Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Positie van de fenders

  1. #1
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Positie van de fenders

    Weet iemand waarom gebruikelijk is bij western zadels de fenders meer naar voren zitten tot zover de engelse zadels ?

    De eiegnaar van Tobbe heeft een Bob Marshall zadel die ik over zou mogen nemen. Van de zomer heb ik ook veel gereden op dit zadel en beviel mij erg goed, maar gene wat mij nogal aan twijfelen zet is dat de fenders vrij ver aan voorkant van zadel zitten bevestigd en wat voor mij moeilijker maakt om goed te zitten aangezien zelf neining heb tot stoelzit.
    En stoelzit is weer vervolgens slecht voor de ruiter en voor het paard.

    Maar vandaar dat ik mij zo afvraag wat de rede hier van is ?
    En ik had ook ergens gelezen dat mogelijk is om de positie van de fenders aan te laten passen, heeft iemand hier ervaring mee ?

  2. #2

    Re: Positie van de fenders

    Vaak is het niet eens zozeer de positie van de fenders waardoor je in een stoelzit terecht komt, maar meer nog de vorm van de zitting.

    Er zijn veel verschillende typen westernzadels en voor bepaalde onderdelen is het de bedoeling dat de rijstijl van de ruiter (pardon, cowboy/girl ) heel relaxt overkomt, en daar wordt dan onder andere voor gezorgd door een naar achteren aflopende zitting waardoor je dus achterover gezakt zit.
    Dus kijk eerst eens goed naar die zitting want bij een goede westernzadelmaker kun je vaak wel (afhankelijk van hoe jouw zadel in elkaar zit) de fenders laten verplaatsen maar heb je het probleem -stoelzit- misschien nog niet opgelost.
    Don't make or teach assumptions

  3. #3
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Re: Positie van de fenders

    Ik zal even wat fotos posten.

  4. #4
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Re: Positie van de fenders

    Hier foto waar ik nogal van schrok.
    Foto van mij
    Foto van andere ruiter op zadel die stuk netter zit
    Foto van zadel zonder ruiter

    Als ik zo bekijk denk ik toch dat probleem meer bij mij ligt Maar hoor graag of dit zadel goed geschikt is voor ruiter die nog van zijn stoelzit af moet

  5. #5

    Re: Positie van de fenders

    Wat een leuke fjord!
    Nou.. eerlijk gezegd heb ik om die reden een westernzadel laten maken (Vaquero) waarbij het fenderpunt naar achteren is gezet zodat je er net zo netjes als op een engels zadel op zit.

    Volgens mij is het ook een boomloos-kwaaltje hoor. Boomloze zadels hebben vaak een andere zit dan boomzadels.

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Positie van de fenders

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    Hier foto waar ik nogal van schrok.
    Foto van mij
    Foto van andere ruiter op zadel die stuk netter zit
    Foto van zadel zonder ruiter

    Als ik zo bekijk denk ik toch dat probleem meer bij mij ligt Maar hoor graag of dit zadel goed geschikt is voor ruiter die nog van zijn stoelzit af moet
    Neem rijles, bijv CR. Dan zul je zien dat je zit aanzienlijk wordt verbeterd!

  7. #7
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Re: Positie van de fenders

    CR ?

    Trea,
    Dat zadel van jou ziet er echt goed uit. Dat zet mij wel tot nadenken.

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Positie van de fenders

    Fenders hangen naar mijn idee (in vergelijking dus met een goed 'engels' zadel) te ver naar voren.
    Ook bij de ruiter met nettere zit, komt de voet lang niet onder je zwaartepunt.

    Als je zelf al te gemakkelijk in een stoelzit beland, zou ik je aanraden een ander zadel te zoeken, waarin je makkelijker in een goede houding zit. In dit zadel zal je altijd zelf moeite moeten blijven doen om je benen naar achteren te brengen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Re: Positie van de fenders

    En kans is zeker ook groot dat ik bij de meeste western zadels tegen dit probleem zal lopen op uitzonderingen na ?
    Ik denk dat dan verschijnlijk een veelzijdigheids zadel gaat worden. Volgende week komt mijn instructrice terug, zij kan mij vast ook goed advies geven.

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Positie van de fenders

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    CR ?

    Trea,
    Dat zadel van jou ziet er echt goed uit. Dat zet mij wel tot nadenken.
    Centered Riding

  11. #11
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    47
    Berichten
    470

    Re: Positie van de fenders

    Bij mijn villa kan ik de fenders ook naar achteren zetten, maar zelfs dan moet je wel bewust blijven van je lichaam en je benen goed onder je houden.
    Met fenders heb je een beetje de neiging om je benen naar voren te laten komen, dat is vrij makkelijk, er is geen wrong die je tegen houdt, de fenders zelf zijn vrij bewegelijk.
    Gewoon op je houding letten, regelmatig ff checken, dan gaat het vanzelf beter.
    Vooral eraan denken je beugels op goede lengte te hebben, met de beentjes los, dan kijken of je zo je beugel in kan glijden door alleen je tenen wat op te tillen.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #12

    Re: Positie van de fenders

    Ik vind het ook lijken op de foto van alleen het zadel of ze wat ver naar voren zitten, maar ik vind het best meevallen met die stoelzit van je! Kijk en vergelijk maar eens met andere ruiters op foto's, zelfs karen rohlf of linda parelli zitten niet altijd volgens de regels.

    Misschien kunnen idd je fenders nog wat langer en vraag dan je instructrice ook eens of ze wat foto's van je wil nemen tijdens het rijden.

    Ook is het zo dat wanneer je op je balance-point zit, je je bekken altijd iets achterover gekanteld hebt ([size=99px]waardoor dus je benen iets naar voren komen). [/size]Dan kun je lekker met de beweging van het paard meegaan en heb je een ontspannen zit. Wanneer je helemaal volgens de regels zit (dus met je benen recht afhangend, op de lijn van je schouder) kom je al snel op je schaambeen terecht en maak je het weer moeilijker voor je paard om zijn gewicht iets verder naar achteren te gaan dragen.

    Mooi zadel trea, staat ook supermooi bij je paard!!
    Don't make or teach assumptions

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Positie van de fenders

    Ik vind het wel meevallen hoor met je stoelzit! Je zit m.i. beter dan de andere ruiter!
    Ik denk ook dat het probleem bij het boomloze ligt. Heb meerdere boomloze zadels geprobeerd en liep tegen hetzelfde aan.

  14. #14
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Re: Positie van de fenders

    Ik weet genoeg, kreeg ook net mailtje terug van eigenaar dat ze ook een VZH zadel voor op Tobbe heeft Ik ga voor het VZH zadel en in toekomst kan nog altijd gaan kijken voor een ander zadel, al is ook erg fijn dat ik onder tussen al weer hoop heb geleerd over de verschillende soorten zadels

  15. #15

    Re: Positie van de fenders

    Wat ik een goed voorbeeld vind van hoe je NIET moet zitten is Anky van Grunsven...
    en wat ik een goed voorbeeld vind van hoe je WEL moet zitten is Honza Blaha.
    Honza is een vervelende arrogante jongen maar hij zit wel goed op zijn pony.
    En zijn houding gaat ongeveer tegen alles in wat ik ooit geleerd heb over 'goed' op je paard zitten.
    Hij zit met zijn knieen naar voren, tenen naar buiten, kromme, bolle rug, opgetrokken benen hahaha
    Het ziet er niet uit (in eerste instantie) maar als je weet dat je paard op die manier het minst 'last' van jou laat hebben wil je niks anders meer.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •