Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: probleem met nieuwe situaties starten

probleem met nieuwe situaties starten

Ik ben nu een tijdje bezig met parelli, de seven games heb ik aardig onder de knie. Nu wil met mijn paard met nieuwe dingen starten, bv op de circeling game stoppen bij de pion. In stap gaat dat goed, maar zodra ik het in draf doe wordt mijn paard right brain, draait naar me toe en stelt dan opgewonden een "vraag", wat kan ik dan het beste doen? Naar me toe halen en friendly en dan weer opnieuw beginnen of meteen weer weg sturen op de circel? Het probleem is dat bij alles wat nieuw is hij heel rigt brain reageert.Ik vind dit best lastig, want ik heb het gevoel dat we nu niet verder kunnen.Heeft er iemand voor mij een advies?

Groetjes Wendy.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:probleem met nieuwe situaties starten

Hoi Wendy,

Zou je je even willen voorstellen op het forum?
    Dit kan onder 'stel je voor' (eerste link op de hoofdpagina)
    Het is hier gebruikelijk dat je eerst even wat vertelt over jezelf, je ervaring met NH tot nu toe etc.

Dankjewel!

Om vast op je vraag terug te komen: je zegt dat je de 7 games al hebt geleerd. Hoe heb je toen gereageerd als je paard Rightbrained werd?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bedankt voor je reactie.
    Heb net even een stukje gemaakt om mij voor te stellen!

Hij reageerde toen natuurlijk ook wel eens right brain, maar stelde dan niet ook meteen een vraag {dus naar me toe draaien en me aankijken}.
    En dat doet hij nu wel, dus ik vind het moeilijk in te schatten of ik dan op dat moment mijn opdracht dan opnieuw moet uitvoeren, of hem naar mij toe moet halen, friendly moet doen en dan weer opnieuw vragen.
    Al moet ik zeggen, ik heb gisteravond gespeeld, en nu gaat het alweer een stuk beter. Hij stelde de vraag, en was wel rigt brain ik zende hem opnieuw weg en toen was het goed, werd hij weer left brain.
    Ik vind het best nog moeilijk in te schatten wat nu de beste reactie is...

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Waar merk je aan dat hij RB wordt? Kan je dat beschrijven? Wat doet hij dan precies?

Want als hij zich alleen maar vragend naar jou toe draait, wanneer je de circling game doet en je wil dat hij bij een pion stopt, vraag je dan niet per ongeluk van hem dat hij zijn achterhand weg moet draaien?

Hoi Sarah,

Ik denk dat hij RB is omdat zijn hals en mond gespannen zijn en lichaamshouding is hoog en gespannen.
    Het zou best kunnen dat ik per ongeluk de achterhand dan vraag weg te draaien. Ik zal daar eens op gaan letten.
    Op dit moment kan ik helaas niet spelen omdat mijn paard hoefbevangen is...
    Zodra ik weer kan spelen zal ik daar eens op letten, bedankt voor je advies!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Sterkte met je paardje....

Reageert hij ook zo als hij ergens echt bang van is, of ergens van schrikt?
    Zo nee, dan is hij misschien gewoon oplettend op jou op dat moment, maar dat hangt er ook van af wat jij daarvoor van hem hebt gevraagd.

Maar goed, eerst maar herstellen

Als hij bang is of schrikt reageert hij wel iets heftiger, meestal spring hij dan ook weg.
    Zodra ik weer kan spelen ga ik er mee aan de gang!

Bedankt!

Actief Forumlid lorrelei's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    34

Hallo ^^
    ik zat hier zo te lezen en vroeg me even af of het naar je toe draaien en gericht aankijken altijd een 'vraag stellen' is? Als ik Anna namelijk los op een circle stuur is het een paar rondes ontspannen en stabiel en dan plots staat ze recht voor me en me aan te staren, is dat dan vragen? en zoja.. wat vraagt ze dan?

groetjes!

"Ben ik nu klaar?"
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    34

mijn vermoedens bevestigd, hihi liever lui dan moe. Om dat te voorkomen zou ik dr dan eerder/vaker weer terug moeten halen? maar dan op mijn initiatief?

Het zou natuurlijk ook een andere vraag kunnen zijn, elk paard is anders. Misschien is ze wel onzeker en vraagt ze je: is dit wat je bedoelt?

Maar als jij het herkent, zal het de eerste vraag wel zijn. Ja, zeker in het begin is het belangrijk om te stoppen voordat je paard stopt. Jij moet bepalen hoe lang ze door moet gaan, maar je moet ook elke goede poging belonen. Niet meteen 5 rondjes verlangen, soms is 1 heel rondje al heel wat voor een paard. En dan langzaam uitbouwen. Als ze naar binnen blijft komen, terwijl ze inmiddels weet dat ze door moet lopen, kun je haar gewoon terugsturen op de cirkel of van hand laten veranderen als ze al dichtbij je is. Werkte bij mijn paard in elk geval heel goed!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    34

ik denk dat ik dr wat dat betreft nog wat beter moet kunnen 'peilen' om beter te snappen wat ze nou bedoelt. Al meot ik wel toegeven dat ik misschien inderdaad wat te hard van stapel ben gelopen zo in ons prille begin dus ik ga het gewoon weer proberen en dan eerder terughalen. denk ook als ik het wat leuker maak (balkje neerleggen ofzo) dat ze ook wat meer 'geboeid' blijft.
    iig bedankt voor de tips, kunnen we mooi weer aan de knutsel!
    Groetjes!

Bladwijzers

Forum Rechten