Het lijkt erop dat Atli en Menglöd een schimmelinfectie hebben opgelopen.
Het is ontstaan na de inenting (influenza), ik vermoed door een verminderde weerstand door de enting.
Twee dagen na het enten had Atli ineens 2 korsten op zijn rug. Ik dacht nog: zeker van het spelen, bijtwondjes ofzo. De dag erop had hij er echter 5 (nu ook enkele bovenop zijn kruis), en had Menglöd er ook eentje op haar rug. Bij Menglöd ging de dag erop het korstje er al weer vanaf, waaronder een kaal, rond plekje tevoorschijn kwam. Het korstje zelf was droog; geen pus ofzo. Bij Atli heeft het een week geduurd voordat de korstjes eraf kwamen. Beide paarden hebben nu (ruim 2 weken later) nog steeds dezelfde kale plekjes, en rondom die plekjes zitten nog wat kleine kortstige randjes.
Ik ben het nu al ruim 2 weken dagelijks aan het behandelen met Tea Tree olie, maar het helpt niks. Wordt ook niet echt erger.
Ik ben even aan het zoeken naar middelen om schimmel te bestrijden, en kom daarbij van alles tegen: imaverol, betadine, propolis en nog zo wat natuurlijke producten.
Probleem is wel dat het met dit weer en de dikke vachten, erg lastig (lees: eigenlijk onmogelijk) is om de paarden te wassen.
Iemand ideëen over hoe dit het beste aan te pakken? Ervaringen?
Bladwijzers