Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: eten van stro versus hooi

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

eten van stro versus hooi

Sinds twee weken geven wij de paarden naast heel minimaal hooi (eerste snede dit jaar) ook gerstestro te eten (maagvulling). Ze vinden het heerlijk en in mijn ogen zet dit niet zo aan als hooi. Nou heeft Almirante sinds vandaag dunne mest en Anna vermoedt dat dat door het stro komt. Ikzelf heb altijd het idee gehad (waar ik dat vandaan haal weet ik niet) dat stro eerder stoppend werkt dan laxerend.
    Wat weten jullie daar van? Graag jullie ideeen!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Re: eten van stro versus hooi

Stro werkt wat verzurend. Ik voerde ook stro gemengd met hooi maar kreeg van iemand de tip om ipv stro graszaadhooi te gaan voeren; vooral wanneer een paard wat gevoelige darmen heeft schijnen grotere hoeveelheden stro minder goed te zijn.

Diarree kan in het geval van jouw paard nu ook komen door een te plotselinge overgang naar ander voer (het stro). De darmflora moet zich daar op aan passen dus dat kun je het beste geleidelijk aandoen en zo kun je ook verstopping door stro tegengaan.
    Don't make or teach assumptions

In Israël waar ik stage heb gelopen voeren ze paarden alleen maar stro!! Had ik nooit eerder gezien!
    Ik weet zo niet of het laxerend werkt, maar weet wel dat het vaak stoffiger is als hooi. Het percentage droge stof (vandaar dat jij waarschijnlijk denkt dat het eerder verstoppend is) is hoger, dus ze hebben minder ervan nodig. Denk idd ook eerder dat het de overgang is wat diarree kan veroorzaken.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Gerstestro en ook graszaadhooi is erg grof hooi dat lang in de dikke darm blijft voor de vertering. Drinken ze wel voldoende nu? Als ze nu minder bewegen (door de sneeuw) dan heeft dat ook zijn invloed op de darmbewegingen. Als jullie dit al twee weken geven, dan vind ik het wel vreemd dat het nu pas diaree zou geven, dat verwacht je dan sneller. Kan ook diaree zijn van te veel koud water in één keer.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Dit topic is van eind okt 2009 . Ze krijgen nog steeds 's ochtends en 's avonds hooi en stro gemengd. Ik ben er erg tevreden over. De dunne mest was maar zeer tijdelijk en ik vraag mij af of het wel door het stro kwam.

Voor Luna is het helemaal goed omdat zij een insuline tolerantie heeft. Hierdoor houd ik haar nu overdag op een beperkte ruimte en 's nachts mag ze 'de wei' op. Er ligt nu natuurlijk veel te veel sneeuw op het gras, maar dan kan ze wel weer even bezig zijn. Sinds eind dec houd ik nu deze nieuwe regels aan, in combinatie met wat poedertjes en druppels. Gaat erg goed!
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    Dit topic is van eind okt 2009 .
    oooooo ben ik weer "ingestonken". Nieuwe leden die veel gaan posten en oude topics ophalen....moet toch beter leren kijken naar de datum !
    Maakt niet erg veel uit, want het is altijd interessant om informatie te verzamelen.

Blij dat je het onder controle hebt, Nienie!!

Ingestonken? Doel je om mijn reactie? aangezien ik zo'n nieuwe ben die of een paar onderwerpen een reactie heb geplaatst? Ik leer zelf altijd veel van vragen op forums waar ik zelf ook tegenaan loop en dan is alle info over dat onderwerp toch meegenomen voor degene die het onderwerp leest omdat die er ook interesse in heeft? Vandaag dat ik soms nog ergens wat post waar ik ook ietsie over weet...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Maakt niet erg veel uit, want het is altijd interessant om informatie te verzamelen.
    Zoals ik al schrijf, Cos, maakt het niet erg veel uit.

Reageren op oude topics waarin leden om advies vragen doen we op dit forum niet vaak. Het probleem is dan namelijk vaak al opgelost (zoals ook in dit geval).

Bladwijzers

Forum Rechten