Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: paddock met keien, steentjes,...

  1. #1

    paddock met keien, steentjes,...

    Vorig weekend heb ik de theoriecursus "natuurlijk bekappen" van paardnatuurlijk volledig doorgenomen ter voorbereiding van de praktijkcursus.

    Ik probeer zowieso de paarden een natuurlijke huisvesting te geven, dus verschillende ondergronden, veel beweging door drinkplaatsen ver weg te creeëren, onbeperkt ruwvoer, geen krachtvoer, altijd weidegang,...

    In het najaar gaan we aan onze winterweide een paddock aanleggen en ik ben dus op zoek naar een goede onderlaag.

    Vilt was een optie maar met het lezen van de cursus, ben ik dus aan het denken aan ofwel steenslag, grote keien of kleine steentjes zoals op een oprit. Vanuit de weide komen ze dan op een verhard gedeelte (ruwe klinkers), 1/4 van de loopstal bestaat uit rubberen matten en via het verhard gedeelte komen ze dan in de paddock. Deze ruimte is steeds voor alle paarden bereikbaar en daar staat ook hun drinkwatervoorziening en likbak.

    Heeft iemand ervaring met het idee dat ik in gedachte heb? Iemand voor en nadelen?

    groetjes en hartelijk dank voor het meedenken.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    Onxe paarden lopen op zand en een modderplaats en beton en aangestampt gebroken puin in eerste instantie denk je ze breken hun benen maar dat valt dus reuze mee .Tussen het gebroken puin (wat trouwens absoluut niet egaal erin ligt) groeien nog wat grassprieten en daar lopen ze dus de hele dag in te zoeken.

    Jouw idee lijkt me hartstikke goed ik zou er alleen dus nog een natte plek aantoevoegen bij de drinkbak bijvoorbeeld zodat dehoeven goed vocht op kunnen nemen

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    Ik zou bij het kiezen van een ondergrond in de paddock goed bedenken wat makkelijk schoon te houden / uit te mesten is.

    Wat ik zelf graag zou willen (maar wat helaas niet kan vanwege geen eigen wei) is van die grote soort plastic 'matten' met honingraat structuur waar kleine steentjes in gestort worden. Zoiets wat wel gebruikt wordt rondom openbare gebouwen om te zorgen dat de steentjes op hun plek blijven.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    denk er aan als er kleine steentjes in de paddock liggen en jij valt van je paard, dat je je dan serieus zeer doet. ff vanuit een ander perspectief bekeken.

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    in een paddock rij je toch niet ??

  6. #6
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    oei, ik dacht altijd dat als jullie paddock zeiden, jullie een soort van bak bedoelden. tja, weer een hollands woordje hè. wij gebruiken dat niet, heb ik weer wat bijgeleerd vandaag.
    dus een paddock is gewoon een soort uitloop?

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    ja is een uitloop maar volgens mij niet hollands hoor maar zoals zoveel woorden amerikaans

  8. #8

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    Hahaa, paddock bedoelde ik dus ook voor zowel uitloop als buitenpiste.

    Deze zal dus altijd openstaan maar als ik grondwerk wil doen of wil rijden, gaat hij met een poort of draad dicht.

    Qua vallen, daar had ik ook aan gedacht maar ik rij altijd buiten en daar val je dus ook niet zacht als het gebeurd..... dus daar moet ik het niet voor laten...

    Ik wil graag verschillende soorten en een oneffen bodem creeëren zodat ze hun benen leren gebruiken en hun hoeven "getraind" worden.

    Zo zou ik ook 2 treinbilzen op elkaar willen plaatsen om een scheiding te maken tussen de paddock en het verhard gedeelte/loopstal/weiland.

    Eigenlijk wel grappig dat ik hier positieve zaken hoor en bij de "klassieke" of de "normals" te horen krijg dat men paarden mank zullen lopen, steentjes in hun hoeven krijgen en nog veel meer....

    groetjes
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: paddock met keien, steentjes,...

    Wouw, ik zou willen dat ik dit allemaal voor mijn paardje kon maken!!!! Ech super zeg .
    Helaas staan wij bij een boer waar de stal een stal moet blijven en het weiland een weiland.... Maar ik mag niet klagen voor iemand uit de randstad, want onze paardjes mogen zelfs in de winter naar buiten en dat is hier heel zeldzaam!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •