uur weken wel genoeg heb ik me laten vertellen).
    Don't make or teach assumptions

  4. #4

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Ooow ik zie het helemaal vóór me! Wat een gedoe ook hè. Kan je niet meerdere speciekuipen neerzetten?
    Ikzelf week het hooi in voertonnen.

    Ik heb het idee dat daar wel meer in kan. Twee tot drie dikke plakken hooi kan zeker en dan staan ze goed onder water. Daarin week ik het hooi voor een hele dag. 's Morgens zet ik het 'in de week', na een uurtje of 4 er weer uit, dan in een uitlekbak, wat een (door Leo gemaakte) houten kist op pootjes en gaatjes in de bodem is. Als het daar weer enkele uren in heeft gestaan, verdeel ik het in porties (wasmanden) zodat ik de volgende dag altijd drie geweekte maaltijden heb klaarstaan (voor als er eens iets tussenkomt.. you never know).

    Maar ik heb makkelijk praten! Heb alles bij huis, hoef nooit te sjouwen, als ik eens iets zwaar vind (die 20 meter van de schuilstal naar de hooiruiven) maakt Leo er gelijk een treetje met wieltjes onder zodat ik tonnen kan rijden.

  5. #5

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Misschien alleen voor de ervaren klusser geschikt maar je hebt van die 1000litervaten, zogenaamde ibc-containers. Worden bij bosjes aangeboden op sites als marktplaats en speurders enzo.

    Deze bedoel ik:


    Als je deze nou horizontaal doormidden zaagt en paardproof maakt (zonder scherpe haken en ogen), dan kan je 2 balen hooi erin gooien, water erover gieten tot het hooi helemaal onder staat. Tegen de tijd dat je het aan je paarden voert zet je het kraantje aan de onderkant open en loopt het water weg. Paarden kunnen gewoon uit dat ding eten. Geen natte/vieze kleren etc.

  6. #6

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Haha, dat is wel DE gouden tip!
    Nog even ter aanvulling; de handyman die dit voor elkaar krijgt kan ook wel een roostertje maken voor erbovenop. Dan eten ze langzamer.

  7. #7

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Wieltjes eronder, kan je 'm makkelijk van het land/paddock naar de waterkraan rijden. Moet je er wel 2 hebben. 1 waar ze uit eten, 1 waar het hooi in weekt.

  8. #8

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Misschien gauw patent op aanvragen Nelleke!

  9. #9

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Nou zal er vast miljonair mee worden!

  10. #10
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    wij hadden vorig jaar ook paarden die nat hooi moesten hebben maar dan moeten ze ook gelijk alle 7 nat hooi.

    wij hadden ook zo'n ding als nelleke haar plaatje. die propte we helemaal vol met hooi en dan de volgende dag in kruiwagens scheppen en weer naar de ruif brengen.
    Ik ben wel blij dat we dat niet in de winter hoeven te doen want het was wel een kliederboel

    Wij hadden alleen de bovenkant open gemaakt en dan kunnen de paarden er niet uit eten... dat is veel te diep.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  11. #11
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Wat een idee Nelleke! Zo'n ding ziet er wel ideaal uit. En mijn vader is wel handig. Hij zou die dingen op kunnen halen met zijn vrachtwagen en paardproof maken moet ook wel lukken. Er zijn nog wel een paar nadelen: ik heb geen stromend water in de wei maar alleen water van de regenton en de put van de buren. Dat maakt het weg laten lopen van water wel zonde. Ik zal eens nadenken over een water opvang systeem als ik het water van het natte hooi weg laat lopen. Ook onhandig is dat ik weinig bestrating heb in de wei en daardoor het rijden op wieltjes niet goed zal gaan in de blub. Maar misschien kan ik een bak in of vlakbij de uitloop zetten en dan afsluiten zodat de paarden er niet meteen van kunnen eten als het hooi staat te wachten tot de volgende dag.

    Ik vind deze bakken wel een heel goed plan en ga even denken over de nog aanwezige praktische bezwaren. EN mijn vader lief aankijken

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Wij weken ons hooi gewoon in de kruiwagen, voeren uit een badkuip zonder stop.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    water bewaren van nat hooi water lijkt me niet handig.. als het er lang ingezeten heeft is het echt ranzig en het stinkt.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  14. #14
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Hooi-water is DE voedingsbodem om leuke 'beestjes' te kweken voor een biologie-les

    Een veel praktischere oplossing lijkt me om voordroog te gaan voeren (droge kuil dus). Dat heb je ook in kleine pakjes en is van zichzelf niet stoffig, dus hoeft ook niet te weken.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Winterse nat hooi voer perikelen

    Ik voer mijn ponies ook nat hooi, maar laat het geen 4 uur weken. Wat is daar de reden van?
    Ik heb een grote vijverton, die is denk ik drie keer zo groot als een specieton. Als ik die vul met water kunnen daar wel 4 tot 6 plakken tegelijk in denk ik.
    Dat doe ik niet, ik maak er steeds 2 tegelijk nat. Ik dompel ze goed onder, en haal de plakken er dan gelijk nat weer uit, laat ze wat uitlekken boven de ton en kieper ze dan in een grote kruiwagen. Dan krui ik het naar de ruif, en verdeel het daarin. Het water dat achterblijft gooi ik weg, maar kun je ook terugkiepen in de ton. Na 2-3 dagen moet ik het water wel weggooien uit de ton, omdat ik het dan te vies vind stinken.
    Ik heb drie ponies, voer drie keer per dag 3 tot 4 plakken, dat is dus niet zo heel veel.
    Ik doe wel rubberen handschoenen aan hierbij omdat je handen wel gaan stinken van nat hooi. Ook van kuilgras trouwens. Die lucht krijg ik er niet afgewassen.
    Op deze manier hoef ik geen oude broek aan. Maar vroeger ging ik ook gelijk door naar mijn werk, en trok ik een wijde joggingbroek aan over mijn goede broek. Laarzen aan, en dan bleef ik wel schoon eronder.

    Als je hooi in een net doet en dan water erop spuit, dringt het water niet door. Het loopt er langs. Je kan het wel met net en al onderdompelen. Dat kan je met je handen doen, maar ook met je voeten als je kaplaarzen aanhebt.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •