Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: vragen over hoefschoenen

  1. #1
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    vragen over hoefschoenen

    Ik ben nog zelf aan het rondneuzen maar ik heb al wat concrete vragen.

    Waar koop je ze?
    Kan je ze ook ergens uitproberen?
    Gebruik je ze dan altijd met buitenrijden?
    Als je ze altijd gebruikt met buitenrijden worden de hoeven toch niet harder en dus blijven ze gevoelig of werkt dat niet zo?
    Hoe weet je welke maat je moet hebben?
    Waar hebben jullie ervaring mee en is dat positief of negatief?

    Dit zijn even de vragen die ik kan bedenken.

  2. #2
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: vragen over hoefschoenen

    Hoi ik gebruikte ze alleen voor de verharde weg vanwege haar gevoeligheid. Ook bij endurance wedstrijden heeft Glare ze aangehad aangezien je moet voordraven op het harde en ze daar gevoelig op liep. En je moet de wedstrijd lopen zoals je voorgekeurd bent.
    Hoe het zit met ongevoelig worden bij wel of niet aan weet ik niet. Ik heb het langzaam opgebouwd maar d etc blijft drama.

    Maten staan vermeld op de sites van de leveranciers. Daar kan je ze ook bestellen. Bv de Smitjes worden thuis aangemeten; eerst gipsen mal waarom de schoenen worden gemaakt. Duurt dus paar weken voor je die in huis hebt maar ze passen wel perfect.

    Easyboots zijn in de paardenwinkels zoals divoza gewoon te verkrijgen.

    Mijn ervaring was positief, ze liep er fijn op en goede demping.

  3. #3

    Re: vragen over hoefschoenen

    Ik gebruik ze alleen als ik veel op ongelijke wegen rij (ivm gevoeligheid) en bij te intensief buitenrijden om teveel slijtage te voorkomen. Maar liefst dus zo weinig mogelijk omdat anders de hoeven idd niet wennen...
    Google ff naar easyboot, marquis, renegades, smit, fra etc. Alle merken hanteren andere maten. Goed de hoef opmeten dus sommige (zoals renegades) kunnen ook nog aangepast worden en worden meestal aangemeten.
    Mijn ervaring met de easyboots is goed, maar heb nog weinig test-mogelijkheid van andere merken gehad....
    Uitproberen is lastig, maar wel aan te raden...advertentie plaatsen kan altijd
    Succes!

  4. #4

    Re:vragen over hoefschoenen

    Sorry dat ik een oud topic weer omhoog haal (en als dat niet de bedoeling is dan zeg dat gerust) maar ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik hier nog nooit van gehoord had in de zin waarin dit tegenwoordig gebruikt wordt (ik ken ze alleen op therapeutische basis bij wondjes etc aan de hoeven en dan nog de ouderwetse jutte zakken . Ik vroeg me daardoor af:

    1. waarvoor gebruiken jullie ze
    2. wat vinden jullie de voordelen
    3. wat is er mis met ijzers? (ik heb mijn paarden eigenlijk nooit hoeven te beslaan en de heren slijten ze ook keurig af)
    4. hoevelen van jullie gebruiken dit?

    Excusses als ik domme vragen stel maar ik kom hier dingen tegen...die ik gewoon echt simpelweg niet ken en graag meer over wil leren.

  5. #5

    Re:vragen over hoefschoenen

    Domme vragen zijn er niet veel! Van antwoorden word je meestal wijzer, toch?


    1) Ik gebruik ze zelf niet omdat mijn paardje inmiddels heel harde hoeven heeft, maar als je paard gevoelige hoeven heeft, kun je tijdens het rijden hoefschoenen gebruiken. Soms is het tijdelijk nodig, bijvoorbeeld vlak na het verwijderen van de ijzers, maar sommige paarden kunnen niet zonder - die blijven gevoelig of de hoeven slijten te hard.

    2) Voordelen ken ik alleen uit ervaringen van anderen: paard loopt minder gevoelig. En je kunt ze na het rijden weer uit doen! IJzers niet...

    3) Wat is er mis met ijzers? Persoonlijk vind ik: heel veel. Ten eerste is het onnatuurlijk. Welk ander dier ken je dat ijzeren schoenen aan zijn voeten moet dragen? Met ijzers fixeer je de hoef, waardoor het hoefmechanisme en daarmee de doorbloeding door hoef en been zeer sterk vermindert. Verder verzwak je de hoef door steeds nagels door er steeds nagels door te slaan en krijgen veel paarden last van scheuren en brokkels (waardoor ze volgens veel hoefsmeden nooit meer zonder ijzers kunnen ) Verder hebben paarden met ijzers veel minder grip op de weg.

    4) Hoeveel mensen ze gebruiken weet ik niet. Persoonlijk ken ik niemand die ze gebruikt, maar als het nodig is zou ik duizend keer eerder hoefschoenen aanraden dan ijzers.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:vragen over hoefschoenen

    Ik gebruik ze voor mijn paardje, voor blijft ze wat gevoelig lopen , we hebben hier in de buurt veel steentjes en losse stenen liggen op de paden, met hoefschoenen loopt ze daar fijn overheen, zonder alleen heel voorzichtig in stap. Ze heeft ze alleen voor.

    Verder heeft Liesbeth het mooi uitgelegd.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7

    Re:vragen over hoefschoenen

    Ik heb sinds een week Renegades voor Arango, ik heb ze via Klaas Feuth besteld.
    Ik heb zelf de hoeven gemeten en Klaas heeft ze hier thuis aangemeten.
    Ik gebruik ze omdat de hoeven van Arango anders te veel slijten buiten, ik heb ze ook alleen voor de voor voeten.
    Ik heb ik op alle soorten ondergrond mee gereden en alle gangen ook tölt, en ik ben er erg tevreden over.

  8. #8

    Re:vragen over hoefschoenen

    Ik heb sinds kort Renegades voor mijn pony (zowel voor als achter). Ik heb voor schoenen gekozen omdat ik merkte dat de hoeven van mijn pony erg hard gingen slijten door het rijden op de weg. I.v.m. een blessure hebben we deze winter niet gereden en weinig gewandeld, en tot voor kort maakte ik nog geen buitenritten. Door het gebrek aan beweging (en waarschijnlijk ook wel door de winterse temperaturen) groeiden de hoeven van mijn pony heel minimaal, dus vind ik wat extra bescherming wel fijn voor het buiten rijden. Ik vind de bermen erg ongelijk hier en rijd liever over de weg. Het bos en strand is vrij ver weg, dus op een buitenrit van een uur lopen we enkel over het asfalt. Een deel van de weg is erg slecht (heel ruw en met veel losse steentjes) en daar merk ik wel dat Dibble minder fijn op loopt als haar hoeven zo kort zijn. Ik ben benieuwd of ze hier beter op zal lopen als ik van de zomer een beetje hoefwand laat staan.

    Eigenlijk hoop ik ze niet veel nodig te hebben: m'n pony beweegt nu meer (weidegang + rijden) en in de zomer groeien haar hoeven sowieso sneller. Als haar hoeven wel wat slijtage kunnen hebben, zal ik de schoenen niet gebruiken omdat ik inderdaad de hoeven zo veel mogelijk wil 'trainen' op het werk dat ik van mijn pony vraag.

    Vooral voor de komende winter vind ik het wel fijn dat ik nu schoenen heb staan voor het geval we ze toch af en toe nodig blijken te hebben. Dat vind ik het grote voordeel van schoenen t.o.v. ijzers: je gebruikt ze alleen als je ze nodig hebt. Ik ben verder erg blij met de blote hoefjes van m'n pony.


    Ik heb nog maar twee korte ritjes met de Renagades gemaakt, maar tot nu toe bevallen ze erg goed. Dibble hoefde er niet merkbaar aan te wennen en ook van schuren o.i.d. hebben we geen last gehad.

  9. #9

    Re:vragen over hoefschoenen

    Bedankt voor de uitleg! Heb uiteraard ook nog even gegoogled erop zodat ik er ook een beeld bij had. Het ziet er super uit! En inderdaad...ook ik ben niet zozeer voor ijzers als ik eerlijk mag zijn. Ik heb ze bij mn oudje wel eens onder gehad (voor) omdat het toen even tijdelijk nodig was (is alweer meer dan 10 jaar geleden dus de exacte reden weet ik niet meer maar was iets medisch). Als ik toen had geweten dat deze schoenen bestonden (al betwijfel ik of dat toen al het geval was) dan had ik die liever gehad. Ze zien er wel heel handig uit (inderdaad juist omdat je ze daarna uit kunt doen). Maar nogmaals bedankt!!! Super uitleg.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •