Aangezien ik Tobbe erg fijn vindt rijden op een S-hackamore, wil ik dat ook blijven doen zodra Tobbe van de hudige eigenaar over neem. Echter zijn de meeste bitloze optomingen erg druur waardoor wel zo handig is om zeker te weten wat voor in mijn geval beste/handigste optoming.
Van de zomer heb ik Tobbe heel vee gereden met een S-hackamore, ik moet zelfs zeggen dat ik hem zelfs er lekker mee vindt lopen dan met een bit waardoor ik ook liever die hackamore gebruik dan het bit. Eigelijk had ik de teugels bijna niet nodig, Tobbe reageerd er erg goed op hij is en erg makkelijk is terug te nemen wanneer ik alleen met hem ree. Maarja aan andere kanten kwam bij reactive door bos rijden erg weinig stuurwerk bij kijken.
Wel is zo als de groep voor Tobbe weg galoperen dan wilt hij gewoon mee en dan hou ik hem toch niet tegen ongeacht welke optoming. En tijdens mijn vakantie is hij een keer stappend/dravend van door gegaan, ik moest toen best wel wat druk uitoefingen met de hackamore voordat hij overtuigd was dat niet de bedoeling was.
En voor rest is Tobbe een type paard dat totaal niet snel vandoor gaat aangezien dat hem veelste veel energie kost
En scherpte van de optoming hangt natuurlijk af van de optoming en de hand van de ruiter .
Tobbe reageerd erg goed op op S-hack en eigelijk zo goed waardoor ik idee heb dat ik makkelijk met iets minder scherps zou kunnen rijden. Echter raad eigenaar rijden met de bloementjes hackamore af (die ze daar ook hebben) aangezien die te vriendelijk voor hem zouden zijn. Echter zit ik er aan te denken om toch te proberen, en ik zag dat je tegenwoordig ook bloemtjes heb met kleine hefboom. Het fijne aan deze hackamores is dat det hefboomwerking instelbaar is.
Echter nadeel wat ik aan bloementjes heb gezien is dat ze kunnen omklappen, waar s-hack geen last van heeft.
Daarnaast zit ik aan side pull te denken, toevalig hebben ze daar ook eentje op stal hangen waardoor ik wel zou kunnen vragen of ik die ook keer mag uitproberen. Of zou trouwhalster ook hele goeie optie zijn ?
En over kruisinglings systeem hoor ik vaak dat als nadeel heeft dat traage release heeft.
Waarvoor ik deze optoming zou willen gebruiken is voornamelijk voor de buitenritten / lange afstandsritten en eventueel ook voor tijdens lichte dresuur werk. En bij welke bitloze optomingen kan je wel rijden met teugel contact en hoe gaat te werk. Kan je ook gewoon je paard op je buitenhand rijden tijdens dressuur af gaat dat heel anders te werk ?
Bladwijzers