Hallo allemaal,
Mijn Parelliwerk vordert nogal langzaam ivm slechte ondergrond (geen bak ook), weinig naar mijn verzorgpaard Kira kunnen gaan en vaak toch ook de voorkeur geven aan undemanding time. Daarnaast heeft Kira ook nu veel te veel energie waardoor ik het niet altijd veilig vind om te gaan parellien (omgekeerde wereld I know).
Kira is een LB-E Tinkermerrie. Zoals ik al zei heeft ze met dit weer veel te veel energie. Ik laat haar wanneer het weiland het toelaat altijd eerst uitrazen op de weide; ik sta dan in het midden en laat haar rennen door middel van het verhogen van mijn energie.
Nu bood ze echter dit weekend aan om te gaan parellien (oftewel: ik klik de lead rope eraan en madame begint meteen op een cirkeltje te lopen --> cirling game = rechtsom). Ik maak hier dan ook gebruik om. Ik kwam er echter achter dat we eigenlijk altijd rechtsom doen en nooit linksom, dus ik wilde nu ook linksom gaan doen (met wat andere oefeningetjes tussendoor). Het probleem was dat ze wegrent (en het touw dus uit mijn hand trekt) wanneer ik haar linksom op de cirkel zet. Waarschijnlijk is dit de combinatie moeilijk + teveel energie.
Ik heb toen geprobeerd om eerst de shortrange linksom te doen en toen die lukte de long range linksom. Ik kreeg het echter niet voor elkaar haar 2 rondjes te laten circlen zonder dat ze weg rende. Het heb ''de sessie'' uiteindelijk positief afgesloten door games te doen die ze wel goed kan.
Wat kan ik doen om het te verbeteren? Rechtsom long range gaat dus perfect. Ik vraag nooit meer dan 2 rondjes. Moet ik haar afstraffen voor het wegrennen? Zo ja, hoe dan? Ik laat haar nu even rennen en vraag haar dan weer bij me, terwijl ik laat merken dat ik niet boos op haar ben.
Wat kan ik verder doen? En klein stukje afzetten zodat ze niet kan wegrennen kan niet en vind ik bovendien symptoombestrijding.
Ik geef haar trouwens altijd (imo) genoeg tijd om het geleerde te verwerken.
Bladwijzers