nav een topic op bokt waar men de vraag stelde of een draver kan dienen als sportpaard en waar ik opmerkte dat de mijne net een heerlijk galopje heeft en dus verhoudingsgewijs hoog op de benen staat. Ik zei dus ook in mijn post dat ik net merk dat mijn draver door zijn kortere lijf en lange benen heel wendbaar is, zijn achterbenen eigenlijk vrij makkelijk voldoende onder zijn lijf zet en ik hem dus best wel geschikt vind voor dressuurmatige training.
hierop volgden een aantal reacties van mensen die me er op wezen dat je net een lang paard nodig hebt om dressuur te rijden. omdat een kort paard moeite heeft met lengtebuiging en geen uitgestrekte gangen eruit zou krijgen...
nu ben ik zelf dus ook meer van de 'klassieke' strekking, misschien dat het daar aan ligt, maar in mijn ogen is een compact paardje toch veel heerlijker om te trainen dan zo'n kasteel van een dressuurpaard? ik snap dat lengtebuiging moeilijker is wanneer het lijf korter is, maar weegt dit op tegen hetgene waarvoor dressage oorspronkelijk bedoeld was nl soeplesse, lichtheid, wendbaarheid en draagkracht verkrijgen?
wie o wie legt het mij uit waarom een kort paard net slechter zou zijn voor dressuur, want ik zie het niet eerlijk gezegd
Bladwijzers