Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Een paard leasen.. hoe gaat dat nou?

Een paard leasen.. hoe gaat dat nou?

Ik zou graag ervaringen, voordelen en nadelen op een rijtje hebben over het leasen of nee, het láten leasen van een paard.
    Hoe werkt dat nou? Waar moet ik aan denken?

Zijn er mensen die een paard leasen of laten leasen? Wat voor voorwaarden/regels zitten daar nou aan?

Alvast bedankt!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:Een paard leasen.. hoe gaat dat nou?

Ligt dat niet geheel aan jezelf, dus aan wat voor eisen JIJ hieraan wil stellen?
    Ik denk dat hierin net zoveel variatie is als dat je bij verzorgpaarden ziet. De ene verzorgster krijgt volledige vrijheid, de ander komt op een vaste dag per week. Zo zou ik het bij lease ook zien: jij bepaalt wat je graag wil en waar je nog wel/niet voor wil betalen (als je een paard verleast) en zoekt daarvoor een geschikte persoon.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ja dat snap ik... maar dan nóg.. ik zou graag willen weten waar mogelijke valkuilen zitten mbt dit onderwerp.

We denken erover om Enya te verleasen (noem je dat zo?) met de mogelijkheid tot kopen op termijn, maar omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb zou ik graag wat meer erover horen van mensen die ervaringen wél hebben. Geen idee trouwens of zo'n constructie hier in deze omgeving wel werkt maar dat terzijde.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Niet dat je er iets aan hebt denk ik maar toch, bij ons komen regelmatig tinkers die of door scheiding of geen tijd of geen geld of wat dan ook in bruikleen komen. Ze worden dan verleased aan 1 iemand en verder gebruikt voor de buitenritten. Hoe dat met de maandelijkse kosten en ziektekosten zit weet ik eigelijk niet. Je moet iig wel zorgen dat je een WAverzekering hebt want als de leaser een ongeluk maakt met jou paard ben jij schuldig.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik heb Sjobrend een hele tijd geleased voordat ik hem kocht. Ik betaalde toen 50 euro per maand en mocht elke dag met hem aan de slag. Als ik andere spullen voor hem wilde hebben dan moest ik dat zelf aanschaffen. Ook lessen betaalde ik zelf. De eigenaren betaalden verder alle bijkomende kosten. Op een gegeven moment wilde ik met Sjo naar cursussen etc en daar waren de toenmalige eigenaren wel huiverig voor. 'Wat als er wat gebeurt?''Hoe zit dat met de verzekeringen?'.

Op een gegeven moment heb ik hem oa om die reden dus ook gekocht.Ook omdat ze zeiden dat ze hem gingen verkopen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bij mij op stal heeft iemand haar (tweede) paard verleast en na een dik half jaar is die leaser uiteindelijk eigenaar geworden. Ze hadden een goed contract opgesteld. Zal ik vragen of ik dat mag hebben? Ze had het dacht ik ook weer van i-net, en alle facetten kwamen aan bod.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Mijn groom least een paard bij ons op stal. Ze betaald 100 euro en mag in overleg rijden wanneer ze wil. Alle overige kosten zijn voor de eigenaresse.
    Ze mag het paard nu ook kopen als ze dat wil. Er is verder geen contract opgesteld, maar mondelinge overeenkomst aangegaan.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ja dat snap ik... maar dan nóg.. ik zou graag willen weten waar mogelijke valkuilen zitten mbt dit onderwerp.
    De valkuilen zitten onder andere in de verzekering bij schade of ongeluk.
    Na een ongeluk, gaat de ziektekostenverzekeraar van de gewonde partij exact uitzoeken,
    van wie de eigenaar van het paard is en of het paard (bedrijfsmatig) verhuurd wordt.
    Op die manier willen ze de *eigenaar van het paard* aansprakelijk stellen, in plaats van de berijder

Stem in ieder geval goed af ( op papier!!!) met jouw eigen WA-verzekeraar, of eventueel ongeval door hen betaald wordt,
    wanneer "een derde" tegen betaling jouw paard "huurt".
    De angel kan hem bij sommige verzekeraars wellicht zitten, in het "tegen betaling" (leasen)!
    Omdat je op dat moment -in hun ogen- bedrijfsmatige activiteiten ontplooit.

Je wilt het niét meemaken, dat je leaser per ongeluk van Enya afvalt, met hoofd op boomstronkje knalt
    en jijzelf je huis en haard moet verkopen, én de rest van je leven moet betalen, omdat je WA achteraf het ongeluk als "onverzekerd" verklaart...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Thanks everyone!

Els, hetgeen jij omschrijft is precies waar we zo huiverig voor zijn.
    Goede reden om het niet te doen vinden we.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Trea is het dan geen idee om die persoon zogezegd als bijrijder/verzorgers/ster te "nemen",waarbij je een tegemoetkoming in de kosten vraagt, uitkomst is dan eigenlijk hetzelfde als bij het leasen.

En mischien je wa verzekering gewoon eens bellen hoe het een en ander werkt in zo,n situatie.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Els, hetgeen jij omschrijft is precies waar we zo huiverig voor zijn.
    Goede reden om het niet te doen vinden we.
    Nou ja, je kán eerst proberen afspraken met je verzekeraar te maken. Maar wel schriftelijk, uiteraard.
    Kijk verder uit met afsluiten van een verzekeringen: een verzekering als deze líjkt heel mooi, maar is dat *niet*.
    Als je goed leest, verzekert hij NIET hetgeen ik noemde: de kosten van medische hulp na een ongeval!
    (De verzekering in de link verzekert alleen de kosten bij *overlijden* en *blijvende invaliditeit*.
    Dus als je eerst in het ziekenhuis ligt en dan overlijdt, betaalt déze verzekering alléén het overlijdingsgedeelte en niet de medische hulp )

Bij ziekenhuisverblijf, operatie en revalidatie spreek je al gauw over tienduizen-den Euries. (Zoiets nadert snel de honderdduizend)
    Toen ik in het ziekenhuis lag, kreeg ik een formulier van mijn éigen (!!!) ziektekostenverzekeraar) waarop ik álle gegevens over paard en eigenaar moest invullen
    Bij opbellen legden ze uit, dat ze dat deden in verband met "aansprakelijk stellen", om de kosten te verhalen op een ándere verzekeraar.
    Nou viel er bij mij niemand anders aansprakelijk te stellen, maar mijn contacten liepen via de afdeling "juridisch verhaal".
    Een speciale afdeling, om uit te zoeken *wie* men kan laten betalen, alvorens zélf voor de kosten op te draaien...
    ( Wat ik eerlijk gezegd ook logisch vind )

Kortom, bij ongeval is er achter de schermen een heel juridisch apparaat bezig, met vaststellen van lopende polissen en aansprakelijkheid.
    Zorg dus gewoon dat je dat vóóraf goed geregeld hebt, met alle toezeggingen van je verzekeraar "zwart-op-wit" .

© E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Voor de wet is een paard een ding, net als je fiets, auto of trailer. Voor je de optie van een bijrijder uitsluit: neem contact op met je verzekering. Er zijn veel ruiters die een paard rijden van een ander, al dan niet tegen een vergoeding. Denk maar aan een manege of aan een topruiter die een paard uitbrengt van een andere eigenaar (soms zelf meerdere eigenaren). Het kan een goeie optie zijn!!

Ik denk inderdaad dat de meeste valkuilen bij ongewone kosten zitten. Als degene die jou paard least op een een of andere manier schade veroorzaakt, aan het paard, of aan andere dingen. Wie betaald dit dan? Wie betaald de dierenarts kosten?
    Ook zou ik vaststellen wat er gaat gebeuren als jij het niet eens bent met wat er met het paard gebeurd, en of er wedstrijden gereden kunnen worden.
    Kortom; Ik denk dat het handig is om een contract op te stellen, waar alle dingen in staan die jij belangrijk vind. En ik hoeverre jij nog eigenaar bent, wat je mag beslissen en wat niet.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

een ongeluk is inderdaad de grootste valkuil... maar verder heb je nog kleine dingetjes zoals wat je wel en niet wilt dat er met je paard gebeurt... als je teveel regeltjes opstelt, wordt het vaak moeilijk om een verzorger te vinden (en als verzorger is het ook niet leuk dat ze bij wijze van spreken op je vingers staan te kijken), maar omgekeerd gaan er wel eens dingen gebeuren die je zelf liever niet ziet met je paard... ik denk dat dit vaak onderschat wordt, maar het is echt moeilijk als eigenaar om een ander het op zijn manier te laten doen terwijl het wel nog steeds jouw dier is...
    een ander doet het altijd een tikje anders dan jij zelf zou doen, maar ze betalen ervoor en ergens moet je dus de lijn trekken... ik denk dat dat een persoonlijke moeilijkheid is met leasen; dat afstand nemen... ze betalen ervoor, dus ze hebben het recht om het paard 'te gebruiken'. dat is heel wat anders dan wanneer een verzorgster gratis mag komen rijden met een van je paarden... dan is het niet meer dan normaal dat ze luistert naar de eigenaar en eventueel een klusje erbij doet of iets dergelijks.
    natuurlijk sluit een goede selectie van in het begin dit probleem hopelijk als deels uit. ik denk niet dat je iemand zou toelaten die meteen met allerlei wilde plannen aankomt...
    Hinnik!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Of je moet dmv een huurkoop contract de koper juridisch eigenaar maken voor het geval er een ongeluk zou gebeuren. Hij/ zij kan dan het paard opgeven bij de verzekering. Er zijn nog wel wat meer mooie constructies.

De addertjes onder het gras qua papierwerk is de moeite niet, daar kom je wel uit, je moet alleen wel de goede persoon treffen. Zoals met verkoop zoveel paarden voor je het weet doorverkocht worden, is dat met leasen ook een ellende dat mensen soms snel opgeven. Op dat moment heb je dus weer zelf de zorg terwijl je daar niet op berekend bent. Mijn zus haar paard hadden we met een dergelijke constructie naar een meisje gedaan jaren terug, uiteindelijk is hij nog 3 keer naar een ander gegaan. De laatst was super, daar is hij nog steeds en ze heeft hem ook weggegeven aan het meisje. Maar evengoed was het daarvoor een heel gecoe. Best vervelend op die manier.

Mocht je willen kijk ik of het contract nog ergens op te spitten is.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten