Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: schoudervrijheid

Re:schoudervrijheid

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Bedankt voor het etaleren van je kennis als zadelmaker, maar vind je het nou nodig om Parelli hier de hele tijd zwart te maken? Persoonlijk vind ik dat een beetje jammer.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sablou
    Zo'n carrot-stick en lead-rope zijn prachtige dingen, maar de kennis die men in die zaken steekt, zou men eigenlijk eerst in bit en saddle moeten steken. Dat zijn voor mij als ruiter, de contactpunten met mijn paard.
    Bit en zadel zijn voor mij helemaal niet de contactpunten met mijn paard. En voor Parelli ook niet in de eerste plaats: het begint met grondwerk. Rijden komt pas later en met bit rijden nog veel later. Dat jij het niet eens bent met zijn keuzes, is jouw zaak, verder niet ter zake doende voor dit topic.

Ook je eerdere uitspraak over Parelli die shims propageert om niet passende zadels te kunnen verkopen vind ik nogal ver gaan. Dat maakt de informatie die jij geeft voor mij een stuk minder betrouwbaar, want duidelijk (commercieel) gekleurd. Jammer.
    Ik ken in de "Horse Industrie" niemand die zo commercieel is als Pat; O ja, toch wel, zijn vrouw Linda.
    Als je over commercieel of gekleurd praat, dan zijn zij toch wel diegene waarover je moet struikelen.
    Pat en zijn vrouw, hebben voor enkele jaren - nadat zij commercieel zeer succesvol waren met het in hapklare brokken inpakken en verkopen van "natural horsemanship" (de Native Americans kennen dit spel al 300 jaar), de markt van westernzadels ontdekt.

Niet omdat die bestaande westernzadels (van goede zadelmakers) slecht waren, nee, omdat hij met zijn naam daar veel geld aan kon verdienen.
    Zadels, op slechte bomen, gemaakt door een bedrijf in Duitsland (overigens nu failliet).
    Zadels waarvan de produktiekosten minder zijn dan € 500 maar die voor € 3500,00 over de toonbank gingen.
    DAT is commercieel.
    Niets op tegen, want ik wil ook 2 plakjes kaas op mijn brood i.p.v. 1, maar - zoals al gezegd - wel heel commercieel.

En om die geweldige Savvy westernzadels "passend te praten" geeft Pat tips en trucs met "Praxis bouwschuim" om de zaak op te vullen.

Als je een andere mening bent toe gedaan, of mijn verhaal onzinnig vindt, is dat natuurlijk jouw goed recht.
    Natuurlijk is grondwerk heel belangrijk en leuk; maar op een dag.........dan ga je naar alle waarschijnlijkheid OP je paard zitten.
    En DAN....is een een goed passend zadel (in mijn geval een westernzadel) wel veel belangrijker, dan die door Pat ingestraalde wortel-stok of dat Pat Parelli super balanced halster, met message transporting lead rope.

MVG Louis
    ps neem ook eens een kijkje op die vreselijke website www.westernhorseman.nl niet commercieel !!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk altijd maar zo als je een goed product hebt en daar achter staat dan heb je het niet nodig om iemand anders af te kraken, het siert je niet.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Zo'n carrot-stick en lead-rope zijn prachtige dingen, maar de kennis die men in die zaken steekt, zou men eigenlijk eerst in bit en saddle moeten steken.
    Dat zijn voor mij als ruiter, de contactpunten met mijn paard. Daar ga je toch met de grootste zorg mee om? MVG Louis
    Parelli propageert óók, dat éérst de relatie *op-de-grond* goed moet zijn, alvorens je erop kruipt.
    Die redenatie vind ik persoonlijk een grote verrijking, van het bestaande denken binnen de paardenwereld
    Laat iedereen eerst maar eens met Hotta communiceren aan een touw, alvorens er een (super-passend) zadel en bit aan te hangen
    Dus vanuit dat standpunt ben ik van mening : éérst investeren in kennis, CS en leadrope en daarná investeren in zadel en bit

En verder ken ik de Parelli's ook al wat langer en kan ik je zadelverhaal (van het bedrijf uit Duitsland) helaas beamen.
    Gezond verstand *blijven* gebruiken blijft gewoon het allerbeste .
    Met de kern van je verhaal ben ik het eens=> *goed passende zadels en bitten* zouden in het algemeen veel hoger op de agenda mogen staan.
    Maar ja dan nog: zelfs aan het perfect passende zadels en bit heb je niets, als je vervolgens niet met Hotta kan *communiceren*

En o ja: ik heb 2 ingestraalde wortelstokken én een Pat Parelli super balanced halster, mét message transporting lead rope,
    die hij óók nog eens een dag lang zelf in handen heeft gehad
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Zo TS; duidelijk antwoord lijkt me?
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

dat een vraag over schoudervrijheid nog zoveel stof kan doen opwaaien zeg... En wat er nu precies wordt bedoeld met schoudervrijheid is me, om heel eerlijk te zijn, nogsteeds niet geheel duidelijk. Wel duidelijker, maar dan zou het in ieder geval betekenen dat het verschillende betekenissen kan hebben, onder het zadel door bewegen (oa door shimmen) of er daadwerkelijk ruimte voor laten.

Ondertussen heb ik dat testje met Myra gedaan en wat me vooral opviel was de enorme spiermassa die achter haar scapula ontstaat als ze haar been naar voren uitstrekt. Laten we zeggen, tot een handbreedte achter haar schouder kunnen volgens mij geen harde delen zitten, maar gelukkig heeft ze dan nog ongeveer 10 cm over tot haar 18e rib Ik geloof dat ik maar op dieet ga

Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Ik ken in de "Horse Industrie" niemand die zo commercieel is als Pat; O ja, toch wel, zijn vrouw Linda.
    Als je over commercieel of gekleurd praat, dan zijn zij toch wel diegene waarover je moet struikelen.
    Pat en zijn vrouw, hebben voor enkele jaren - nadat zij commercieel zeer succesvol waren met het in hapklare brokken inpakken en verkopen van "natural horsemanship" (de Native Americans kennen dit spel al 300 jaar), de markt van westernzadels ontdekt.

Niet omdat die bestaande westernzadels (van goede zadelmakers) slecht waren, nee, omdat hij met zijn naam daar veel geld aan kon verdienen.
    Zadels, op slechte bomen, gemaakt door een bedrijf in Duitsland (overigens nu failliet).
    Zadels waarvan de produktiekosten minder zijn dan € 500 maar die voor € 3500,00 over de toonbank gingen.
    DAT is commercieel.
    Niets op tegen, want ik wil ook 2 plakjes kaas op mijn brood i.p.v. 1, maar - zoals al gezegd - wel heel commercieel.

En om die geweldige Savvy westernzadels "passend te praten" geeft Pat tips en trucs met "Praxis bouwschuim" om de zaak op te vullen.

Als je een andere mening bent toe gedaan, of mijn verhaal onzinnig vindt, is dat natuurlijk jouw goed recht.
    Louis, dat Parelli commercieel is hoef je me echt niet uit te leggen hoor. Ik heb niets tegen commercieel zijn op zich. Ik verdien ook graag geld met wat ik doe, daar is niets mis mee. Maar ik probeer niet mijn geld te verdienen door iemand anders op een openbaar internetforum af te zeiken. Dat is mijn probleem met jouw verhaal. Ik zeg niet dat je een onzinnig verhaal hebt, ik geloof best dat je vrij goed weet waarover je praat. Maar de manier waarop staat me gewoon zo tegen. En op een forum waar ongeveer driekwart van de leden 'aan Parelli doet' en daarvan weer een groot aantal (nog) niet rijdt op hun paard, vind ik je opmerking over ingestraalde leadropes en carrotsticks bovendien nogal misplaatst. That's all. Nu maar weer on topic wat mij betreft...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Beste allemaal,

Ik heb de - voor sommige mensen niet leuke - eigenschap om ietwat cynisch te schrijven over sommige zaken.
    Ik heb daarop van enkele van jullie - wellicht terecht - een PB / reactie gehad.
    Mijn excuses, als ik , als “beledigend” ben overgekomen, want dat was zeker niet de bedoeling.

IK….
    heb veel klanten die een vorm van NH doen
    vind NH een hele goede insteek voor het trainen en omgaan met paarden
    heb vele boeken (in 3 talen) van Pat hier in de kast staan
    bezoek NH / Pat Parelli demo dagen, etc. etc.

IK….
    ben ook bezig om één van mijn klanten op de Vaquero westerndag (hopelijk dit jaar weer) een geweldige demo NH te laten geven.
    heb dus niets tegen NH of Pat (als horseman).

Mijn reactie betrof ook niets tegen NH of Pat, maar tegen het statement van iemand, die vond dat mijn reactie commercieel was.
    Als je dat – als fan van Pat – van mening bent, heb je toch e.e.a. niet goed gezien.
    Dan staat Pat in schril contrast met mannen als Tom Dorrance , Ray Hunt of Buster Wells.

Pat is dus super-commercieel en dat heb ik onderbouwt d.m.v. het voorbeeld "PP westernzadel".
    Als je dat als afkraken ziet, kan ik daar niets aan doen; voor mij gewoon een eerlijk waren onderzoek.

En....ik kan er niets aan doen, altijd te moeten lachen om mensen die geloven dat die oranje stok en/of dat halster van PP moeten zijn, omdat het anders niet zou werken.
    NEE; je koopt die stok en dat halster van Pat, omdat je ziet dat het goede kwaliteit is voor een faire prijs.

Resumé.
    Op de vraag, hoe het zit met schoudervrijheid en de reacties daarop m.b.t. shims en opvullen, heb ik aangegeven grote problemen te hebben met mensen die zadels “passend” maken met welke hulpmiddelen dan ook.
    Het staat - naar mijn mening - haaks op “wat goed is voor het paard” en daarmee dus haaks op NH en daarmee dus haaks op wat Pat zelf promoot.
    NH is een prachtig iets, maar Pat is niet heilig hoor (oei; nou krijg ik weer boze reacties).

MVG Louis

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

wat interessant allemaal!

Ik ben wel benieuwd wat jouw mening is over boomloze zadels sablou? Ik rijd zelf met een barefoot london en ik merk een groot verschil tussen de grootte van de passen van het paard ten opzichte van het vorige boomzadel(wat denk ik echt niet goed paste).

ps. Ik heb een equiplay wortelstock(die geel is) zijn die ook ingestraald? hope so!

Boomloze zadels? Ja daar vraag je me wat.

Ik ben er zeker van dat er vele mensen heel tevreden mee zijn en ook vele paarden die er onder gaan.

Ik kan ze met de beste wil van de wereld niet mooi vinden, maar dat is een heel persoonlijke aangelegenheid; er zullen vele mensen zijn die het tegendeel vinden.
    Verder heb ik op meeste boomloze tegen, dat ze grotendeels gemaakt zijn van kunststoffen.
    Mijn ouderwetse instelling is, dat een zadel van hoogwaardige, natuurlijke materialen gemaakt moet zijn.
    Maar ook dat is weer een persoonlijke noot, waar vele anders over zullen denken.

Het is wel een feit, dat het leer wat er dan wel aan zit, van een matige – chroom gelooide – kwaliteit is.
    En dat vele kunststof heeft nog een groot nadeel; een paard is een slechte warmte wisselaar.
    Dat betekent dat een paard veel warme, vochtige lucht kwijt moet kunnen, vooral op de rug.
    Dat is met kunststof niet goed mogelijk.

Maar wat ik het meeste op boomloos tegen heb, is het – gretig misbruikte – verkoop argument, dat ze altijd passen.
    Als je een boomloos aanschaft omdat het op ieder paard zal passen, is dat een verkeerd uitgangspunt.
    Het is namelijk niet zo.
    Weliswaar zijn de boomloze toleranter dan de westernzadels met boom, maar voor bij de fork, is een boomloos net zo intolerant als een westernzadel “met” en dus is passen hier net zo belangrijk als bij welk ander zadel dan ook.
    Ik denk, dat de prijs van zo'n boomloos - tussen 700 en 1000 € - de belangrijkste reden is om er een te kopen.
    Een prijs die overigens naar mijn mening te hoog is voor wat je aan product krijgt.

Een boomloos zadel zal eerder glijden dan een zadel met boom, want waar moet zo’n boomloos zadel zijn houvast vandaan halen?
    Zeker bij paarden die met minder schoft door het leven gaan.
    En het sturen met de zit, zal m.i. ook een stuk moeilijker gaan.

Het grootste probleem is echter het gewicht van de ruiter…..
    Bij de meeste boomloze ontbreekt iedere vorm van druk verdeling over een grotere oppervlakte, dan alleen de twee bierviltjes onder de zitknobbels.
    Bij een ruiter van 50 kg zal hotta het allemaal nog wel aan kunnen.
    Maar ik zie mensen in boomloze zadels, die met hun gewicht hun paard gewoon naar de knoppen rijden.
    De bovenste grens is 65 kg, iedereen die zwaarder is dan dat gewicht, doet de rug van zijn paard geen plezier.
    En wie weegt er in onze welvaartstaat nou geen 65 kg?

Dat laatste doet me denken aan de Native Americans.
    Geweldige ruiters, die het echter – vooral in de eerste eeuwen van hun paardrijden – zonder zadels moesten (en ook konden) doen. Een buffelhuid met vacht en al 2x dubbel en daar was het “zadel”.
    Helaas kwamen zij er vrij snel achter, dat de levensduur van een paard veel korter was, als je hem niet met een goed zadel met drukverdeling reed.
    Vele indianen paarden belandden vroegtijdig in de pan, vanwege overbelasting van de rug.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Vele indianen paarden belandden vroegtijdig in de pan, vanwege overbelasting van de rug.
    Hoe weet je dat Sablou? Waar heb je die info vandaan?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Hier wil ik toch even op reageren. Geen discussie over wat beter is, boomloos of met boom, die zijn er al genoeg bij de blauwe buren, maar wel wat kanttekeningen op een aantal punten waarbij enige nuancering wel op z'n plaats is.

Boomloos bevat meer kunststof schrijf je. Er zijn boomzadels die volledig van kunststof zijn, veel leren zadels hebben een kunststof boom en omgekeerd zijn er boomloze zadels die volledig opgebouwd zijn uit leer en wol. Ik denk dat je hier heel veel boomloze zadels mee tekort doet.

De prijs: de range in prijs van boomloos is ongeveer even groot als die van boomzadels, in de door jouw genoemde prijsklasse zijn er ook heel veel boomzadels. Alle waar naar zijn geld gaat voor beide categoriën op.

Houvast: daar kan ik alleen spreken uit eigen ervaring, maar bij mijn toch redelijk ronde Haf merk ik geen verschil. De duurdere boomloze zadels zijn trouwens over het algemeen helemaal niet zo boomloos, maar beschikken over een soort flexibele boom van kunsstof/leer/wol die behoorlijk houvast geeft.

Het argument "dat het altijd past", dat zeggen alleen mensen misschien die weinig verstand hebben van boomloze zadels. De pasvorm is flexibeler, maar het moet net zo goed passen en de zadelpassers die ik daarover gesproken heb denken daar net zo over, ookal leveren ze (ook) boomloze zadels.

Wat het ruitergewicht betreft, ja dat is een punt. Maar nogmaals, veel "boomloze" hebben eigenlijk een flexibele boomconstructie, die het gewicht wel degelijk behoorlijk verdeeld en in ieder geval de puntbelasting tegen gaat. Verder hangt het vooral van je rijstijl af.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

bedankt voor je reactie sablau

ik heb ook voor mijn aankoop veel info gezocht over de drukverdeling e.d. het is inderdaad minder als een boomzadel maar de beugelophanging is wel prima. Over de drukpunten van je zitbeenknobbels weet ik het niet precies.

Dat van het passen niet passen is inderdaad zo, ik heb twee verschillende pommels en met een hoge schoft heb je echt een andere pommel nodig anders krijg je schuurplekken.

Verder kan ik alleen op mijn eigen ervaring afgaan en die is echt heel erg goed dus voorlopig blijf ik lekker bij boomloos maar mocht ik in de toekomst merken dat het paard wat ik rijd last heeft(heb ook weleens gelezen van mensen die na het rijden twee kuiltjes op de plek van de zitbeenknobbels in de rug zagen) ga ik zeker switchen naar een boomzadel.n ik vind WOW zadels zo mooi

Inderdaad er zijn boomzadels die volledige van kunststof zijn...helaas.

M.b.t. leren westernzadels met kunststof bomen, een reactie van mijn kant:
    - Er zijn verschillende soorten en typen kunststofbomen.
    Neem je een kunststofboom van Steele, zoals die bijv. in de Continental Equiflex zadels zit, is de boom meer een plaat die in vorm gehouden wordt door de houten bogen van seat en fork.
    Dit soort bomen hebben slechte ventilatie.
    Bomen van Ralide (o.a. in Crates, Sherer en Continental USA) zijn qua vorm vrijwel gelijk aan een hout/rawhide boom en laten zo meer lucht toe.
    Overigens speelt hier ook groot constructie verschil tussen een kunststof boom in een zadel van tuigleer en een kunststof boomloos: de laatste, waarvan de basis vrijwel geheel van kunststof is, sluit door zijn constructie vrijwel geheel om het paard en is de luchttoevoer derhalve minimaal.

Het aantal boomlozen van geheel leer en wol is maar heel erg klein, sorry voor die groep.

M.b.t. de prijs;
    Ik ken geen goed westernzadel MET boom, onder € 2000.
    Ik zie heel veel bekende merken boomloos in de reeks € 700 - € 1000.
    Dat alle waar naar zijn geld is, ben ik helemaal met je eens.

Blijft mij nog één vraag aan de boomloos rijders (niet als kritiek, maar gewoon uit belangstelling naar hun visie) ....Waarom boomloos?

MVG Louis

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hoe weet je dat Sablou? Waar heb je die info vandaan?
    25 jaar westernzadels maken + Lezen + Luisteren + Kijken + Bezoeken.

Nog even wat wetenswaardigheden....
    - Warriors - Native Americans die in hun stam maar 1 taak hadden : als "soldaat" de stam beschermen - werden ook wel "Dog Warriors" genoemd.
    Ze aten in tijden van grote honger eerst hun hond en daarna pas hun paard op.
    - De Warriors van de Nez Percé sliepen in tijden van oorlog met hun paard in de Tipi, waarbij ze de leren leadrope om hun pols hadden vastgebonden. De vrouwen sliepen dan bij elkaar in de Sqauw Tipi.

En als jullie willen, zal ik hier nog wel eens een Indianen Story plaatsen over het leren paardrijden a la "Cherokee".

MVG Louis

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

mijn keuze voor boomloos;

ik heb geen eigen paard. Ben eigenlijk altijd al bijrijder/verzorgster maar wil wel graag een zadel waar ik lekker op zit. Het paard wat ik toen reed had ook een slecht passend boomzadel. Heb toen besloten mijn eigen zadel te kopen die ik ook makkelijk mee kon nemen naar een ander paard(wat ondertussen ook is gebeurd). Door een andere pommel te kopen ligt dit zadel nu op het andere paard ook lekker. Met een duur boomzadel had dat niet zo makkelijk gekunt. Ik had mijn Barefoot tweedehands voor 500 met alles erop en eraan wat ik een hele goede deal vond voor een zadel dat nagenoeg nieuw bleek te zijn.
    Ik ben een arm studentje ik zou een boomzadel(want ik wil dan natuurlijk wel een goede) nooit kunnen betalen.

Een combi van verschillende factoren dus!

Bladwijzers

Forum Rechten