Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Een kwart paard bewegen

  1. #1

    Een kwart paard bewegen

    Juist ja

    Ik kwam er vandaag achter dat ik vrij weinig kan met 1 been. En dan niet mijn eigen ene been, maar 1 been van Wien. Echt, ik kan er helemaal niks mee.Op een platje dirigeren is het enige wat ik bedenken kan. Dat heb ik ooit eens geprobeerd en vervolgens snapte Wien me totaal niet

    Heeft iemand leuke oefeningetjes ed, om daar toch wat mee te kunnen doen?
    En daar ook tips bij?

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Een kwart paard bewegen

    Met 1 voetje een pion aanraken (ommeppen), 1 voetje over een balk laten staan 1 voetje weer terug, met achterbeen tegen een bal aan, kan ook met voorbeen, dat soort dingen of bedoel je dat niet??
    spaanse pas vragen is ook met 1 been....
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re: Een kwart paard bewegen

    Jaa, dat soort dingen bedoel ik

    Ik egin zelf ook wat ideeën te krijgen, dus net een boel pionnen gekocht.. Ik weet alleen niet HOE ik het vragen moet

  4. #4
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Een kwart paard bewegen

    Gewoon een twistermat neerleggen en oefenen maar!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Een kwart paard bewegen

    Ik weet alleen niet HOE ik het vragen moet
    Als je haar achteruit wilt laten lopen bv tegen een pion aan dan ga je voor haar staan en yoyo je haar achteruit, je moet heel klein werken als ze scheef gaat weer even vooruit of de voorhand een stap opzij drijven, de kunst is natuurlijk dat je zelf op een punt blijft staan, de afstand eerst niet te groot maken. Ik weet niet of ze dingen achter haar eng vindt anders kun je mischien eerst appraoch.retrait /friendly op haar lijf doen met bv een pion.

    Verder kun je je paard leren dingen aan te raken met haar snuit maar ook met een voet (je houdt je hand voor haar snuit en zegt touch, dat doet ze natuurlijk je zegt Yes!!!!en geeft iets lekkers, die herhaal je vaak zo kan ze leren iets aan te raken.) , of je leert eerst de spaanse pas en vraagt die wanneer ze voor een pion staat.

    Hopelijk ben ik een beetje duidelijk, ben niet zo helder meer merk ik
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Een kwart paard bewegen

    Oh bedoel je dat... ik dacht heel ingewikkeld bij kwart paard

    Bij 'put your foot on' heb ik ook wel gewoon een mini-send gedaan en dan bij 1 voetje belonen. Misschien is dat wel heel fout, maar Myra kan nu haar voet op en tegen bijna alles aanhouden, ze vinden het vaak erg leuk.

    Wat je ook kunt doen om ze te leren een voetje op te tillen in het begin (om ook te bepalen welk voetje het moet zijn) is er naar wijzen en dan daarna zachtjes tegen het been kriebelen (ik deed dat niet met een stick, alleen met een dun zweepje anders vind ik het moeilijk om echt alleen te kriebelen zegmaar) tot ze het optilt en dat dan belonen. Dat kun je ook op een ander gebaar proberen te zetten, zoals zelf je been optillen.

    Vaak krijgen ze volgens mij het idee; als ik het niet meer weet probeer ik even mijn voet op iets te zetten, dus als je dan probeert haar op een platje te dirigeren zal ze misschien eerder meedenken in de richting van; 1 voet erop.

    Of dit dan teveel gaat lijken op een trucje weet ik niet. Ik ben niet zo`n purist in die zin. Dat zou zomaar kunnen, dat het weinig meer met communicatie/Parelli te maken heeft.

    Succes!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  7. #7

    Re: Een kwart paard bewegen

    Ooh hier kan ik heel veel mee, heel erg bedankt!

    Ik had zelf wel ideeën, maar kon er weinig mee.. nu wel. En nu zit ik bomvol inspiratie, maar moet eerst met school bezig haha.
    Bedankt!

  8. #8
    Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    nieuwleusen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.946

    Re: Een kwart paard bewegen

    Voet op een platje doe ik op verschillende manieren.

    Kun je met porcupine doen, dus heel rustig je paard zo manoeuvreren dat er een voet op komt en dan belonen.

    Of inderdaad met driving, maar dat is denk ik wel moeilijk om mee te beginnen. Zeker als je met zo'n klein platje werkt. Wel met een blok of een ander groter voorwerp.

    Caitlin kent de jambette (dus voorbeen optillen en naar voren doen). Dat heb aangeleerd zoals Nicky het beschrijft met een dun zweepje aan het been kriebelen totdat het paard dat been optilt en dan belonen. In het begin was ik al tevreden als ze er heel even het gewicht van af haalde, daarna dat ze hem gewoon optilt, daarna dat ze hem naar voren doet.
    En je kunt er ook verschil in maken. Ik wijs het been aan met het zweepje en zeg 'voetje' als ik wil dat ze haar voet gewoon optilt en 'pas' als ik wil dat ze een jambette doet.

    Van daar uit heb ik een plastic zak of een dekje genomen op de grond gelegd (een iets groter voorwerp zodat ze hem echt niet kon missen) en 'pas' gevraagd en toen 'op' en als ze hem dan op het voorwerp neerzet belonen. Nu is Caitlin gek op snoepjes, dus toen ze het door kreeg begon ze enorm woest op die plastic zak te maaien
    liefs, Annelies

    Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Een kwart paard bewegen

    Nienke ik heb ook nog een boekje hier liggen, circuskunstjes met paarden van Nathalie Penquitt, wil ik je wel opsturen mocht je het leuk vinden (spaanse pas e.d). Is een dun boekje dus kost niet zoveel postzegels denk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: Een kwart paard bewegen

    Ik doe heel vaak dingen met balkjes/cavaletti. Één voet erover, een voet terug, twee voeten erover, een terug, voet half erover en weer terug of disengagen met een voet over het balkje, enz.

  11. #11

    Re: Een kwart paard bewegen

    Zo, afgelopen week er mee bezig geweest; met als resultaat dat Wien vandaag een pion door de lucht schopte

    Het hele 'probleem' was niet de manier van vragen, maar lack of confidence. Over een balk met 1 been, dat vond Wien niet eng. Maar bewust je hoef OP een ding of pion zetten, dat was waanzin volgens Wien. Dus zijn we veel bezig geweest met friendly ed.
    Nose, neck and MAYBE the feet.. mijn probleem is dat ik die eerste 2 maar half doe.
    Gister had ik nieuwe pionnen meegenomen, daar vervolgens heel veel mee omgepielt. Vandaag weer, en toen Wien per ongeluk het ding aantikte met haar hoef, kreeg ze het in de gaten. Eerst nog voorzichtig als ik het vroeg, maar op het laatst zo enthousiast dat hij het vast niet lang overleeft
    En ik wist iig hoe ik het vragen moest.
    Heel erg bedankt voor jullie tips

  12. #12
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Een kwart paard bewegen

    Haha, heel herkenbaar dat verloop.
    Leuk dat het zo goed lukt!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •