Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: verplicht longeerzweep in de longeerbak

  1. #1
    Forumlid dondertje's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Spijkenisse
    Leeftijd
    41
    Berichten
    26

    verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Sinds kort ben ik begonnen met de Freestyle methode van Emiel Voest. Maar nu ben ik dus verplicht om met een zweep in de longeerbak te gaan uit het oogpunt van veiligheid Zodra ik een zweep in mijn handen heb is heel het principe van loswerken weg.

    Zijn er verder oefeningen die je kan doen waar je wel een zweep bij kan gebruiken, al heb je hem alleen maar vast. In de bak is voor mij geen optie omdat daar bijna altijd wel iemand aan het rijden is. Misschien kan ik grondwerkoefeningen doen die je in een "open" omgeving kan doen?

  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Moet je persé een longeerzweep hebben, of mag het ook gewoon een dressuur of springzweep zijn? Die laatste 2 zijn namelijk iets handiger bij grondwerk... Je kan de Friendly Game overal spelen, weet je hoe dat gaat? (overal aanraken met je handen of met spullen, zonder dat het paard het erg vindt/gespannen is). Alle 7 games kan je eigenlijk wel in een open omgeving doen (tenzij je een paard hebt wat snel wegspringt/wegrent?).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Je kunt gewoon een zweep meenemen maar hem niet gebruiken als je dat niet wilt.
    Emiel Voest gebruikt het touw als extra fase, ipv het touw kunje dan als eerste vraag de zweep optillen als vergroting de zweep bewegen etc.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Het loswerken is natuurlijk lastig in een grote bak met anderen, maar er zijn ook genoeg oefeningen aan een touw, dus dat zou je wel in de bak kunnen doen.

    Is het misschien voldoende voor 'de veiligheid' als je de longeerzweep meeneemt en in het midden op de grond legt?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Forumlid dondertje's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Spijkenisse
    Leeftijd
    41
    Berichten
    26

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Nee de zweep moet je echt in je hand hebben, ook moet het een longeerzweep zijn. En in de bak mag je alleen als je op je paard zit.

    De zweep gebruiken ipv het touw is zeker wel een optie! Zal alleen wel wennen zijn qua lichaamsbeweging of je een zweep in je hand hebt of een touw.

    Van parelli weet ik nog niet zo veel af, daar ben ik me net in gaan verdiepen. Binnenkort ga ik de dvd van eguisense aanschaffen om een begin te maken. Ben zelf wel al begonnen om wat kleine oefeningen te doen als ik buiten met hem ben/wandel.

  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Je kunt de carrotstick als vervangende zweep gebruiken. Hij lijkt er best een beetje op, maar heeft niet de negatieve eigenschappen van een longeerzweep.

  7. #7
    Actief Forumlid pjpankras's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Eenrum (GR)
    Leeftijd
    49
    Berichten
    144

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Loswerken deed ik eerst met Maron ook wel met een longeerzweep.. alleen gebruikte ik hem niet echt.

    probleem was namelijk dat dat ding door degene die overdag de paarden laat bewegen word gebruikt om ze op te jagen

    Aan het begin legde ik hem dan ook alleen maar midden in de bak.. en gebruik alleen mijn hand in verschillende fases om druk te geven (monty)

    Met longeerzweep is dan meer de manier waarop je zelf staat en hem vastheb. Maron heeft erg weinig druk nodig en ik hou hem dan vrij relaxed schuin naar achter vast en hou hem eigenlijk continue op de grond.
    Druk vergroot je dan door hem bv iets verder naar voren langs je lichaam op de grond te houden.. (moelijk beschrijven, een plaatje was handiger geweest) en kunt dus zo je fases als het moet opbouwen door hem vervolgens van de grond af te halen etc etc..

    Ik snap alleen niet waarom je perse een longeerzweep in de bak moet hebben..

    Met een leadrope doe je precies het zelfde.. komt allemaal neer op fases en druk en heeft verder volgens mij weinig te maken met wat je in je hand heb.

    En heeft je paard echt een probleem met die longeerzweep.. dan eerst maar wat friendly games doen met dat ding

  8. #8
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    Als je de zweep gewoon vasthebt aan het handvat en hem naar achter laat wijzen kan je toch nog gewoon loswerken? (dus in je linkerhand wanneer het paard rechtsom loopt.

    Moet overigens niet gekker worden met dit soort debiele regels

  9. #9
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re: verplicht longeerzweep in de longeerbak

    wat een achtelijke regels zeg.
    maar goed. kun je idd dan niet gewoon de zweep vasthouden, maar naar achter houden en naar de grond laten wijzen?
    A lot of people talk to horses, not many listen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •