Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Welke bitloze optoming voor bij Tobbe.

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Welke bitloze optoming voor bij Tobbe.

Aangezien ik Tobbe erg fijn vindt rijden op een S-hackamore, wil ik dat ook blijven doen zodra Tobbe van de hudige eigenaar over neem. Echter zijn de meeste bitloze optomingen erg druur waardoor wel zo handig is om zeker te weten wat voor in mijn geval beste/handigste optoming.

Van de zomer heb ik Tobbe heel vee gereden met een S-hackamore, ik moet zelfs zeggen dat ik hem zelfs er lekker mee vindt lopen dan met een bit waardoor ik ook liever die hackamore gebruik dan het bit. Eigelijk had ik de teugels bijna niet nodig, Tobbe reageerd er erg goed op hij is en erg makkelijk is terug te nemen wanneer ik alleen met hem ree. Maarja aan andere kanten kwam bij reactive door bos rijden erg weinig stuurwerk bij kijken.
    Wel is zo als de groep voor Tobbe weg galoperen dan wilt hij gewoon mee en dan hou ik hem toch niet tegen ongeacht welke optoming. En tijdens mijn vakantie is hij een keer stappend/dravend van door gegaan, ik moest toen best wel wat druk uitoefingen met de hackamore voordat hij overtuigd was dat niet de bedoeling was.
    En voor rest is Tobbe een type paard dat totaal niet snel vandoor gaat aangezien dat hem veelste veel energie kost
    En scherpte van de optoming hangt natuurlijk af van de optoming en de hand van de ruiter .

Tobbe reageerd erg goed op op S-hack en eigelijk zo goed waardoor ik idee heb dat ik makkelijk met iets minder scherps zou kunnen rijden. Echter raad eigenaar rijden met de bloementjes hackamore af (die ze daar ook hebben) aangezien die te vriendelijk voor hem zouden zijn. Echter zit ik er aan te denken om toch te proberen, en ik zag dat je tegenwoordig ook bloemtjes heb met kleine hefboom. Het fijne aan deze hackamores is dat det hefboomwerking instelbaar is.
    Echter nadeel wat ik aan bloementjes heb gezien is dat ze kunnen omklappen, waar s-hack geen last van heeft.

Daarnaast zit ik aan side pull te denken, toevalig hebben ze daar ook eentje op stal hangen waardoor ik wel zou kunnen vragen of ik die ook keer mag uitproberen. Of zou trouwhalster ook hele goeie optie zijn ?
    En over kruisinglings systeem hoor ik vaak dat als nadeel heeft dat traage release heeft.

Waarvoor ik deze optoming zou willen gebruiken is voornamelijk voor de buitenritten / lange afstandsritten en eventueel ook voor tijdens lichte dresuur werk. En bij welke bitloze optomingen kan je wel rijden met teugel contact en hoe gaat te werk. Kan je ook gewoon je paard op je buitenhand rijden tijdens dressuur af gaat dat heel anders te werk ?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Welke bitloze optoming voor bij Tobbe.

Waarom niet gewoon een touwhalster.
    Heel goedkoop, lekker licht, wasbaar in de wasmachine en bruikbaar voor zowel grondwerk als rijden.
    Ik vind hem ideaal. Als ik niets vraag, voelt het paard het halster niet eens zitten, en het optillen van mn teugel wordt al gevoeld.
    Een touwhalster heb je al vanaf 11,50, dus dat is prima te doen om uit te proberen, niet waar?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram

En over kruisinglings systeem hoor ik vaak dat als nadeel heeft dat traage release heeft.
    Komt de vraag weer over release. Mijn weder vraag is dan altijd waarom wil je een release en hoe zichtbaar wil je die hebben en waarom zichtbaar terwijl je het niet eens ziet als je er op zit?

Als je een vinger onder de kaakgekruiste riemen of koorden plaatst en de druk laat wegnemen, wordt er altijd een mate van release gevoeld. Maar release is niet het doel van het systeem. Release is nodig als beloning nadat de inwerking pijnlijk is geweest. Met het kaakgekruiste systeem ondergaat het paard geen pijn, dus is er ook geen beloning nodig in de vorm van een sterke release. Desalniettemin is er wel sprake van enige release, want de hulp (teugeldruk) wordt niet langer gegeven en verliest zijn inwerking.”

Waarvoor ik deze optoming zou willen gebruiken is voornamelijk voor de buitenritten / lange afstandsritten en eventueel ook voor tijdens lichte dresuur werk. En bij welke bitloze optomingen kan je wel rijden met teugel contact en hoe gaat te werk. Kan je ook gewoon je paard op je buitenhand rijden tijdens dressuur af gaat dat heel anders te werk ?
    Voor buiten ritten kan je toch gewoon de s hackc gebruiken die je al hebt? waarom nieuw kopen als deze functioneert voor jullie beide. Spaart weer wat centen.
    De meest ideale hoofdstellen waarbij je met teugel contact kan rijden ( de dressuur welke je ziet tijdens wedstrijden en vaak wordt aangeleerd) is het kruislinkse systeem. De overige systemen zijn of te scherp of de signaalwerking gaat na verloop van tijd verloren. Een gewone hackamore is over het algemeen minder geschikt om dressuur mee te rijden. Uitzondering daarop is weer de gluecksrad of LG zaum omdat je deze zo kunt instellen dat het als een sidepull inwerkt of als je wilt een vrij sterke inwerking wat erg met de hack overeenkomt.
    Een sidepull, kaakgekruist of kingekruist, kaptoom kunnen dit wel weer. (al is constante druk niet het meest ideale) Met een touwhoofstel kan je ook dressuren alleen niet met constante druk. Maar met veel oefenen kan je ook hier alle figuren rijden maar dan met losse teugels.

gewoon uitproberen bij je paard wat nu wel of niet werkt voor jullie beide.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Komt de vraag weer over release. Mijn weder vraag is dan altijd waarom wil je een release en hoe zichtbaar wil je die hebben en waarom zichtbaar terwijl je het niet eens ziet als je er op zit?
    Een release moet niet zozeer zichtbaar zijn, als wel voelbaar voor het paard!

Als je een vinger onder de kaakgekruiste riemen of koorden plaatst en de druk laat wegnemen, wordt er altijd een mate van release gevoeld. Maar release is niet het doel van het systeem. Release is nodig als beloning nadat de inwerking pijnlijk is geweest.

Een goede release na het geven van druk is HET fundamentele principe van je training (niet alleen bij Parelli hoor). Echt, de release is het aller, állerbelangrijkste onderdeel van het geven van je hulp! Niet de hulp zelf, maar het LOSLATEN van die hulp is waar je paard van leert en waarvan je paard licht en gevoelig wordt.

Met het kaakgekruiste systeem ondergaat het paard geen pijn, dus is er ook geen beloning nodig in de vorm van een sterke release. Desalniettemin is er wel sprake van enige release, want de hulp (teugeldruk) wordt niet langer gegeven en verliest zijn inwerking.”
    Sorry, maar waar verliest het zijn inwerking dan?
    Als die gekruiste riempjes blijven hangen in de ringen, blijft er druk op het hoofd en heb je dus onvoldoende release (lees: onvoldoende verschil tussen 'hulp' en 'geen hulp'.)

De meest ideale hoofdstellen waarbij je met teugel contact kan rijden ( de dressuur welke je ziet tijdens wedstrijden en vaak wordt aangeleerd) is het kruis]
    Signaalwerking gaat verloren? Leg eens uit
    En waarom is een leren sidepull scherper dan een een kruislingssysteem?
    Bij de kruislingse heb je zelfs nog een bepaalde katrolwerking, waardoor je meer druk uitoefent dan je in je handen hebt. Bij een sidepull of kaptoom of touwhalster heb je geen katrolwerking.

Met een touwhoofstel kan je ook dressuren alleen niet met constante druk. Maar met veel oefenen kan je ook hier alle figuren rijden maar dan met losse teugels.
    Met een touwhalster kun je ook rijden met contact

Dat lijkt me nog het beste advies.

De S-hack is en blijft een hoofdstel met hefboomwerking. Ik denk dat, wanneer je je gaat verdiepen in Parelli en je paard (en jezelf!) op de grond beter gaat voorbereiden op het rijden, dat de optoming er met buitenritjes weinig toe doet. Zelf zou ik met zo'n paard trouwens voor de veiligheid liever een stick meenemen dan een hoofdstel met hefboomwerking.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er zijn al meerdere topics geweest mbt bitloze optoming, mischien even de zoekfunctie gebruiken.?
    Wat voor het buitenrijden erg belangrijkis dat je paard op jouw vraag zijlings in kan draaien zodat hij er niet vandoor gaat, dit betekend natuurlijk wel dat je ervoor moet zorgen dat de situatie zo is dat hij ook rustig kan zijn. Veel voorwerk doen met grondwerk zou ik aanraden.

Ik blijf een side-pull het fijnste vinden, een directe duidelijke werking net iets meer te zeggen dan met een touwhalster wat wel eens wat wil gaan draaien en ook goed te gebruiken met constante aanleuning.
    Deze gebruik ik met Whoopie:

Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Touwhalster en sidepull zijn mijn favorieten. Touwhalster voor grondwerk, freestylen en eventueel buitenrijden. Sidepull voor buitenrijden en rijden met iets meer aanleuning. Allebei fijne, eenvoudige en direct werkende hoofstellen, geen poespas: daar hou ik van.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Kijk eens naar het topic over het Micklem hoofdstel. Een hoofdstel met 3 bitloze mogelijkheden.

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Gisteren avond was ik behoorlijk i-net wezen afstruinen opzoek naar informatie maar ik merkt dat ik steeds met de zelfde vragen bleef zitten.

Voor buiten ritten kan je toch gewoon de s hackc gebruiken die je al hebt? waarom nieuw kopen als deze functioneert voor jullie beide. Spaart weer wat centen.
    De S-hack zit niet bij de koop in en kost best aardig wat centen. Vandaar mijn gedachten gang of dit wel de bitloze optoming is waarmee ik wil blijven rijden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik denk dat, wanneer je je gaat verdiepen in Parelli en je paard (en jezelf!) op de grond beter gaat voorbereiden op het rijden, dat de optoming er met buitenritjes weinig toe doet. Zelf zou ik met zo'n paard trouwens voor de veiligheid liever een stick meenemen dan een hoofdstel met hefboomwerking.
    Zo denk ik er toevalig ook over, af toe idee van waarvoor heb ik nou die teugels nodig. Al is aan andere kant af toe toch wel erg handig dat ze er aan zitten.
    Tobbe wil ik voornamelijk uit de Parelli en de dressuur basis gaan rijden en een sidepull lijk mij wel wat, lijk mij duidelijk hoofdstel je kan er ook mee goed dressuur rijden met licht teugel contact als ik goed heb begrepen en is ongetwijfeld ook wel scherp genoeg voor bij Tobbe.

Ik ga sidepull zeker uitproberen als ik weer in Denthe ben, en als goed bevalt dan ga ik opzoek naar mooie sidepull.
    Alleen hoe gaat dat als je figuren rijdt met dit hoofdstel, is dat ook de bedoeling dat je net als met een bit het paard met je buitenhand opvangt bij de voltes en figuren ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Een release moet niet zozeer zichtbaar zijn, als wel voelbaar voor het paard!

Als je een vinger onder de kaakgekruiste riemen of koorden plaatst en de druk laat wegnemen, wordt er altijd een mate van release gevoeld. Maar release is niet het doel van het systeem. [i]Release is nodig als beloning nadat de inwerking pijnlijk is geweest.

Een goede release na het geven van druk is HET fundamentele principe van je training (niet alleen bij Parelli hoor). Echt, de release is het aller, állerbelangrijkste onderdeel van het geven van je hulp! Niet de hulp zelf, maar het LOSLATEN van die hulp is waar je paard van leert en waarvan je paard licht en gevoelig wordt.
    Wanneer je een contact teugel voert oefen je geen druk uit. En behoeft dus geen release. Je hebt een release nodig indien je bijv. van galop naar draf wilt en je paard reageert niet op zit, benen en of stem waarna je je teugel lichtjes erbij neemt, dan nog geen reactie en je neemt je teugel nog ietsje meer aan. Dan oefen je druk uit. Daar deze nog steeds niet pijnlijk is hoef je geen zichtbare release te zien. Enkel wel dat de druk weer wegvalt nadat je het vrijgegeven.
    Dit gebeurd vlg mij altijd, thans bij de beta versie van de Cook zeker of de touw variant van Voest. Soms bij de leren versies komen er "moeten" in de kruisbandjes omdat men ze minder goed onderhoud, verkeerd opbergt in de kast enz..enz... En dan gaat de werking problemen geven. Hier vergeten een hoop mensen aandacht aan te geven en komt het verhaal van slechte release naar voren. Ook de grote en vorm van de ringen spelen hierbij een rol.

Maar ik schreef toch ook dat er altijd een mate van release is??

Met het kaakgekruiste systeem ondergaat het paard geen pijn, dus is er ook geen beloning nodig in de vorm van een sterke release. Desalniettemin is er wel sprake van enige release, want de hulp (teugeldruk) wordt niet langer gegeven en verliest zijn inwerking.”
    Sorry, maar waar verliest het zijn inwerking dan?
    Als die gekruiste riempjes blijven hangen in de ringen, blijft er druk op het hoofd en heb je dus onvoldoende release (lees: onvoldoende verschil tussen 'hulp' en 'geen hulp'.)
    met verlies van inwerking bedoel ik bij geen gebruik van de teugels heb je geen inwerking. Je verliest je inwerking bij loslaten van de teugels. Einde hulp zeg maar.
    Misschien een beetje moeilijk omschreven....sorry

[quote]De meest ideale hoofdstellen waarbij je met teugel contact kan rijden ( de dressuur welke je ziet tijdens wedstrijden en vaak wordt aangeleerd) is het kruis]

Signaalwerking gaat verloren? Leg eens uit
    Er zijn hoofdstellen waarbij de rem dan steeds duidelijker gegeven moet worden omdat het paard gewent raakt aan een bepaalde druk en pas gaat reageren als deze veel groter wordt. Tot deze conclusie ben ik gekomen na vele jaren praktijk van diverse ruiters welke NIET vlg parelli systemen of ideeen rijden maar echt vlg de manege stijl zeg maar. Beetje heel kort door de bocht omschreven maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
    Mensen die een NH gedachte hebben rijden over het algemeen met hele andere ideeen en sterkte van signalen dan traditioneel. Er zit veel meer gedachte achter en voorbereiding. Zij hebben daar minder tot geen problemen mee en begrijp jij ook niet. Anders kwam je niet op deze vraag.

En waarom is een leren sidepull scherper dan een een kruislingssysteem?
    Bij de kruislingse heb je zelfs nog een bepaalde katrolwerking, waardoor je meer druk uitoefent dan je in je handen hebt. Bij een sidepull of kaptoom of touwhalster heb je geen katrolwerking.
    sidepull scherper?? Ik schrijf niet dat de sidepull scherper is, enkel dat de overige systemen scherper kunnen zijn bij het rijden met constante druk (lees traditioneel manegewerk) waarom? Omdat de druk van om nu maar even een sidepull te noemen deze alleen op de neus zit. bij de kaakgekruisde systemen wordt de druk over een groter oppervlak verdeeld. En je dus minder druk op een klein oppervlakte hebt.
    Mijn ervaring is dat de kaakgekruisde systemen beter verdragen worden door de meeste paarden bij deze manier van rijden

Met een touwhoofstel kan je ook dressuren alleen niet met constante druk. Maar met veel oefenen kan je ook hier alle figuren rijden maar dan met losse teugels.
    Met een touwhalster kun je ook rijden met contact
    Ben ik met je eens indien je ala parelli rijdt of met deze gedachte als hoofdbasis. Rijdt je tradi dan is deze druk veel te scherp, het touw schuurt over de neus en gaat problemen geven.
    Ik kom vaak bij diverse maneges pony/paarden pensionstallen enzo Ik hou dan vaak een soort van testje aan door ze eerst met bit te laten rijden en daarna zonder.
    Probeer dan de problemen waar men mee zit te analyseren en daarna te gaan vergelijken bit en bitloos.
    Ik zie iedereen.....nou ja dat mag ik natuurlijk niet zeggen, bijna iedereen een zagende werking hanteerd bij het niet aan de teugel krijgen van het paard.
    Dit wordt net zo lang toegepast zonder daarbij aan eigen rijstijl te werken, houding en zo, tot het paard in hun ogen nageeft. Het probleem wordt bij het paard gezocht.
    En niet bij henzelf.
    Later wanneer men bitloos gaat rijden zie ik precies het zelfde gebeuren. Als je dit met een touwhalster zou doen dan krijg je de meest vreselijke toestanden.
    Snap je dat ik het vanuit dit oogpunt bekijk?? Wanneer de vraag wordt gesteld als hierboven??
    Kijk je vanuit de NH hoek dan kan je met alles rijden want de basis zit hem ergens anders. Dan is de reactie van het paard veel belangrijker en krijgt het paard ook de kans zijn voorkeur uit te spreken. Neem Trea bijv. (sorry trea ik gebruik je even ) Die heeft al zo veel soorten hoofdstellen uitgeprobeerd. En zij laat het paard spreken of het wel of niet fijn werkt.
    De tradiruiter kijkt daar meestal niet naar. Kijkt naar hele andere dingen zoals het uiterlijke plaatje.

Dat lijkt me nog het beste advies.
    De S-hack is en blijft een hoofdstel met hefboomwerking. Ik denk dat, wanneer je je gaat verdiepen in Parelli en je paard (en jezelf!) op de grond beter gaat voorbereiden op het rijden, dat de optoming er met buitenritjes weinig toe doet. Zelf zou ik met zo'n paard trouwens voor de veiligheid liever een stick meenemen dan een hoofdstel met hefboomwerking.
    Vind ik ook hoor, dat werkt bij mij ook erg goed. Maar wat ik al schreef wij zijn anders bezig dan een gemiddelde gewone ruiter. Veel meer grondwerk, samenwerken, enz...enz...het uiterlijke plaatje vinden wij ook mooi en willen we graag zien, maar zijn veel meer bezig met het waarom het niet lukt en welke stappen WIJ dan moeten ondernemen om het paard zo te laten lopen, we zoeken het probleem in eerste instantie bij ons zelf en daarna pas bij het paard.

maar dank je wel voor de reactie, dit maakt weer een nieuw gezichts standpunt duidelijk ik bekeek het even enkel uit mijn eigen ervaringen en vergat de NH hoek.
    sorry... tis niet kwaad bedoeld hoor.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Tja je zit hier ook op een NHforum he

Ik snap alleen niet waarom je Joram adviezen geeft die je aan iemand traditioneel zou geven, terwijl hij zich hier heeft aangemeld omdat hij met NH wil beginnen

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Oh, bedankt San, dat was precies het antwoord wat ik wilde schrijven
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

misschien wel een verkeerde gewoonte geworden??? ik ben zo gewend geraakt aan dit soort gesprekken met mensen dat ik soms even vergeet dat ik op een NH forum gewoon kan schrijven dat je met alles kan rijden en het eigenlijk niet uitmaakt wat voor tuigage je gebruikt maar dat de basis ergens anders ligt en niet in de middelen. please vergeef me
    ik zal de volgende keer weer schrijven als een echte NH-er

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik ben totnu toe heeel blij met mijn touwhalster en marylot bloem.

Het touwhalster hebben wij mee leren rijden en was meer bedoelt voor lekker te rijden en de bloem voor mee contact en duidelijkheid met het serieuze werk.

Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Kun je wat meer vertellen over die bloem, peaches? Ik ben op zoek naar een nieuw (bitloos) hoofdstel, iets waarmee ik bij voorkeur zowel dressuur kan rijden, als buiten, als grondwerk kan doen als kaptoom. Ik had hem al gezien op het internet en bet er wel nieuwsgierig naar. Waarom heb jij ervoor gekozen?
    Well-behaved women rarely make history

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    48

Laatst was er een uitgave van het blad Bit, ze hadden het omgedoopt tot Bitloos omdat er een aantal bitloze optimingen in werd besproken. Helaas werden ze getest door mensen die niet eerder bitloos hadden gereden dus die hebben geen vergelijk tussen de systemen.

Misschien heb je daar wat aan?

( volgens mij kun je een gratis proefnummer aanvragen die je daarvoor kunt gebruiken

gr. AnneMarie

Bladwijzers

Forum Rechten