Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: alfa merrie

  1. #1

    alfa merrie

    Het is na 2 dagen duidelijk dat Odet de leiding in de groep heeft over genomen. Zegt dat nu ook iets over haar karakter en van haar karakter naar mij toe?
    www.niettevermijden.com

  2. #2

    Re: alfa merrie

    Ben je al begonnen met een Parelli cursus/studie?
    Er wordt veel duidelijk als je daarmee begint.
    Het is aan te raden om een Level 1 pakket te pakken te krijgen.
    Tweedehands.. omdat ze helaas niet meer nieuw gemaakt worden.
    Op marktplaats worden ze nog wel eens verkocht.
    Bijna al je vragen worden daarmee beantwoord

  3. #3

    Re: alfa merrie

    Ja ik heb het al besteld maar wil je het mij stiekem gewooon niet al vertellen?
    www.niettevermijden.com

  4. #4

    Re: alfa merrie

    Ik kan dat niet zeggen.. omdat ik jouw paard niet ken.
    daarom is het zo leuk om parelli te gaan doen... want een alpha merrie hoeft niet altijd een alpha merrie te blijven...
    Paarden zijn onderling altijd in 'beweging' wat positie betreft...
    Dat is hun grootste 'bezigheid' gedurende de dag op de wei (kijken wie de sterkste, slimste, snelste van de kudde is)
    Er moet namelijk meteen een vervangende alpha gevonden worden als de huidige alpha b.v. kreupel is.
    Een paard is nooit hetzelfde.
    Leuk dat je het pakket besteld hebt.

  5. #5

    Re: alfa merrie

    Ik bedoel het ook niet persee over mijn paard maar meer in het algemeen. Als leek zijnde lijkt het mij dat als je alfa merrie bent dat je vrij dominant bent. Zou ze dan bv ook dominater kunnen zijn naar mensen? Of juist dat ze zorgzamer zijn.
    www.niettevermijden.com

  6. #6

    Re: alfa merrie

    Het gaat er niet zo zeer om of je een dominant paard hebt of niet..
    het gaat erom of jij een goede leider kan zijn voor je paard.
    Dat is wat je paard continu bij jou zal zoeken.
    Daarom ben je ook nooit 'klaar' daarmee.
    Het ene paard is eerder overtuigd van jouw leiding dan het andere.
    Aan jou de taak om je signalen om een echte 'leider' te zijn, uiteindelijk zoveel mogelijk te 'verfijnen'.
    De alpha is niet per definitie 'dominant'.
    De alpha heeft maar erg weinig nodig om te laten zien dat ze alpha is.
    De paarden die fysiek (geweld) laten blijken dat ze 'bovenaan' staan zijn over het algemeen geen alpha.
    Een echte 'leider' hoeft zijn oren maar plat te leggen en ieder paard wijkt voor hem/haar.
    Soms is er zelfs nog minder nodig...
    Aan jou de taak om een 'eerlijke' alpha te worden

  7. #7

    Re: alfa merrie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Ik bedoel het ook niet persee over mijn paard maar meer in het algemeen. Als leek zijnde lijkt het mij dat als je alfa merrie bent dat je vrij dominant bent. Zou ze dan bv ook dominater kunnen zijn naar mensen? Of juist dat ze zorgzamer zijn.
    Ik denk niet dat je het zo zou kunnen stellen. Mijn tinker is al 9 jaar de alfa-merrie over de groep, met uitzondering van 1 jaar toen er een ijslander-merrie in de groep kwam. Ze is LB-i, toont zich juist helemaal niet dominant over andere paarden, bemoeit zich zelden met de groep, maar toch is ze de alfa. Ze heeft een soort van rust over zich, die ze uitstraalt. Ik denk dat dat één van de redenen is dat ze alfa is, niet omdat ze zo graag de 'leider' uithangt en de zaak domineert. Ook naar mensen toe is ze juist heel stilletjes, wat teruggetrokken, nooit opdringerig, wil liever niet aangeraakt worden.. draait dan hoofd/schouders weg. Niet dominant dus.

    Daarnaast kwam er ooit een ijslandermerrie in de groep. Character: RB-i. Ze nam meteen de leiding over 2 LB tinkers. Maar eigenlijk wás ze helemaal geen alfa. Ze kon het niet waarmaken daarvoor was ze veel te angstig en onzeker. Ze regeerde de groep door de 'bully' uit te hangen. Op een andere manier was het haar nooit gelukt om alfa te worden. Naar mensen toe ook totáál niet dominant. Eerder angstig, vertrouwde mensen niet zo en bleef liefst uit de buurt.

    Dan heb ik een jonge fjord-ruin van 2,5. Character: LB-ex. In de groep bijna laagst in rang, maar naar mensen toe probeert hij het iedere keer weer. Domineren, bijten, in je persoonlijke ruimte komen, niet graag willen wijken. Geeft het niet gauw op en als je hem laat weten hoe de zaken er voorstaan lijkt hij het 5 minuten later alweer vergeten te zijn.
    Ik heb hem sinds 3 weken 'uit huis geplaatst'. In een grote kudde van 15 paarden, zodat hij lekker nog 2 jaartjes kan spelen met soortgenoten. Het bleek dat hij heel lang nodig had om bij de groep te horen. Langer dan normaal, begreep ik van de andere mensen wiens paarden op die wei staan. Dominant naar mensen, maar hangt nu ook ergens onderaan in die kudde.

    Ik zie dan ook niet echt een verband.

  8. #8

    Re: alfa merrie

    Heel duidelijk verhaal Trea. Als ik dit allemaal lees dan denk ik dat mijn Odet niet zozeer de alfa merrie is maar meer een bullebak die gewoon haar kracht laat gelden als het om eten gaat. Want ik zie wel dat ze zich misdraagt in de groep. Jeetje nu heb ik niet alleen een hond die zijn leven draaid om eten (mijn Beagle) maar nu ook nog een paard. Oja en uiteraard mezel die te veel aan eten denkt
    www.niettevermijden.com

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •