Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: dikke benen van Luzerne (subli)?

  1. #1
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    dikke benen van Luzerne (subli)?

    Sinds hij 's avonds binnen staat (5 nov) krijgt Vash 2dd een flinke had luzerne van Subli (zonder melasse). Vrijdag was ik begonnen met een nieuwe zak. Nieuwe verpakking ook. De vorige voorrraad was nog over van het voorjaar. Sinds maandag staat hij eerst met 2 dikke benen vóór en sinds vandaag ook achter. Vanaf de kroonrand, je ziet de kogel gewoon nog, maar de peesgroeve op de pijp is helemaal onvoelbaar. De benen worden niet dunner van een dagje buiten en zijn 's ochtends net zo dik als eind van de middag. Enige wat ik kan bedenken is de nieuwe zak Luzerne. Volgens de verpakking zit er 14% ruw eiwit in. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik ben er vanavond mee gestopt, met die Luzerne, nu krijgt hij zijn formula4feet gewoon "puur".

  2. #2

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Nog nooit gezien, hoewel ik mijn paarden al 10 jaar luzerne voer. Ik zou het eerder schuiven op een gebrek aan afvoer door het stilstaan.
    Ben benieuwd of er andere ervaringen zijn.

  3. #3

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Mijn paard krijgt ook luzerne, staat 's nachts ook binnen (helaas.... ) en heeft 's morgens ook dikke benen. Maar de twintig andere paarden op de boerderij hebben dat ook, en slechts een enkeling krijgt luzerne. Ik schuif het dus ook aan het gebrek aan beweging...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    mmmm.....maar hij staat al een week 's nachts binnen...kan dat dan opeens op gaan spelen? Ik had die optie eigenlijk verworpen...had verwacht na die eerste nacht binnen dat hij wat opgelopen benen zou hebben, maar dat was niet het geval.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Bij Whoopie zag ik nooit dikke benen als ze op stal stond s,nachts, wel soms bij wat oudere paarden maar daar valt Vash toch echt niet onder lijkt mij.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    nieuwleusen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.946

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Caitlin krijgt bij te grote veranderingen in voer en als ze teveel binnen krijgt. Het is voor mij een indicatie dat bevangenheid weer op de loer ligt.
    liefs, Annelies

    Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

  7. #7

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    mmmm.....maar hij staat al een week 's nachts binnen...kan dat dan opeens op gaan spelen? Ik had die optie eigenlijk verworpen...had verwacht na die eerste nacht binnen dat hij wat opgelopen benen zou hebben, maar dat was niet het geval.
    Tja, dat kan ik ook niet verklaren. Bij mijn paard was het gewoon meteen raak na de eerste nacht op stal. Heb wel het idee dat het nu juist iets minder wordt, na een weekje op stal, maar misschien verbeeld ik me dat wel...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  8. #8
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.727

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Vitesse heeft soms ook dikke benen als ik haar sochtens uit stal haal.. Dit wisselt of ik de dag ervoor heb gereden/gegrondwerkt heb en in welke mate..Ik schuif dit dus nog steeds af op het stilstaan en de bijbehorende afvalstoffen
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  9. #9
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
    Caitlin krijgt bij te grote veranderingen in voer en als ze teveel binnen krijgt. Het is voor mij een indicatie dat bevangenheid weer op de loer ligt.
    Please no...Ik ga eens even snorren bij de buren, horen wat de andere lotgenoten denken.

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Tip tegen dikke benen van op stal staan ---> biergist !
    Mijn paard had al jaren last van dikke benen bij de overgang van weide naar paddock. Dat duurde wel een week of 2 a 3 voordat dat minder werd. En soms hielp beweging niet eens echt goed om ze dunner te maken.
    Dit jaar echter bijna geen dikke benen gehad. Een paar dagen wel, maar dan waren ze na 5 minuten stappen op het harde helemaal dun.

  11. #11

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Biergist? En in welke vorm en hoeveel geef je daarvan?

    Ik heb bij de Paardendrogist een kruidenmengsel besteld (met onder andere zeewier en brandnetel) wat ook tegen stalbenen moet helpen. Ik heb het nog niet binnen, dus weet nog niet of het werkt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  12. #12

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
    Caitlin krijgt bij te grote veranderingen in voer en als ze teveel binnen krijgt. Het is voor mij een indicatie dat bevangenheid weer op de loer ligt.
    Please no...Ik ga eens even snorren bij de buren, horen wat de andere lotgenoten denken.
    Ben je al iets wijzer Lila?

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Waarom zou je niet even stoppen met de luzerne, dan weet je na 2 dagen of zo wel of het daar aan gerelateerd is,,of durf je bij hem niet zo snel het voedsel te veranderen?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Ja, ben wijzer, want het wordt absoluut beter, kan mijn pink alweer in de peesgroeve leggen. Nog niet helemaal zoals het moet zijn, maar voor mij staat "vast" dat het de nieuwe zak luzerne is geweest. Hij kreeg er niet heel veel van, maar blijkbaar kan hij het hoge eiwitten daarin niet goed hebben (14%).

    Had ook de smid gebeld, maar omdat hij 3 weken geleden geweest is en het aan 4 benen is, had hij niet het idee dat het daarmee te maken zou hebben.

    Zal mij benieuwen of het morgen over is.
    Toch vreemd, want vorige winter kreeg hij dagelijks luzerne van Subli. Ga ze maar eens bellen of ze de samenstelling hebben gewijzigd.

    Biergist? Hoeveel geef je daarvan dan? Bleekselderij vind hij niet lekker (ben ik nu achter).

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: dikke benen van Luzerne (subli)?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Biergist? En in welke vorm en hoeveel geef je daarvan?

    Ik heb bij de Paardendrogist een kruidenmengsel besteld (met onder andere zeewier en brandnetel) wat ook tegen stalbenen moet helpen. Ik heb het nog niet binnen, dus weet nog niet of het werkt.
    de biergist zit in het voer wat ik geef.
    Maar het is ook los verkrijgbaar in pilvorm ( bij b.v. kruidvat ) of per kg ( wordt veel in duitsland verkocht, oa makana.de --> 6,90 euro verzendkosten ongeacht de hoeveelheid kg's die je besteld )

    en volgens duitse sites doet het nog veel meer goeds voor paarden ..... Ik zal de link even opzoeken

    Ik geef overigens ook brandnetel, maar dat hielp nooit echt mega goed ( maar wie weet doet de combinatie met zeewier en andere kruiden meer ).

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •