Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: EVEN OPLETTEN IEDEREEN! Dodelijk schimmel in gras...

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

EVEN OPLETTEN IEDEREEN! Dodelijk schimmel in gras...

Doe er mee wat je er mee wil doen. Maar zag het bij de buren en vond het zeker de moeite om het hier even neer te zetten!

Deze week werd de Nederlandse paardenhouderij opgeschrikt door het bericht dat de fatale spieraandoening atypische myopathie dit najaar meer slachtoffers eist dan voorheen. Schimmel in de wei veroorzaakt vermoedelijk de ziekte. ,,Het is gevaarlijk om paarden in deze tijd van het jaar dag en nacht buiten te laten. Zet ze in elk geval ’s nachts binnen”, adviseert dierenarts dr. Fred Smit van dierenartsenpraktijk Schildwolde.

Vorige week overleden in het Groningse Kolham twee paarden aan atypische myopathie. ,,Ze waren niet meer te redden. Ernstig vergiftigde paarden sterven vaak binnen drie dagen”, vertelt Smit. Hij kan niet goed verklaren waarom de schimmel die de aandoening veroorzaakt dit najaar meer voorkomt. ,,Waarschijnlijk zijn het betere groeiomstandigheden. Het is namelijk ook een heel goed paddenstoelenseizoen.” De universiteit in het Belgische Luik en Universiteit Utrecht proberen te achterhalen welke toxine het probleem veroorzaakt. ,,Het is belangrijk dat gedupeerde paardenhouders zich melden, want hoe meer gegevens de universiteiten krijgen, hoe groter de kans dat de boosdoener wordt ontdekt.”

Ook bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) komen dit najaar veel meldingen binnen. De dienst probeert eveneens de veroorzaker van atypische myopathie te achterhalen. GD-dierenarts paardengezondheid dr. Kees Kalis adviseert paardenhouders weilanden met bomen te mijden. ,,Helaas weet nog niemand om welke schimmel het gaat, daarom zijn we op zoek naar een gemeenschappelijke factor bij slachtoffers. We hebben al heel veel paddenstoelen onderzocht, maar daar hebben we in elk geval nog geen boosdoener kunnen vinden. Het lijkt erop dat er altijd bomen in de omgeving staan. Het kan dus zijn dat de giftige stof in bladeren zit.” Hij raadt paardenhouders aan rommel als paddenstoelen, eikels en kastanjes uit het weiland te halen om het risico te verminderen. ,,Maar het verstandigste is het op stal zetten van paarden, zorg daar voor ruwvoer en zet ze voor beweging in de paddock.”

Smit benadrukt dat het niet de bedoeling is dat de noodklok wordt geluid. Het gaat bij lang niet alle schimmelinfecties om atypische myopathie. ,,Er zijn miljoenen schimmels en de meeste schimmels zijn onschuldig of relatief ongevaarlijk. Neem de schimmel die de gifstof lolitrim aanmaakt, deze schimmel groeit op raaigras. Door deze gifstof lijkt je paard plotseling stomdronken. Als je deze paarden uit te wei haalt, zijn de klachten vrijwel altijd binnen enkele dagen verdwenen.” In deze tijd van het jaar is het ook mogelijk dat paarden plotseling erg gaan kwijlen. Deze aandoening wordt vermoedelijk veroorzaakt door de gifstof slaframine. Ook dan gaat het waarschijnlijk om een redelijk onschuldige schimmelinfectie die verdwijnt als het paard uit de wei wordt gehaald. Bij twijfel dient uiteraard altijd de dierenarts ingeschakeld te worden. ,,Het is niet nodig paniek te zaaien, maar het is wel goed om paardenhouders bewust te maken van de risico’s”, besluit Smit.
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: EVEN OPLETTEN IEDEREEN! Dodelijk schimmel in gras...

Bedankt anouk!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Oh bedankt !!
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik sta in Noord-Drenthe en vorige week zijn 3 Fjorden van Natuurmonmenten dood afgevoerd (atypische myopathie) én een pony bij ons een km verderop. Ik hoorde het van de boswachter; maar deze gevallen hebben de krant hier niet gehaald. De fjorden en de dode pony stonden in een straal van 3 km rond Amigo...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Els....

Jeetje wat afschuwelijk dit!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Gadver Els!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik hoorde inderdaad zoiets op radio drenthe. Maar het was zo'n korte vermelding dat ik het ook weer vergeten was.
    Ik lees eigenlijk weinig over de symptomen. Dat zou toch wel handig zijn te weten vind ik...
    Gelukkig staan er bij mijn weiland vrijwel geen bomen...

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

*slik*

Bedankt voor het delen!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Vanmorgen was mijn DA hier om Pebbles bloed af te nemen. Ik vroeg hem naar deze atypische myopathie en hij zei me dat het in het zuiden van het land vrijwel niet voorkomt. Ze hebben een aantal jaren geleden hun laatste geval gehad.
    Dan vraag ik me toch af wát voor schimmel er in het noorden rondwaart? Staat daar andere vegetatie dan beneden de rivieren? Bizar.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik lees eigenlijk weinig over de symptomen. Dat zou toch wel handig zijn te weten vind ik...
    Symptomen:
    - Sloomheid, weinig aandacht voor de omgeving
    - Verminderde eetlust
    - Koliekverschijnselen
    - Spiertrillingen
    - Rode of paarse slijmvliezen (in later stadium)
    - Donkergekleurde urine (later stadium)
    - Niet meer op kunnen staan (later stadium)
    De symptomen van deze ziekte zijn vreemd.
    Een paard dat op het oog kerngezond is kan zomaar binnen 24 uur komen te overlijden aan atypische myopathie.
    De overeenkomst tussen alle paarden met atypische myopathie is dat zij allen dag en nacht beschikking hadden over gras
    .

Over het algemeen doen bijna alle gevallen zich voor in de herfst, alhoewel er ook een paar gevallen zijn geweest in de lente. Het getroffen paard komt suf en stijf over en zakt na enkele uren door zijn benen, alles wijst op een acuut spierprobleem. Atypische myopathie is niet besmettelijk, al kan het wel voorkomen dat meerdere paarden die in één wei staan getroffen worden.

De diagnose kan worden gesteld aan de hand van de klinische symptomen die het paard laat zien. Er kan ook bloed afgenomen worden om een diagnose te stellen, hierin wordt dan gekeken naar de waarden van de spierenzymen. Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/ziek...myopathie.html

edit: Amigo staat vanaf nu 's nachts binnen...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Het lijkt precies een beetje op die schimmel infectie die vorig jaar in het raaigras zat... Jossy heeft iets soortgelijks aan de hand gehad, toen dachten ze eerst aan Rhino omwille van het uitvallen van de spierfuncties. Maar daar bleek het te gaan om een schimmel die in het raaigras zat.

Kunnen de schimmels ook in het hooi/ kuilvoer zitten wij voeren 2-de snit van dit jaar. Of is dat niet mogelijk?

Bladwijzers

Forum Rechten