Oorspronkelijk Geplaatst door
whoopie
Klinkt ook weer logisch Janneke... Wat worden er aan rechtrichtoefeningen gedaan?
Je begint dus bij het loslaten van de kaak en het nageefelijk zijn op het bit, dit doe je rustig aan de hand en dan onder het zadel, dan ga je stelling vragen. Als je op deze manier controle hebt over de voorhand dan kun je zonodig stelling of contrastelling vragen afhankelijk van wat nodig is, verder wordt er gewerkt met de zijgangen. Alles nog steeds met een vrij hoge hoofdhouding.
Ik moet zeggen dit stukje lijkt dan wel een beetje op hoe De Bodt het doet, dus het paard rechtrichten door de voorhand te beinvloeden door bv contrastelling.
Ik hoop dat ik het correct uitleg, het is nog vrij nieuwe materie voor mij.
Van wat ik van Karen Rolph gezien heb is die niet specifiek bezig met rechtrichten, althans zo benoemt ze het niet.
Wel probeert ze het paard licht te krijgen/ de aanleuning meer gelijkmatig te krijgen op beide teugels, dit doet ze vooral door het paard te laten wijken voor het been en als het goed is rij je het paard dan van je binnenbeen ahw naar de buitenteugel. Op de dvd ,s is ze nog niet bezig met zijgangen maar wel met het paard de achterhand en voorhand in beweging te laten wijken , dit komt al aardig in de buurt. Hoofdhouding is ze dan nog niet kritisch naar omdat een paard nog balans moet vinden. Hoop dat ik het zo goed uitleg.
Bladwijzers