Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: jullie mening: langer paard of kort paard dat hoog op de benen staat?

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37

jullie mening: langer paard of kort paard dat hoog op de benen staat?

nav een topic op bokt waar men de vraag stelde of een draver kan dienen als sportpaard en waar ik opmerkte dat de mijne net een heerlijk galopje heeft en dus verhoudingsgewijs hoog op de benen staat. Ik zei dus ook in mijn post dat ik net merk dat mijn draver door zijn kortere lijf en lange benen heel wendbaar is, zijn achterbenen eigenlijk vrij makkelijk voldoende onder zijn lijf zet en ik hem dus best wel geschikt vind voor dressuurmatige training.
    hierop volgden een aantal reacties van mensen die me er op wezen dat je net een lang paard nodig hebt om dressuur te rijden. omdat een kort paard moeite heeft met lengtebuiging en geen uitgestrekte gangen eruit zou krijgen...

nu ben ik zelf dus ook meer van de 'klassieke' strekking, misschien dat het daar aan ligt, maar in mijn ogen is een compact paardje toch veel heerlijker om te trainen dan zo'n kasteel van een dressuurpaard? ik snap dat lengtebuiging moeilijker is wanneer het lijf korter is, maar weegt dit op tegen hetgene waarvoor dressage oorspronkelijk bedoeld was nl soeplesse, lichtheid, wendbaarheid en draagkracht verkrijgen?

wie o wie legt het mij uit waarom een kort paard net slechter zou zijn voor dressuur, want ik zie het niet eerlijk gezegd
    Hinnik!

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37

Re:jullie mening: langer paard of kort paard dat hoog op de benen staat?

niemand?
    tgaat niet specifiek om dravers hoor. gewoon in het algemeen. is een 'typisch' groot dressuurpaard (denk bv KWPN van rond de 1.70) dan echt zoveel beter geschikt voor dressuur? want in mijn ogen is het net een heel karwei om die behoorlijk verzameld te krijgen?
    Hinnik!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik vind het wel een leuke discussie.
    Mijn pony is redelijk lang.
    Ik ben zelf van mening dat je ook een bepaalde mate van lengte nodig hebt voor het strekken.
    En zoals ze bij de Cobmerries zeggen, ruimte voor een veulen.
    Maar juist verzamelen is voor een korter paardje makkelijker.
    Klassiek gezien zal een korter paard dus positiever zijn.
    Maar in de dressuursport wordt ook juist een voorwaartse gang gevraagd, met veel ruimte in de beweging. Daarin is een langer paard dus gevraagder.
    Dit is een beetje zoals ik erover denk.

Voor mij maakt het niets uit, ik hoef geen topdressuur te rijden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

ik denk dat het per paard kan verschillen in wat voor mate hij het in zich heeft om uit te strekken etc. Natuurlijk is een deel leerbaar, maar het is ook een deel wat er al wel of niet in zit. Persoonlijk hou ik van een niet te lang paard omdat ik dat makkelijker vindt om bij elkaar te rijden. Maarja, een kort paard dat niet actief is is weer moeilijker bij elkaar te rijden dan een lang paard die wel actief van achteren is. Hoe het hele plaatje er uit eindelijk uit ziet heeft dus mijns inziens met veel meer factoren te maken dan alleen of een paard lang of kort is.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    48

Ik denk dat de verhouding van het hele paard moeten kloppen. Als je een klein paard hebt met een lange rug is het voor dat paard bijv. lastiger om met zijn achterhand goed onder te treden. ( Lange rug zit dan in de weg zeg maar). Ook als een paard steile schouders heeft is het weer lastig. Het gaat erom of het totaal plaatje klopt wil je een perfect dressuurpaard hebben.

Natuurlijk kun je met een niet perfect paard ook ver komen. Als je je paard goed en eerlijk gymnastiseerd kom je een heel eind! Elk paard zal sterkere en zwakkere punten hebben

Kun je een foto van je paard plaatsen? Waarop hij/ zij vierkant staat? Dan zie je de verhoudingen goed.

gr. AnneMarie

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37

in mijn trainingsdagboek staan er misschien wel wat die een impressie geven. nu is mijn draver geen iberisch paardje he, zo kort geblokt is hij dus ook niet... tis dat ik gewoon heel hard merk dat mijn NF met lange rug en korte pootjes veeeeel moeilijker correct te verzamelen is dan hij... als ik bij hem 'niets' vraag dan treed hij met zn achterhoeven net in de sporen van zn voorhoeven; sita niet. die raakt amper aan de afdruk van haar voorhoeven als ze haar bekken helemaal kantelt...
    ook wat het uitstrekken betreft betwijfel ik of het klopt wat Bokt beweerde. heb je al eens gezien wat voor ruime passen een draver kan maken als hij wilt?? daartegenover staat dan natuurlijk weer dat hij amper 1.60 groot is en vermits men graag grotere paarden ziet in de dressuur, klopt het mss wel dat het plaatje voor een jury er minder zou uitzien. maar dat zegt toch niets over het feit dat een draver niet dressuurmatig uit de voeten zou kunnen?

maar misschien geldt dit wel voor iedereen die met een a-typisch paard rijdt in NL of BE...
    Hinnik!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Volgens mij is de dressuur voor het paard en het paard niet voor de dressuur Zeker als je de klassieke richting aanhangt, is dat een vertrekpunt voor de training. Daarom vind ik het ook zo leuk dat mensen zoals Florien de Graaf laten zien dat ze niet met perfecte dressuurpaarden werken en toch heel ver kunnen komen. Het is jammer dat in de dressuursport gekeken wordt naar het plaatje aan de buitenkant en niet naar de staat van africhting. Anders hadden dravers, haflingers, pre en kwpn-ers even veel kans.
    Ik heb zelf een bakbeest van 1.71 en zij heeft ook zo haar beperkingen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid Amable's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    43

Uiteraard heeft ieder paard zijn beperkingen. Ik merk dat mijn fries met met het grootste gemak (ok, hij moet er wel voor werken ) zijn bekken kantelt. Piaffe en passage zijn voor hem daardoor heel veel makkelijker dan een travers of schouderbinnenwaarts. Buiging in zijn lijf heeft hij het toch al gauw moeilijker mee. Maar, en daar komt denk ik crux, ik ook! Ik merk dat ik met mijn eigen lijf worstel, twijfel over de juiste hulpen en niet weet of wat ik voel nu klopt of niet. Terwijl, als het klopt voel ik het direct. En de piaffe en passage voel ik veel beter wat ik doe, de hulpen zijn logischer en ik kan veel makkelijker in balans in het midden blijven.

Ligt het moeilijke buigen dan aan mijn paard? Of eigenlijk gewoon aan mij?

Het strekken is wel echt iets waar Jauke moeite mee heeft, maar ook daarin denk ik dat dat deels door mijn onkunde komt, hij gooit zo hoog op dat ik hem niet meer uit kan zitten en bij het strekken dus lekker mee stuiter, erg prettig voor hem

Wellicht zou hij het allemaal wat makkelijker doen als hij wat langer in zijn lijf zou zijn en het daardoor voor mij wat makkelijker maken. Maar ik denk dat uiteindelijk ieder paard de oefeningen kan uitvoeren wanneer hij daarin correct begeleid wordt.
    Kijk bijv naar die dressuurruiters in de B die een leerpaard hebben, een oud Z paard, die heeft bewezen dat 'ie alles kan, dat zijn lijf het kan enz. Maar toch komt het er niet uit.
    En van de andere kant, kijk eens naar de piaffe van een gemiddeld dressuur paard... Ze blijven allemaal te hoog achter, kantelen niet. Krijgen er echter toch de punten voor omdat hun lijf er niet echt voor gemaakt is en ze de oefening toch tonen.

Overigens zijn de westrijden echt opgebouwd naar de lange dressuurpaarden, eerst het ruime voorwaarts en van daar uit het buigen en pas in een heel ver stadium mogen ze een keer gaan verzamelen. Terwijl ik eerst verzamel voor ik hem voorwaarts vraag met ruimte. Uiteraard controleer ik wel telkens mijn been, maar de midden en gestrekte gangen rij ik beduidend minder dan de verzamelde en korte gangen. Helemaal met mijn fries zou ik met dat voorwaarts rijden en paard krijgen die op de voorhand als een gek de bak door rent.

www.amable.nl
    Ons dagboek http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24772.0
    Jauke-llevado.hyves.nl

Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Ik denk persoonlijk dat het niet veel uitmaakt of je een kort of lang paard hebt.
    Je wil namelijk een paard hebben wat kan verruimen en kan verzamelen. De 1 kan dit beter als de ander, maar alles kun je oefenen..
    Ik heb namelijk een tinker erg kort (tegelijkertijd ook rond:P) maar die is erg compact! maar die kan echt wel strekken als een malle!
    Daarbij kan hij ook ontzettend goed verzamelen!

Bij de dressuur is voor iedereen het uiterlijk heel belangrijk maar daar gaat het niet om. het gaat erom hoe het paard loopt in combinatie met zijn ruiter!
    Mijn tinker kan echt wel goed dressuur rijden, alleen sommige mensen vinden het dan weer niet mooi. maar daar gaat het echt niet om.
    Dus of je nou een kort of lang paard hebt, maakt niks uit ik denk dat elk paard zijn specifieke kenmerken heeft en daarom het 1 beter kan als het ander!
    Maargoed das mijn mening

Hmm barokke paarden schijnen het ook heel goed te doen in de dressuur. En die zijn toch echt vierkant

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37

sja en toch zie je de meeste mensen met kastelen van paarden afkomen op de doorsnee dressuurwedstrijden... ipv compacte paardjes die je bijna vanzelf op de achterhand kunt zetten...
    Hinnik!

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ook ik denk dat het niet afhangt van de verhouding langer paard of korter paard met lange benen. Volgens mij is eerder lenigheid belangrijk om een goed dressuurpaard te hebben. Ik denk ook dat de training en de ervaring van de ruiter veel bepalen. Ik ken 'niet-dressuur'-paarden die toch goed dressuur rijden. Het is volgens mij eerder een modeverschijnsel dat dressuurpaarden groot en lang moeten zijn.

Bladwijzers

Forum Rechten