Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 60

Topic: hoe schimmel bestrijden in wintervacht?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

hoe schimmel bestrijden in wintervacht?

Het lijkt erop dat Atli en Menglöd een schimmelinfectie hebben opgelopen.
    Het is ontstaan na de inenting (influenza), ik vermoed door een verminderde weerstand door de enting.

Twee dagen na het enten had Atli ineens 2 korsten op zijn rug. Ik dacht nog: zeker van het spelen, bijtwondjes ofzo. De dag erop had hij er echter 5 (nu ook enkele bovenop zijn kruis), en had Menglöd er ook eentje op haar rug. Bij Menglöd ging de dag erop het korstje er al weer vanaf, waaronder een kaal, rond plekje tevoorschijn kwam. Het korstje zelf was droog; geen pus ofzo. Bij Atli heeft het een week geduurd voordat de korstjes eraf kwamen. Beide paarden hebben nu (ruim 2 weken later) nog steeds dezelfde kale plekjes, en rondom die plekjes zitten nog wat kleine kortstige randjes.
    Ik ben het nu al ruim 2 weken dagelijks aan het behandelen met Tea Tree olie, maar het helpt niks. Wordt ook niet echt erger.

Ik ben even aan het zoeken naar middelen om schimmel te bestrijden, en kom daarbij van alles tegen: imaverol, betadine, propolis en nog zo wat natuurlijke producten.

Probleem is wel dat het met dit weer en de dikke vachten, erg lastig (lees: eigenlijk onmogelijk) is om de paarden te wassen.

Iemand ideëen over hoe dit het beste aan te pakken? Ervaringen?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: hoe schimmel bestrijden in wintervacht?

Misschien ben ik erg makkelijk, maar ik doe er eigenlijk niks aan.
    Shanna heeft ook af en toe van die korstjes. Ik had een homeopaath op bezoek die ook zei: wacht maar gewoon even af. Bij Shanna vallen de korstjes af (of ik krab ze eraf) en dan groeit het na een tijdje vanzelf weer dicht. Zolang het niet erger wordt...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmm, dat zou idd wel de makkelijkste oplossing zijn.
    Ik ben alleen een beetje bang voor boze weidegenootjes. Het paard dat bij Atli en Menglöd staat heeft het nu ook; de andere paarden (in aangrenzende weides) (nog) niet.

Ik heb ooit zelf 2 jaar lang (!!!!) een schimmelinfectie op mijn hoofdhuid gehad. Die 'bestreed' ik toen met een speciale shampoo, waardoor het niet wegging, maar het wel onder controle bleef (vooral de jeuk bleef draaglijk). Ik begreep toen ook dat het door die shampoo niet besmettelijk was voor mijn partner.
    Dus die kant zat ik ook op te denken: als ik er wat opsmeer, dat het dan niet meer zo besmettelijk zou zijn. Maar ik weet niet of dat echt zo werkt eigenlijk... en of het bij paarden dan ook zo is.

Hoe lang duurt het bij Shanna voor zo'n plekje weer haargroei krijgt?
    Ik zie nu (na dik twee weken bij Menglöd) nog geen enkel teken van nieuwe haargroei...

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Hoi Marja,

Evita heeft het vorige winter ook gehad en wij hebben het behandeld met Imaverol. Alle drie de jaarlingen hadden het en ze hadden ook een erg dikke wintervacht.
    Wij hebben het behandeld door de imaverol, zoals in de buisluiter staat te verdunnen en dit alleen op de geirriteerde plekken te smeren met een nagelborsteltje. Dit wel goed in borstelen en ook een een flink stuk er om heen.

Met dit middel was de schimmel bij onze paarden met een dag of vijf weg en begon er ook weer haar te groeien.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Het rare vind ik dat de plekken op de rug zitten, bij Evita zaten de kale plekken op de "warme" plekken zoals onder de manen, tussen de oren en onder de kaak.

Evelien
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Hoi,

Ik heb hetzelfde met een van mijn ijslanders. Ik heb imaverol gebruikt. Alleen erop smeren (verdund) om de vier dagen. Dan hoef je niets uit te spoelen oid, want die dikke vacht wordt inderdaad niet meer droog denk ik met wassen. Nu twee keer behandeld en het is al een stuk minder

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Zijn jouw paarden niet al aan het eind van de groei van de wintervacht? Ik meen me te herinneren dat IJslanders soms als eind december beginnen met de 'voorjaarsrui'. Als er geen vacht bijgroeit, dan toch ook niet op de plekken die nu kaal zijn?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tuurlijk wel Eveline, haar groeit toch altijd weer opnieuw aan? Ongeacht waar het paard zit met het aanmaken van wintervacht of zomervacht of rui. Ik denk dat de kale plekken nog niet dichtgroeien óf omdat de schimmel nog actief is in de huid, óf omdat de Tea Tree wellicht wat irriterend werkt (met name Menglöd trekt telkens wat terug als ik het erop smeer, dus kennelijk prikt het wat, ofzo).
    Maar als ze nu gewoon een wondje zouden hebben, weet ik zeker dat het haar al snel weer aan zou groeien op de kale plek.

Ze zijn ook nog niet aan het eind van de groei van hun vacht hoor, ik zie die met de week nog langer worden.
    Ze beginnen idd soms al wel eind december met het weer loslaten van de vacht, maar dat is dan nog wel minimaal.

Dank voor de tips, inmiddels heb ik besloten het 't liefste toch met natuurlijke producten verder aan te pakken. De Tea Tree olie wordt nu vervangen door een wondspray waar niet alleen Tea Tree inzit, maar ook citroenolie en nog wat. Verder ga ik ze inwendig ondersteunen met Silsterk, waar ook essentiële olieën in zitten.

Wel goed om te horen dat dus ook alleen een plaatselijke behandeling effect kan hebben! Want wassen, dat zie ik nu dus echt niet zitten...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

PS en als deze natuurlijke middelen niet helpen, ga ik alsnog maar aan de imaverol.

Ik durf er echter niet meer zomaar naar te grijpen, want ik heb een beetje teveel slechte ervaringen met reguliere geneesmiddelen inmiddels... Misschien is het niet nodig bang te zijn voor imaverol, maar ik heb het er niet meer zo op...

Van tea tree olie kan je inderdaad kale plekken krijgen. Het haar valt dan gewoon uit.
    Door te verdunnen met bijv. jojobaolie is de kans veel kleiner.
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Ik volg dit topic even. Sarah heeft na haar infl/tet injectie korstjes o haar borst (tussen voorbenen) gekregen. Eergisteren zag ik dat ze een kale ronde plek op haar zij heeft, ik dacht eerst aan een hap van ander paard. Vanavond even beter kijken.

Tea Tree prikt inderdaad. Ik gebruik het op mijn gezicht tegen acné. Gezonde huid reageert niet, bij geirriteerde huid prikt het.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Inderdaad is wassen nu zo iets als onmogelijk voor 'buitenpaarden'. Imaverol heb ik goede ervaringen mee voor ringworm en andere schimmelinfecties. Je kan het (in de juiste verdunning, welke staat aangegeven op het flesje) gewoon op de kale plekjes smeren met een extra 2 cm in de haren. Verder alles goed hygiënisch houden dan krijg je het wel opgeruimd.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goed om te horen dat Tea Tree idd te heftig kan zijn op beschadigde huid.
    Ik heb nu wondspray van de Silverlinde besteld, daar zit het ook in maar dan verdund.

Ik hou jullie op de hoogte!

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Marja,

Is er al een verbetering te zien? Ben eigenllijk best wel benieuwd of het met een alternatief middel ook goed te bestrijden is?

Evelien
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee, het wordt erger.
    Met alleen de tea tree olie bleef het ongeveer hetzelfde, maar nu met de ontsmettende wondspray breiden de korstjes zich toch langaamaan een beetje uit. Ondanks dat dat ook tea tree inzit, denk ik dat het toch niet sterk genoeg is. Ik heb het een paar dagen aangezien, maar ik ga morgen toch maar aan de imaverol.
    Balen.

Succes Marja. Soms is het gewoon niet anders. Je hebt het een kans gegeven.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten