Pagina 7 van de 13 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 189

Topic: De werking van het bit

  1. #91

    Re: De werking van het bit

    Mijn laatste bit was ook een Myler, en ik had inderdaad wel de indruk dat Opal dat een grote verbetering vond tov de trens die we daarvoor hadden.

    Nu ik met de Micklem rij, steekt ze echt letterlijk d'r koppie erin, dat heeft ze met een bithoofdstel nooit gedaan.
    Opal is een paard dat haar mening niet onder stoelen of banken steekt, maar zoveel paarden laten zich alles maar aandoen (en ik neem idd wel aan de meesten zo niet allen op dit forum hun paard vrij goed lezen, overigens).

    En waarom kan je zonder bit je hulpen niet verfijnen? Dat begrijp ik eigenlijk helemaal niet. Ik weet dat het altijd gezegd wordt, net zoals je in de hogere dressuurklasses een stang en trens nodig hebt ter verfijning, is dat nou echt zo, of is dat nou eenmaal ingeburgerd?

  2. #92
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Isabel
    En waarom kan je zonder bit je hulpen niet verfijnen? Dat begrijp ik eigenlijk helemaal niet. Ik weet dat het altijd gezegd wordt, net zoals je in de hogere dressuurklasses een stang en trens nodig hebt ter verfijning, is dat nou echt zo, of is dat nou eenmaal ingeburgerd?
    Ik denk zelf dat dat laatste inderdaad is ingeburgerd. Wel vraag ik me af (zie bovenaan p. 5 in de quote van Margot), hoe je het loslaten van de kaak kan vragen en bereiken zonder bit.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #93

    Re: De werking van het bit

    He sandra ik kom op je vraag terug alleen denk ik niet dat het vandaag ga redden. Maar je houd mijn antwoord tegoed

  4. #94
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    Natuurkunde is echt nooit mijn ding geweest... Was altijd zwaar gebuisd op dat vak en vind het bijzonder jammer dat wanneer je daar totaal niets van afweet je hier wordt afgeschilderd als een domme brugklasser... Afin zo ervaar ik het. Het kan zijn, els dat jij dit helemaal niet zo bedoelt.
    Nee ik bedoel dat zeer zeker [size=99px]niet[/size] zo . En daarom had ik in mijn post ook duidelijk met pijltje vermeld wat ik wél bedoel:
    "dubieuze experimentjes erbij gehaald, van mensen met amper brugklas-niveau natuurkunde.(<- Nevzerov blijkbaar)
    De ene *mening* na de andere, wordt gepresenteerd alsof het een "feit" is .
    En daar waar dát nog niet genoeg is, worden [size=99px]dubieuze experimentjes[/size] erbij gehaald, [size=99px]van mensen[/size] met amper brugklas-niveau natuurkunde.[size=99px](<- Nevzerov blijkbaar)[/size]
    Ik vind het vervelend, dat in Bowens post met mijn quote, het bovenstaand stukje "(<- Nevzerov blijkbaar)" verwijderd is.
    Als er gemeend wordt een "oordeel" te mogen vellen over iemands post, neem dan in ieder geval de moeite die post *volledig* te quoten.
    Waarom een onvolledige weergave quoten, wat heeft dat nou voor zin?

    Er staat: "dubieuze experimentjes erbij gehaald [size=99px]VAN[/size] mensen die.....
    "Brugklasniveau" slaat hier dus op de mensen die "dubieuze experimentjes" uitvoeren: Nevzerov.
    Voer jij dubieuze experimentje uit, Willeke?

    Als er had gestaan: " "dubieuze experimentjes erbij gehaald [size=99px]DOOR[/size] mensen die.....
    DAN was een grote groep geschoffeert. Heel bewust staat dat er NIET want het gaat mij om de uitvoerders van die dubieuze experimentjes...

    Natuurkunde is een saai vak en heeft in het dagelijkse leven niet veel toegevoegde waarde, vind ik.
    Tot het moment, dat je pretendeert een "onderzoek" te doen, wat eindigt in opzienbarende resultaten....
    Dán mag je vind ik op zijn minst kunnen snappen en uitleggen, wát je nou precies- waaraan - met wat gemeten hebt...
    Conform de Internationaal afgesproken SI-eenheden.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #95
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Oftewel: [size=99px]ik denk dus[/size], dat onze algehele manier van (rij-)opleiding anders moet. En niet alléén (voor de zoveelste keer in de geschiedenis) de "optoming".
    Waar zeg ik dan dat die hele optoming anders moet?
    Euhm , sorry, maar deze post gaat helemaal alleen over MIJ Wat IK denk
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  6. #96
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Oftewel: ik denk dus, dat onze algehele manier van (rij-)opleiding anders moet.
    En niet alléén (voor de zoveelste keer in de geschiedenis) de "optoming".
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    "I have a dream"........ (Martin Luther King) En tot het zover is (misschien in 3060 of zo), kan wat bewustwording dmv een laagdrempelig filmpje (en of alle druk-feiten tot op de gram natuurkundig-gezien kloppen ).. geen kwaad
    Ik persoonlijk denk dat dergelijke "laagdrempelige filmpjes" WEL kwaad kunnen....
    Ik denk dat dergelijke filmpjes polariserend kunnen werken.
    En dat bijdragen aan een imago, waar je wellicht niet mee geassocieerd wil worden.
    En uiteindelijk denk ik, dat dergelijke filmpjes tegengesteld effect hebben. Vooral bij de mensen je écht zou willen bereiken....

    Die filmpjes zijn namelijk zo "laagdrempelig" omdat ze op eenzijdige en simpele wijze inspelen op het "gevoel".
    Ze dramatiseren de realiteit en appelleren aan het je "jij-kunt-de-paarden- redden" gevoel.

    Ik ben jarenlang gewoon TROTS geweest op mijn bitloos afgerichte paardjes.
    Ik persoonlijk báál van het inmiddels neergezette imago, door bepaalde leden van de bitlozen-club.
    Ik heb op bokt opzettelijk óók een foto mét bit in mijn profiel, om herkenbaar NIET bij "die club" te horen.
    Ondanks het feit dat mijn vorige pony Mona, meer dan 14 jaar lang door mij uitsluitend zónder bit gereden is
    En Amigo méér dan 3/4 van de 5 jaar, dat hij nu onder het zadel zit...
    Dat is toch triest, als je als bitlozen-club dat effect weet op te roepen???

    Je vangt meer vliegen met honing dan azijn. En ik ben van mening dat je óók met je "laagdrempelige filmpjes" zorgvuldigheid zou moeten betrachten.
    En ik vind ook dat wanneer je een uitgesproken mening verkondigd waarbij je jezelf beroept op "onderzoek",
    dat je dan op zijn minst moet kunnen vertellen, om welk onderzoek dat gaat... Zodat iederéén het kan nalezen...
    Want - naast laagdrempelige filmpjes- is ook dát een terugkerend patroon bij de bitlozen-lobby: roepen dat er "onderzoek" naar is gedaan...
    En als er ook maar iemand is die kritische vragen stelt, dan blijkt keer op keer dat "onderzoek" flinterdun of gewoon hobbyisme.

    Ik ben van mening dat je "bewustwording" NIET bereikt, door de huidige ( bovenstaande) "strategie".
    Je zal de "lage appels" gaan plukken (= de groep die sowieso het makkelijkst bereikbaar was)
    Maar je bereikt niet de groep die je voor ogen hebt...
    En je wordt uiteindelijk zéker niet gezien, als een serieuze gesprekspartner

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    zou het een mooi begin zijn als men zich al vast tijdens de kinder/beginnerslessen in de manege realiseert dat een bit volstrekt onnodig en pijnlijk is voor het paard.
    Ook DAT vind ik geen begin ! Weet je wat IK persoonlijk pas "een begin" vind voor kids? Voltigelessen. ( Of aan de longe)
    Laat die kids eerst maar eens lekker *spelenderwijs* met een paard omgaan en balans vinden .
    Qua motoriek hoef je echt nog niet veel van kids te verwachten, dus waarom niet eerst op een leuke manier vertrouwen en balans???
    Dát lijkt mij nou echt een leuk begin.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  7. #97
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    En uiteindelijk denk ik, dat dergelijke filmpjes tegengesteld effect hebben. Vooral bij de mensen je écht zou willen bereiken....
    Dat ben ik met jou eens Els Bij mij heeft het dat nl. ook........ik voel me een halve paardenmishandelaar als ik naar dit soort filmpjes kijk. Ik doe blijkbaar NIKS goed dat is het gevoel dat het bij me oproept, dit gevoel is waar de makers op willen spelen zodat ik anders ga denken. Maar het roept ook een gevoel bij mij op de maker van dit filmpje doet dus blijkbaar ALLES goed doet.....maar wie kan mij vertellen dat dat ook echt zo is. Waarom zijn hun paarden gelukkiger dan de mijne?? Omdat ze geen bit in hebben? Omdat ze 24/7 buiten staan? Omdat ze geen ijzers/dekens whatever op onder of over hebben?

    Ik kan en durf van mezelf te zeggen dat ik niet heilig ben, zeker niet en doe nog een hoop fout, ik ben lerende (ja I know Timber is daar de dupe van).

    Ik denk wel degelijk na waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, ook waarom ik er weer een bit in doe op de momenten dat ik dat doe en ik weet ook wat ik dan in mijn handen heb. Ik probeer het allerbeste voor mijn paard te doen (ja en ook dat weet ik het is een dooddoener om dat te zeggen), maar ben maar een mens.

    Ook ik zou meer behoefte hebben aan zien hoe de makers van dit filmpje hun paarden dan trainen en fysiek soepel en gezond houden. Hoe ze trainen, spelen, communiceren met hun eigen paarden, hoe en waarom hun paarden dan gelukkiger zijn dan de mijne. Waarom zij beter zijn dan ik.....ook bij Nevzorov heb ik die behoefte overigens (ondanks zijn 2 films en vele foto's).

    Ik heb het paard aan het begin van dit filmpje bekeken...oogjes dicht, ontspannen maar zo had ik Es zoveel jaar geleden ook kunnen filmen tijdens een buitenritje of lekker in de wei een beetje rondhobbelen aan een lang teugeltje MET een bit in. Ontspannen, oogjes half dicht relax.....dus dat zegt mij niet zoveel. Muziekje erbij, zacht pratende stem (ooit met maatschappijleer een les gehad dat dat ook al veel met je doet. Een horrorfilm of spannende scene in een film met hoempapa muziek op de achtergrond is al veeeeeeeeeeeel minder eng daarom kiezen ze in de filmwereld achtergrond geluiden en muziek heel zorgvuldig uit) en ik had de makers kunnen laten zien hoe fijn mijn paard het vond MET bit in.

    Dit filmpje heb ik gekeken, ik vond het interessant (dus dank voor het maken en het plaatsen) en zeer mooi gemaakt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de groep die je juist wilt bereiken zich enorm afzet tegen dit filmpje. Ik krijg ook juist die neiging namelijk (en niet omdat ik graag met de "andere" groep mee wil, want ik HAAT het om zomaar blind achter de kudde aan te lopen). Had ik tegenwoordig nog übernormal geweest had ik het weggeklikt of het had zo'n weerzin in me opgeroepen dat het me in ieder geval niet bereikt zou hebben
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  8. #98
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: De werking van het bit

    Ik heb dit topic wat proberen te volgen, te lezen en te begrijpen. Ik ga me zeker niet uitspreken over wetenschappelijke uitleg over wel of niet met bit rijden. Ik voel me niet deskundig genoeg op theorie vlak.
    Ik heb het filmpje wel bekenen.

    Ik wil gewoon schrijven wat 40 jaar met paarden bezig zijn met me deed ivm met het bit. Ik noem mezelf tot de aanschaf van mijn paard een echte meeloper. Ik denk niet dat ik alleen ben Ik reed jaaaaaren in een manege en vond ijzers, dekens en bitten de normaalste zaak van de wereld. Rondom mijn waren zeker mensen die het anders deden, alleen heb ik ze duidelijk nooit opgemerkt. Waarschijnlijk omdat ik ze niet wilde zien
    Dan komt je eerste eigen Arab, (gelukkig misschien) zonders ijzers, gesierd was met dekens, inbegrepen een mooi hoofdstel met enkel gebroken trensje. Het eerste wat me opviel was dat een paard een karakter heeft Mijn zoektocht starte in het normale wereldje. Het registers van allerlei hoofdstellen en dito bitjes werd opgengetrokken. Uiteindelijk vond ik er wel eentje waar ik kon mee leven en ik dacht ook mijn paard.
    Langzamerhand merkte ik het natural wereldje. Ik merkte dat ik mij moest aanpassen aan haar karakter en dat ik dat niet kon oplossen met bit. Parelli, Monti, I. Teblick, forums, leden van forums, lesgevers van forums...iedereen bracht me wat bij. Maar tussen weten dat het zo is en er mentaal voor klaar zijn is een lange weg. Kortom ik DURFDE NIET ZONDER BIT TE RIJDEN. Niemand, ook niemand kon me met allerlei wetenschappelijke uitleg of diervriendelijk standpunt van overtuigen om ZONDER BIT te rijden. ANGST was voor mij de hoofdtoon. Elke lesgever die ik had wil ik bedanken voor de moed en het geduld dat ze met me gehad hebben om mij te overtuigen dat BITLOOS rijden kan zonder het allerminste controleverlies.
    Ik hou ook niet van fanatiek bitloosrijden of fanatiek bitrijden. Bij mij is er veel grijs in mijn leven en weinig zwart en wit.
    Volgens mij telt bij bitloosrijden het principe dat niemand kan overtuigd worden zolang je niet overtuigd wil worden. Voor, tegenstanders of grijsdenkers (zoals ik) zullen er altijd blijven.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  9. #99
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    zou het een mooi begin zijn als men zich al vast tijdens de kinder/beginnerslessen in de manege realiseert dat een bit volstrekt onnodig en pijnlijk is voor het paard.
    Ook DAT vind ik geen begin ! Weet je wat IK persoonlijk pas "een begin" vind voor kids? Voltigelessen. ( Of aan de longe)
    Kinderen lessen op een manege omdat zij willen leren paardrijden én omdat zij "iets" hebben met het dier paard. Er is dus volgens mij geen enkel kind wat willens en wetens een paard pijn zou willen doen zonder daarbij zich oké te voelen. Aan de andere kant zien zij legio voorbeelden in de manege waarbij het gebruik van het bit er een is, ook zien zij kloppende benen, scheefzittende ruiters, klemmende benen, alle kanten opstuiterende ruiters en ruiters die zich zittende houden aan de teugels. Ik vind het dan ook niet vreemd dat deze kinderen dit overnemen, aangezien opvoeden vaak voorleven is . Op de manier waarop een bit op de meeste manege's wordt gebruikt, wordt het inderdaad een pijnlijk iets... Maar! Ligt dat dan aan dat specifieke bit of is de ruiter daarbij de veroorzaker?

    Voor mijn gevoel is de laatste, de ruiter dus, de oorzaak. Simpelweg omdat die nooit heeft leren zitten met balans en nooit heeft geleerd hoe het anders kan. Wat mij betreft worden rijlessen altijd begonnen met een degelijke serie zitlessen, dus zonder teugels en zonder beugels (voltige is inderdaad een supermiddel daarvoor!). Pas als de ruiter in kwestie dat onder de knie heeft, mogen er beugels bij en als laatste (inmiddels heeft de ruiter ook al ontdekt dat het sturen met zit en benen gebeurt!) de teugels. Op dat moment zijn de meeste ruiters al een aardig stuk op weg naar enigszins verzameld rijden en dienen de teugels slechts als subtiel middel om de voorhand te besturen. Uiteraard blijven maandelijkse zitlessen wel nodig . Op die manier is het in mijn ogen nagenoeg onmogelijk dat het middel "bit" verkeerd gebruikt wordt, maar ja... hoeveel mensen zijn genegen om een dusdanig lange opleiding te doen om te kunnen paardrijden? Hoeveel van ons hebben op die manier hun opleiding aangepakt? Hoeveel mensen hier zijn bereid om hun huidige manier van rijden (bit of bitloos) om te gooien door dit schema te gaan volgen, op deze manier een onafhankelijke zit te ontwikkelen en dan hun paard op een gezonde manier (dus gymnastiserend en het lichaam zo ontwikkelend dat het maximaal in staat is om de ruiter te dragen) verder te rijden?

    Enne Els? Dank voor de uitleg van het natuurkundige verhaal . Bij het lezen ervan dacht ik wel er klopt iets niet wat betreft de eenheden, maar wat het precies was kon ik niet meer op komen .

    Feitelijk komt de "discussie" steeds op hetzelfde neer, een bit is niet goed of slecht. De manier waarop deze gebruikt wordt is bepalend hoe het werkt en dus hoeveel ongemak het bezorgt. Ik heb nog steeds geen overtuigend bewijs gelezen wat duidelijk maakt dat ieder bit altijd pijn veroorzaakt in iedere willekeurige paardenmond... en dat is wel wat dit filmpje tracht duidelijk te maken .

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Ook ik zou meer behoefte hebben aan zien hoe de makers van dit filmpje hun paarden dan trainen en fysiek soepel en gezond houden. Hoe ze trainen, spelen, communiceren met hun eigen paarden, hoe en waarom hun paarden dan gelukkiger zijn dan de mijne. Waarom zij beter zijn dan ik.....ook bij Nevzorov heb ik die behoefte overigens (ondanks zijn 2 films en vele foto's).
    En daar sluit ik me geheel bij aan! Ik vraag me ook af hoe de maker(s) van dit specifieke filmpje dan hun paarden trainen en vooral hoe zij het meetbaar maken dat hun paard(en) daadwerkelijk gelukkiger zijn dan de meeste andere paarden. Hierop wordt geen enkel antwoord gegeven en dat is ook iets wat me tegenstaat. Als het beter kan en blijkbaar kan dat, kom dan met hoe je het zelf doet en laat zien wat je bereikt hebt. Maar daarvan heb ik nog nooit iets gezien...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #100
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Ook ik zou meer behoefte hebben aan zien hoe de makers van dit filmpje hun paarden dan trainen en fysiek soepel en gezond houden. Hoe ze trainen, spelen, communiceren met hun eigen paarden, hoe en waarom hun paarden dan gelukkiger zijn dan de mijne. Waarom zij beter zijn dan ik.....ook bij Nevzorov heb ik die behoefte overigens (ondanks zijn 2 films en vele foto's).
    En daar sluit ik me geheel bij aan! Ik vraag me ook af hoe de maker(s) van dit specifieke filmpje dan hun paarden trainen en vooral hoe zij het meetbaar maken dat hun paard(en) daadwerkelijk gelukkiger zijn dan de meeste andere paarden. Hierop wordt geen enkel antwoord gegeven en dat is ook iets wat me tegenstaat. Als het beter kan en blijkbaar kan dat, kom dan met hoe je het zelf doet en laat zien wat je bereikt hebt. Maar daarvan heb ik nog nooit iets gezien...
    met een vergelijkbare redenering zouden wij dan ook niks mogen zeggen over dat filmpje van die zweedse dressuurruiter die laatst door MafHaf is geplaatst op het forum. Ik vind dat weer een beetje te gemakkelijk. Voor mij is het een filmpje die duidelijk laat zien waar het bit druk uitoefend op de paardenmond. Niets meer en niets minder.

    En ja misschien is het wel naar om te zien als je zelf met een dergelijk bit rijd, maar het is zo makkelijk om dan maar te roepen dat je het alleen aanneemt als je bewijs krijgt dat de paarden van de filmers gelukkiger zijn dan jouw paard.
    We zijn nog lang niet zoveer dat we positief welzijn objectief kunnen vaststellen dus die vraag daarom is ook niet reeel op dit moment.

    Wat betreft loslaten van de kaak die al meerdere malen gesteld werd. Eerlijk gezegd begrijp ik de helft van de termen maar die in dressuur worden gebezigd. Wat ik zelf het ervaren met Sjo is dat als hij echt 'loslaat' in zijn lijf, zakt en stelling neemt dat hij dan zelf regelmatig afkauwt. Voor mij is dat laatste een bewijs dat hij 'zijn kaak ontspant'. En naar mijn ervarinen daarmee tot dusver voel je dat wel goed in je hand. Steeds vaker mag ik even snuffen aan dat gevoel dat je de achterbenen kan voelen in je handen. Ik denk dat op zulke momenten er zeker ontspanning is in de kaak en ik denk dat goed te kunnen voelen met mijn kaptoom.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  11. #101
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    47
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    zou het een mooi begin zijn als men zich al vast tijdens de kinder/beginnerslessen in de manege realiseert dat een bit volstrekt onnodig en pijnlijk is voor het paard.
    Ook DAT vind ik geen begin ! Weet je wat IK persoonlijk pas "een begin" vind voor kids? Voltigelessen. ( Of aan de longe)
    Kinderen lessen op een manege omdat zij willen leren paardrijden én omdat zij "iets" hebben met het dier paard. Er is dus volgens mij geen enkel kind wat willens en wetens een paard pijn zou willen doen zonder daarbij zich oké te voelen. Aan de andere kant zien zij legio voorbeelden in de manege waarbij het gebruik van het bit er een is, ook zien zij kloppende benen, scheefzittende ruiters, klemmende benen, alle kanten opstuiterende ruiters en ruiters die zich zittende houden aan de teugels. Ik vind het dan ook niet vreemd dat deze kinderen dit overnemen, aangezien opvoeden vaak voorleven is . Op de manier waarop een bit op de meeste manege's wordt gebruikt, wordt het inderdaad een pijnlijk iets... Maar! Ligt dat dan aan dat specifieke bit of is de ruiter daarbij de veroorzaker?

    Voor mijn gevoel is de laatste, de ruiter dus, de oorzaak. Simpelweg omdat die nooit heeft leren zitten met balans en nooit heeft geleerd hoe het anders kan. Wat mij betreft worden rijlessen altijd begonnen met een degelijke serie zitlessen, dus zonder teugels en zonder beugels (voltige is inderdaad een supermiddel daarvoor!). Pas als de ruiter in kwestie dat onder de knie heeft, mogen er beugels bij en als laatste (inmiddels heeft de ruiter ook al ontdekt dat het sturen met zit en benen gebeurt!) de teugels. Op dat moment zijn de meeste ruiters al een aardig stuk op weg naar enigszins verzameld rijden en dienen de teugels slechts als subtiel middel om de voorhand te besturen. Uiteraard blijven maandelijkse zitlessen wel nodig . Op die manier is het in mijn ogen nagenoeg onmogelijk dat het middel "bit" verkeerd gebruikt wordt, maar ja... hoeveel mensen zijn genegen om een dusdanig lange opleiding te doen om te kunnen paardrijden? Hoeveel van ons hebben op die manier hun opleiding aangepakt? Hoeveel mensen hier zijn bereid om hun huidige manier van rijden (bit of bitloos) om te gooien door dit schema te gaan volgen, op deze manier een onafhankelijke zit te ontwikkelen en dan hun paard op een gezonde manier (dus gymnastiserend en het lichaam zo ontwikkelend dat het maximaal in staat is om de ruiter te dragen) verder te rijden?
    Ik denk heel erg veel mensen...
    Als ik naar mijn eigen manegetijd terug kijk zie ik veel angst bij mensen(zowel volwassen als kinderen), veel haken af na een jaartje omdat het totaal niet was wat zij ervan verwachte(gewoon leuk ontspannen met een paard wat doen ipv angst, frustratie e.d.).
    Denk echt dat de meeste mensen dit idee een stuk prettiger zullen vinden in de praktijk dan wat er nu vaak gebeurd, je wordt op een paard gezet, moet stappen, draven en een galopje maken, als je een beginner bent dan hou je je maar vast aan het zadel en wordt het paard voor je in galop gezet op de hoefslag(eerst even hotseklotsen op de rug omdat je door moet zitten wat je niet kan), of dat er gezegd wordt, gewoon doorrijden, niets aan de hand, of wordt maar eens fiks boos, geef maar een schop, geef maar een klap, ruk maar eens goed aan de teugels(paard is "vervelend", instructeur is het zat, loopt op paard af, pakt teugels onder de kin en geeft een stevige ruk eraan, zo doe je dat!).
    Dat soort dingen zijn echt normaal gewoon, komen zo veelvuldig voor dat je het geen uitzondering kan noemen.
    Nogmaals, ik denk dat het voor veel mensen een verademing is als het anders aangepakt zou worden.

    Op de manier die jij hier voorsteld kan je na een jaartje lessen je heel prima redden op een paard en naast een paard, waar bij het huidige systeem mensen vaak best goed beginnen, maar dan blijven hangen of zelfs achteruit gaan, de lol gaat eruit, frustratie neemt een grote plaats in en het gaat er niet beter op.
    De paarden trekken het niet goed onder deze behandeling, degene die het wel trekken zijn zo in zichzelf terug getrokken en zo hard geworden dat ze amper nog ergens op reageren, bijna alles wordt als ruis weggezet door ze, mensen zijn bang en gefrustreerd, ja ik denk dat het een verademing zou zijn op een manege te komen waar het je goed wordt aageleerd zodat die droom van leuk met paarden bezg zijn ook waarheid kan worden.

    Nu ben ik nog strenger in mijn idee van hoe het zou moeten, wat mij betrefd duurt het wel even voor je op een paard mag(eerst maar eens wat basiskennis over het wezen paard) en dan inderdaad zonder beugels en teugels als dat zover is, voltige/zitlessen dus, een combi van je vrij leren voelen op een paard en je zit en houding aanleren.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #102
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    En ja misschien is het wel naar om te zien als je zelf met een dergelijk bit rijd, maar het is zo makkelijk om dan maar te roepen dat je het alleen aanneemt als je bewijs krijgt dat de paarden van de filmers gelukkiger zijn dan jouw paard.
    Het ging niet over dat specifieke (al 30 jaar omstreden) bit.
    Het ging om de algehele veroordeling van rijden met bit, die de makers van het filmpje uitdragen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ik heb nog steeds geen overtuigend bewijs gelezen wat duidelijk maakt dat ieder bit altijd pijn veroorzaakt in iedere willekeurige paardenmond...
    en dat is wel wat dit filmpje tracht duidelijk te maken .
    en in die context werd eerder gezegd:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Maar het (filmpje) roept ook een gevoel bij mij op de maker van dit filmpje doet dus blijkbaar ALLES goed doet.....maar wie kan mij vertellen dat dat ook echt zo is. Waarom zijn hun paarden gelukkiger dan de mijne?? Omdat ze geen bit in hebben? Omdat ze 24/7 buiten staan? Omdat ze geen ijzers/dekens whatever op onder of over hebben?

    Ik kan en durf van mezelf te zeggen dat ik niet heilig ben, zeker niet en doe nog een hoop fout, ik ben lerende (ja I know Timber is daar de dupe van). <snap>
    Ook ik zou meer behoefte hebben aan zien hoe de makers van dit filmpje hun paarden dan trainen en fysiek soepel en gezond houden. Hoe ze trainen, spelen, communiceren met hun eigen paarden, hoe en waarom hun paarden dan gelukkiger zijn dan de mijne. Waarom zij beter zijn dan ik.....ook bij Nevzorov heb ik die behoefte overigens (ondanks zijn 2 films en vele foto's).
    Niet om "overtuigd" te worden dat bitten wel of niet goed zijn
    Maar uit de behoefte om de stelligheid van *de makers* in praktijk uitgevoerd te zien.
    Als je als maker van een filmpje ZO stellig bent over hoe anderen *per definitie* fout zijn-
    laat dan maar eens zien hoe JIJ als maker je paarden traint....

    En datzelfde geldt voor meneer Nevzerov, die ook de ene stelligheid na de andere poneert
    Zelf doe ik namelijk (net als Timber) óók nog een hoop fout, dus ook ik ben wel benieuwd,
    naar filmpjes van alwetende paardenmensen
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #103

    Re: De werking van het bit

    En ik ben wel benieuwd naar het bewijs dat het beter is om MET bit te rijden.

    Dat een bit schade kan aanrichten, en vaak ook daadwerkelijk aanricht, is toch niet zo moeilijk voor te stellen? Waarom moet dat driedubbel wetenschappelijk worden bewezen? En waarom moet worden bewezen dat de paarden van de filmmakers gelukkiger zijn dan andere paarden?

    Ik ben het eens met de kritiek dat je op deze manier gemakkelijk mensen tegen je in het harnas jaagt. Maar waarom zou je NIET bitloos rijden, dat zou ik graag eens horen. Waarom is het nodig? Wat is die zogenaamde verfijning waar ik bitrijders vaak mee hoor schermen? En zijn we daar allemaal dan mee bezig?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  14. #104
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    En ik ben wel benieuwd naar het bewijs dat het beter is om MET bit te rijden.
    Tot nu toe beweert NIEMAND dat het "beter" is .
    Maar dat de *keuze* voor een bit kán afhangen van je doelen, vaardigheden, het paard etc etc.
    En dat correct gebruik van een bit o.a. afhangt van vaardigheden, correcte optoming etc.

    Wat hier wél beweerd wordt, is dat de bitlozenlobby vaak zo zwart-wit gespeeld wordt.
    Wat -met de vraag van beter/slechter - opnieuw benadrukt wordt...

    [size=99px]edit typo[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  15. #105

    Re: De werking van het bit

    Ja, maar er wordt wel gevraagd om bewijs dat bitloze paarden gelukkiger zijn... Dus waarom het beter is om bitloos te rijden. En als je die vraag mag stellen, maar je toch ook het bewijs van het omgekeerde vragen?

    Iedereen die met bit rijdt, beweert altijd het correct te gebruiken en dat het noodzakelijk is om het paard te gymnastiseren. Ik zou wel eens willen zien waarom dat zo is. En dat is een serieuze vraag, want ik zie het niet en begrijp het niet. Niet bedoeld om iets zwart-wit te stellen (alsof dat nog nodig is in deze discussie...)
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 7 van de 13 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •