Mooi filmpje, absoluut knap gemaakt.
Het enige waar ik me zwaar aan stoor is dat het probleem niet zit in het bit op zich, maar in de ruiterhand. Kan diezelfde ruiterhand niet dezelfde schade doen op een touwhalster of met een neckrope? Is dat dan "vriendelijker"?
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
interessant!
Ben er een beetje beroerd van en voel me gewoon schuldig. maar zou niet weten hoe te bveginnen te rijden zonder bit. Overigens moet ik wel eerlijk bekennen dat als ik het bit voor hou bij Odet dat zij hem zelf in haar mond pakt. Als het echt zo zeer zou doen zou ze dat toch niet doen of zie ik dat dan weer verkeerd?
www.niettevermijden.com
@ amethist: zonder bit rijden hoeft helemaal niet spannend te zijn hoor. Ik zou beginnen met je paard licht te leren reageren met grondwerk. iets wat vanaf de grond lukt, zal vanaf de paardenrug ook al veel makkelijker gaan. Als je paard eenmaal goed wijkt voor druk met grondwerk, dan kun je prima eens proberen om met een touwhalster te rijden. In het begin bijvoorbeeld met je hoofdstel eronder voor de zekerheid.
Mooi filmpje, goed gemaakt!
Pijnlijk duidelijk...
en daarom nogsteeds zo lij dat ik door ben blijven zoeken naar een alternatief! Ik zie psies wat hier gebeurtat Vally ook doet. Dus die krijgt wat dat betreft van mij ook geen bit meer in.
Ik wordt er echt akelig van als ik het zie. Amethist, ik ben ook begonnen met een dubbele optoming, wel eerst een lange tijd met touwhalster alle oefeningen en rijden in de bak gedaan, mijn paard reageerd er direct al prima op.
Het i seigenlijk je paard gewoon uitleggen dat er nu andere afspraken gelden dat je met een touwhalster of side-pull comminiceert ipv met een bit.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Super interessant !
Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!
Interessant filmpje. Ziet er niet fijn uit. Nu vraag ik me af hoe de werking van het bit is als je er normaal mee rijdt. Of eigenlijk dit is helaas normaal, maar zoals het klassiek zou horen. Bijv op de dvd's van Phillippe Karl wordt gezegd dat door upward action druk op de mondhoeken legt en backward action op de tong, dus dat alleen upward action goed is. Ik rijd zelf wel met bit en ik gebruik het ook op deze manier. Alle paarden hier doen het bit fijn in. Lopen zonder neusriem, met de mond dicht en ontspannen kauwend. Dus ik weet eigenlijk wel redelijk dat het goed is. Maar toch zou ik ook graag daarvan zien hoe het nu werkt op zo'n filmpje.
Dit is wel erg schrikken zeg. Dan voel ik me wel soort van schuldig dat ik vroeg toch normaal met bit heb gereden.
ken je deze videootjes?
http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1
kijk onder 2006 - bitting actions and reactions
Ik zet voor de zekerheid de link van isabel hier nog een keertje neer.
http://cvm.msu.edu/research/research...f-connection-1
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Wat fijn Roos en Isabel, Dankje. Vanavond eens op mijn gemak kijken.
Hier dezelfde gedachte.Oorspronkelijk Geplaatst door saar
Ik zou wel eens zo'n filmpje willen zien van het bit bij correct gebruik! Dat zou een hoop duidelijkheid geven.
In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'
Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging
Voor mij wordt uit het filmpje heel duidelijk dat zodra je de teugels aanraakt, dus zelfs met het lichtste contact al ongerief veroorzaakt in de mond.
Dus wat is dan nog correct gebruik? Alleen als ruiterhand doodstil is, en wat is dan nog het nut van het bit, want je kan er niet aankomen?
Bladwijzers