Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: hoe lang schoonhouden na hoefzweer ?

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

hoe lang schoonhouden na hoefzweer ?

Navajo had een flinke hoefzweer, lag best diep.
    Gelukkig is hij open en alle prut eruit, Ik moest van de dierenarts hem 3 dagen laten badderen in een emmer met soda meerdere keren per dag en daarna 3 dagen in een emmer met azijn meerdere keren per dag ook 10 minuutjes per keer.

in die tussentijd staat hij in een stal met uitloop met een hoefzak. Zodat er geen viezigheid in komt,

echter op het moment als ik wat met hem ga wandelen, dan doe ik wel de zak af en wordt het een beetje vies, daarna maak ik het weer schoon met water en soda.

Nu is mijn vraag hoe snel gaat zo;n gat dicht.. ?
    en hoe lang moet hij zo'n hoefzak omhouden... ?
    heeft iemand een idee... als hij zonder hoefzak loopt moet ik hem dan elke dag schoonmaken met ook water en soda? of werkt dat juist het genezingsproces tegen..?

misschien zijn hier ervaringen mee.
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Re: hoe lang schoonhouden na hoefzweer ?

goh ik heb al gemerkt dat het héél afhankelijk is... Ik heb met casandra vorig jaar hetzelfde voorgehad. Als ik haar op stal hield duurde het echt lang voor het gat weer dicht was... Ik maakte het elke dag schoon met soda... Haar hoef bleef héél erg week. Ze heeft toen 3 weken op stal moeten doorbrengen en het heeft toen 4 weken geduurd eer het dicht was....

bij de tweede hoefzweer heb ik haar gewoon op de weide gelaten, wel elke dag even in soda water gedaan, isobetadine in het gat gespoten en haar dan gewoon laten lopen. De eerste dagen droeg ze een verband dat de veearts errond heeft gedaan waar geen water en vocht doorheen kon. Mijn ervaring was dat er wel vuil in kwam eenmaal het verband eraf was, maar door de betere doorbloeding van het hoefmechanisme en het regelmatig ontsmetten er juist minder kans op een nieuwe ontsteking was. De hoef herstelde véél makkelijker en werd al vlug terug harder... Sindsdien heeft ze ook geen nieuwe zweer meer gehad.

Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

thnx willeke!

toen ze op de wei stond, toen stond ze zonder hoefzak ? en dan maakte je het gewoon elke dag schoon.. ?
    www.p-aard.nl

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

yep, de eerste dagen had ze een verband met waterdichte tape errond zodat het sowieso al van binnen eerst wat kon dicht groeien. Na ongeveer een 4-tal dagen moest die tape erraf om te voorkomen dat ze rotstraal zou kunnen krijgen (vermits er niet echt lucht aan kon).

Ik maakte gewoon elke dag ('s morgens en 's avonds) schoon. Ik liet haar met haar voet in een emmer staan terwijl ze aan het eten was. Zo stond ze ongeveer een 10 minuten, kwartier constant met haar voet in die emmer en was het meeste vuil wel weg. Daarna wat betadine in het gat en terug laten lopen.

Beweging en lucht aan de wonde doen wonderen.

Ik heb nooit laten snijden in de hoef, dus er waren meestal niet vreselijk grote gaten.
    Maar ik schreef je al eerder, dat ik Opal gewoon met hoefzak in de wei laat lopen, gaat prima.
    Wel maakte ik het altijd 2x per dag schoon, en vers verband erom heen.

Ik zie dat je in ander topic me vragen stelt. Hier maar even verder dan.
    Velcro = klittenband.
    Vetrap = van die bandage die aan zichzelf kleeft, weet niet hoe jullie dat noemen in Nederland.

De hoefzak die ik gebruik, blijft altijd keurig zitten.

Ik heb nog wel foto's ervan.

Toen had ze deze gaten in d'r hoef:

vetrap

met hoefzak aan op weg naar de wei

Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

thnx Isabel!

super je foto's en uitleg, begrijp het nu helemaal.

Dat klittenband om de hoefzak ziet er wel heel handig uit, die van mij is duidelijk niet zo handig, ik heb onder en boven 2 stukken linnen band die ik aan elkaar vast moet knopen, je houdt dan altijd wel wat linnen band over en gevolg was vandaag al dat er een stuk vanaf was gebroken en ik een sluiting dus niet meer dicht kan knopen...
    gelukkig heb ik nog een heofzak.

waar had jij je hoefzak vandaan met dat klittenband ?
    uiteraard kan ik natuurlijk ook op zoek gaan naar klittenband bedenk ik me...!

maar het 2x per dag nog even schoonmaken kan dus prima en verslechterd het genezingsproces niet.
    www.p-aard.nl

Wat ik nog vergat er bij te typen, is dat onder de vetrap een luier zit. Gewoon een Pamper ofzo. Geeft wat extra bescherming en houdt het ook nog droog.

Blijven schoonmaken is denk ik zelfs belangrijk.

Ik woon in Engeland, dus ik kan je niet helpen met waar je dingen kan kopen, sorry.
    Kan je de hoefzak niet gewoon met tape dichtplakken, deed ik ook over het klittenband heen. Anders bleef het niet goed zitten.

Hoop dat hij snel weer helemaal de oude is.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

't is een héél gedoe hé... Bij casandra zat het gat echt onderkant van haar voet.. de zweer was daar open gesneden

Zoals die veltrap had casandra vorig jaar de eerste dagen, maar daar had ik dus het probleem dat er geen lucht aan de wonde kon.

Ja, is ook een probleem, en het is beter zonder verband. Maar het hangt er een beetje vanaf hoe groot het gat is dat er is gemaakt. Opal had afgezien van de gaten in de wand, ook de halve zool verloren. Was weinig over van dat voetje, dus ze heeft echt maanden zo rond gelopen.

Daarom dus ook de luier, die houdt het vocht weg, zodat de hoef niet verpapt.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

dan had ik inderdaad nog geluk. Het gat dat casandra had was ongeveer 3 cm lang en 2 cm breed maar wel vrij diep... Je kon de punt van de betadinefles er zo insteken... Bij haar zat het gat vlak langs de straal onderkant van haar voet.
    Maar de eerste keer had de veearts het open gesneden, de tweede keer (dat was eigenlijk maar enkele weken na dat de eerste zweer genezen was) is de pus er langs dezelfde weg weer uitgekomen, waarschijnlijk omdat de hoef daar nog het zwakst was en de zweer langs daar makkelijk naar buiten kon.

Op de foto kan je zien dat Opal ook 2x vlak achter elkaar een zweer had, allebei lieten ze een gat in de kroonrand achter.
    Ik was toen zo panisch, en verweet me zelf dat ik de eerste zweer niet goed genoeg behandeld had. En durfde dus het verband nauwelijks meer af te laten. Waarschijnlijk nogal OTT, al die maanden in de hoefzak, maar het was zo een lijdensweg voor haar geweest.

Dat van die luier is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn ervaringen met hoefzweren zijn deze zweren zaten wel aan de onderzijde en niet zo hoog als bij jouw isabel.
    Dus met opensnijden op de bewuste plek om de druk er af te halen werkte erg goed. Daarna idd weken met soda of azijn.
    Wat ik deed na tip van de smid, was aan de onderkant , ben even de naam van het verband kwijt maar het lijkt op een watten laag met een soort trekzalf er in, deze op maat knippen daaromheen vettape om het bij elkaar te houden en dit twee keer per dag verschonen, het was dan ook vaak al aardig stuk gelopen, ze staan bij mij nl 24/7 buiten. En elke dag het gat weer opnieuw open maken. Dit gedurende een weekje en daarna het gat dicht laten groeien. Ondanks het verbandje ook in een badje blijven doen. De hoef moet zo flexibel mogelijk blijven om zo de doorbloeding goed te kunnen laten doorlopen zodat de afvalstoffen snel afgevoerd kunnen worden. Zon badje helpt daar goed bij in droge tijden.
    en het evt vuil extra weg te halen.

Bij hoger gelegen hoefzweren werkt dit niet die komen vaak via de kroonrand er uit, die kan je niet steeds openhouden.
    Dan is weken en beweging het meest ideale. Stalrust is niet zo verstandig, maar als je niet anders kan moet je wel.
    Zeker als je veel modder en zo hebt. Dan maar regelmatig wandelen voor zover mogelijk.

Meestal is het met een week wel over kwa pijn en kreupel lopen, daarna langzaam aan herstel. Maar elk paard reageert weer anders.
    Die van de luier ga ik onthouden, een hele goeie

die hoefzakken die sloopt mijn pony er zo af..

hoe maken jullie die goed vast dan?

ze sloopt gewoon alles er af, ik doe het hooguit een half uur, uur in de soda en dan gaat ie er weer af..
    Bonny!!

Bladwijzers

Forum Rechten