Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Wond: (hoe) schoonmaken?

Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

Wond: (hoe) schoonmaken?

Mack is vannacht uitgebroken uit de wei en is bij ons door de tuin gaan lopen. Maar bij ons in de tuin heeft hij een val gemaakt.
    Vanochtend zag ik dat hij wonden heeft aan zijn benen. Aan 3 benen heeft hij bloed. Waarvan zijn achterbeen de grootste wond heeft. Ik heb hier foto's van gemaakt en ik vraag me af wat ik met deze wond moet doen. Moet ik de wond schoonmaken? Zoja, waarmee? Of moet ik de wond vanzelf laten genezen?
    De wond lijkt best groot, omdat het bij de val gebloed heeft. Dit bloed heb ik er nog niet afgehaald.

http://www.mijnalbum.nl/Album=I7WUQEDP

Ik krijg de foto volgens mij niet in het scherm, vandaar de link van de foto er even bij.

Re:Wond: (hoe) schoonmaken?

ik zou hem sowieso wel met betadine schoonmaken, om hem te ontsmetten.
    Wat vervelend, die wonden!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Ik denk dat het nogal gaat meevallen!

Inderdaad met isobetadine schoon maken, en ik denk dat de wondes al dicht zijn ... klopt dat?

Als het niet zo is, kan je er nog een ontsmettende wondhelende zalf (witte kleverige zalf bij de apotheker te verkrijgen) of isobetadine gel .

En als het de wondjes morgen goed droog zijn, moet je er eigenlijk niets meer aan doen. Alleen als ze vochtig blijven en er wondvocht uit komt, zeer goed verzorgen en schoon maken en als ze zwellen de DA er bij halen.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik kan op die foto de wond niet zo goed zien. Staat het een beetje open of is het een schaafwond?

Eerlijk gezegd zou ik gewoon even de DA bellen en uitleggen hoe het er precies uitziet, dan kun je daarmee overleggen wat je nu het beste kunt doen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik zou het altjd even schoonmaken met betadinescrub, als de wond zelf dicht zit en niet gaat pussen dan mooi zo laten, groene leem vindt ik fijn spul om op de wond te smeren.
    zou even goed kijken of het idd opervlakkige wondjes zijn, diepere wondje,s KUNNEN problemen geven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

kan idd niet zo goed zien hoe groot/klein de wond is. Schoonmaken zou ik doen met lauwwarm water, dan heb je beeld hoe groot het is en of het een snee is of een bredere/diepere wond. Niet teveel in/op smeren, het vuil moet eruit kunnen. Bij twijfel of dikke benen morgen: DA even laten komen.

Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

De wond lijkt in het echt ook niet echt diep. Het is wel wat dieper dan alleen een schaafwond.
    Ik merk wel dat Mack er last van heeft. Vanavond mocht ik er wel goed naar kijken, maar verder wil ie niet dat ik eraan zit.
    Ik ga er nu goed op letten of de wond niet op begint te zwellen of begint te ontsteken. Ik zal het been verder ook goed in de gaten houden.
    Ik denk zelf dat de wond van zichzelf wel goed gaat genezen, maar dat gaan we even aanzien. Anders inderdaad even dierenarts bellen om te vragen of ie er goed spul voor heeft.

Bedankt voor de reacties. Fijn dat er zo meegedacht wordt, dat stelt me toch geruster!!

Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

We zijn er ook achter gekomen hoe Mack die wonden heeft opgelopen.
    We hebben een trampoline in de tuin, eentje in de grond met een diep gat erin. En daar is Mack in terecht gekomen.
    Gewoon een wonder dat hij daar zelf uit is gekomen. Het doek is helemaal kapot en er zijn allemaal veren uit.
    Mack moet zich wild geschrokken zijn, rond de trampoline ligt allemaal poep en hij heeft niet kunnen zien dat daar de stenen op hielden, doordat er overal sneeuw ligt.

Dan is het toch nog heel goed afgelopen!!

Bladwijzers

Forum Rechten