Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 103

Topic: rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

  1. #46
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Fijn dat je even wat toevoegt, dus dan heb ik het toch niet helemaal goed uitgelegd.
    Het verlengen is vooral de beloning ook voor het loslaten en het werken tussendoor toch, daarna worden ze toch weer "opgepakt"om verder te werken??
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #47
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Fijn dat je even wat toevoegt, dus dan heb ik het toch niet helemaal goed uitgelegd.
    Het verlengen is vooral de beloning ook voor het loslaten en het werken tussendoor toch, daarna worden ze toch weer "opgepakt"om verder te werken??
    Dit is afhankelijk van het soort paard. Bij een paard dat meer op de voorhand is wel, bij een jonger paard dat de neiging heeft kort te lopen minder bijvoorbeeld. Maar het uiteindelijke doel ligt daar niet.

    Philippe Karl verschilt dan ook weer wat van de werkwijze van Raymond, die zich vooral verdiept heeft in Racinet. Het mooie vind ik dat heel veel aan bod komt hierbij. Zowel het kortere hogere in extreme mate om een paard los te krijgen, maar dan wel met het doel om dit zo snel mogelijk weer voor je weg te zetten.

    Qua stelling, ook wel interessant, zowel binnenstelling als contrastelling wordt gebruikt, waarbij contrastelling wordt gebruikt om het paard los te krijgen in de kaak als het over de buitenschouder wegvalt. Terwijl aan de andere kant binnenstelling weer wordt gebruikt om de kaak los te krijgen. Er wordt erg gekeken naar wat een paard nodig heeft op dat moment met een bepaalde oefening.

    Wat denk ik het voornaamste verschil is, is dat het Franse streeft naar nog lichter dan het Duitse en dat ze meer gaan voor het ene goede moment, terwijl in het Duitse meer naar constantheid wordt gestreefd. Het Franse is speelser. Maar dat is mijn ervaring/ idee, dus misschien zie ik dit helemaal verkeerd.

    Volgende week ga ik lessen bij Pedro, ik ben benieuwd hoe hij het juist weer aanpakt. Kijken of het Portugese hier weer van afwijkt.

  3. #48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Ik ben nog maar een beginner op dit gebied en lees dit allemaal met veel interesse. Maar ik snap niet alle termen die voorbij komen. Margot, of iemand anders, kun je uitleggen wat je bedoelt met 'voor je wegzetten'? Wat gebeurt er dan?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #49
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Ik ben nog maar een beginner op dit gebied en lees dit allemaal met veel interesse. Maar ik snap niet alle termen die voorbij komen. Margot, of iemand anders, kun je uitleggen wat je bedoelt met 'voor je wegzetten'? Wat gebeurt er dan?
    Voor je wegzetten bedoel ik wanneer de kaak niet los wil laten, dan heb je soms een hogere houding nodig om de kaak los te krijgen. Hoog is opzich goed, maar in het begin raak je hiermee de halslengte kwijt. Wanneer het paard loslaat probeer je dat zo snel mogelijk voor de weg te zetten om toch de halslengte te behouden.

  5. #50

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Dus meer teugel geven?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #51
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Dus meer teugel geven?
    Exact. Zonder dat ze er dan helemaal uitlopen.

  7. #52

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Okee, duidelijk.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  8. #53
    Forumlid Remo's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Locatie
    Hoogeveen
    Leeftijd
    56
    Berichten
    23

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Wellicht de moeite waard voor iedereen in dit topic: 4 mei is er een inloopavond bij 't Balingehof in Oosterstreek met als thema "het recht richten van uw paard".

    http://www.balingehof.nl/homepage.htm

    't is maar een idee..

  9. #54
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    @Sanne... dat vind ik het mooie van zo'n topic als dit.. veel info.. en kunnen gebruiken wat werkt voor jou en je paard. Ik las elders dat jij aan het 'karen Rolfen' bent. Heb jij een idee hoe dát zich verhoudt tot de verschillende theorieën die hier beschreven worden?
    Ik denk ook dat als je overal een beetje kennis van hebt, dat je beter kan inschatten wat een paard op dat moment nodig heeft.
    Karen Rolf is volgens mij enigzins geinspireerd door de franse stijl, phillipe Karl enzo. In haar boek staat een stukje wat ik zo treffend vind; ze schrijft over verschillende stijlen waarbij de ene vooral werkt aan langzame buigingen en de andere vooral voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts werkt. Ze schrijft ook over de voor- en nadelen van beide methodes en dat je eigenlijk beide zou willen hebben. (heb het boek even niet bij de hand, dus kan het niet zo mooi quoten ) Wat ze beschrijft, klinkt voor mij heerlijk als een middle-of-the-roaddist. Je weet wel: don't always say always, never say never, just usually say usually

    Ze werkt natuurlijk vanuit een parelli-basis, in haar dvd's gaat ze ervanuit dat het paard al reageert op de basis-dingen, voorwaarts, achterwaarts, disengagen, voorhand opzij etc etc.

    Vandaaruit gaat ze die basis dingen in beweging vragen. Veel simpelere als bij AR, dus niet gelijk schouderbinnen, maar eerst simpel voorhand en achterhand in beweging omzetten. Alles een voor een, de buiging komt dus pas later. Als ze bijvoorbeeld merkt dat de voorwaarts een beetje weg is, dan laat ze gelijk alles los en rijdt flink voorwaarts. Ze laat eigenlijk het paard zelf een fijne positie vinden door het elke keer allerlei posities aan te bieden. Door niet gelijk alles in een keer te vragen, merk ik persoonlijk dat mijn paard veel gemotiveerder blijft.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #55
    Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.875

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Wat een mega interessant topic is dit toch! Ik heb (nog) niks zinnigs in te brengen als bent-beginneling zeg maar, maar ik ben erg blij met iedereens wijsheid hier, thnx ladies!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

    www.dealindreams.nl - realise your dreams!

  11. #56
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Dat karen rohlf gebeuren leek mij ook erg fijn! Juist idd omdat het stapte voor stapte gaat en als je het voorwaartse kwijt bent dan laat je idd alles vallen en ga je daar weer ff meedoor tot dat weer klopt. Dat idee lijkt me ook erg voor Diesel werken. Ook voor mij trouwens omdat aan al die dingen tegelijk denken toch wel erg lastig is.

    Dat vind ik het lastige met rijden en longeer ik nog veel of kijk ik veel naar andere ruiters. Je moet zoveel doen tegelijk. Je moet en denken aan hoe je zelf zit en hoe je dus je hulpen geeft en wat je aan je paard vraagt om te doen en dus snappen hoe dat er uit moet zien en hoe je dat voor elkaar krijgt en dan dus voelen!

    Dat vind ik nog het meest latsige, het voelen van wanneer is het wel goed en wanneer niet. Voor mezelf moet ik vaak een beeld proberen te vormen waar ik naartoe wil en als ik dat dan heb en er word gezegt van..dat was goed voelde je dat...om dat dan dus op te slaan. Om dat plaatje wat ik in mn hoofd moet heb zitten koppelen aan wat ik dus voelde. Vooral ook omdat ik natuurlijk vaak nog maar fractisch goed ga en dus is dan erg moeilijk om op dat moment te voelen omdat je met tig andere dingen bezig bent.


    Het juist loslaten van waar je dus mee bezig bent en meer voelen vind ik nog erg lastig. het zou meer het moeten voelen en daardoor rijden moeten worden maar voor mij is het nog erg andersom.


    Daarom lijkt me wat karen rohlf doet wel erg fijn.

    Herkennen meer mensen dit?

  12. #57
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Lieke ik herken heel erg hoor wat je zegt, als het nieuw is moet je voor je gevoel van alles tegelijk doen.
    Maar ik denk dat het voor iedere methode kan gelden dat je het opdeelt in stukjes en als het niet lukt alles even weggooit en even aan impuls bv gaat werken. Ik merk het zelf ook dat je anders bv zo kunt gaan wringen in je lijf ahw omdat iets niet lukt, even iets anders doen en dan later weer oppakken is vaak beter merk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #58
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Ja, zeker herkenbaar, Lieke

    Ik vind het een erg interessant topic, maar heb niet zoveel inhoudelijk bij te dragen, omdat ik van alles een klein beetje weet, maar niet genoeg om er een uitleg over te geven. Bedankt aan degenen die hier al zoveel geschreven hebben
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #59
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Margot interessant! Ben ook benieuwd wat je van Pedro vind! Racinet, daar weet ik nog niet zoveel van, het klinkt een beetje als Baucher kan dat kloppen?

    Peaches: Ik herken ook wat jij schrijft, mede doordat je soms niet weet waarnaar je op zoek bent is het lastig. Maar als je paard in balans loopt vind ik dat je dit wel heel duidelijk kunt voelen. Soms is het echt zoeken naar dat punt.

    Wat ik mede fijn vind aan de AR (ik weet niet of dat bij AdB ook aan bod komt) is het zelfdenkende, je moet een zelfdenkend ruiter worden die het paard kan trainen, wat ik in het reguliere (noem je dat zo) vaak zie is dat de intsructeur wel zegt wat er op welk moment moet gebeuren maar niet waarom en hoe. En als je dan alleen aan het trainen gaat dan weet je niet meer wat je moet doen.

    Pas als je de theorie achter dingen weet, niet alleen het anatomische gedeelte, maar ook het hoe en waarom en waarvoor. Dat is iets wat ik pas heb geleerd sinds ik met AR bezig ben.

    Wanneer kun je drijven
    Wanneer voel je een achterbeen
    Waarom rijd je SBW
    enz enz.

    Maar dit is misschien ook per mens verschillend. Ook het lezen van de oude boeken, waarom ze vroeger zo reden, hoe zagen de paarden eruit, dat maakt het dressuurrijden ook zo machtig mooi vind ik. Het hele verhaal/ontstaan eromheen en daarin je eigen weg vinden en elke dag genieten van de AHA momenten, en hoe verder je komt hoe minder je lijkt te weten, als een puzzel die nooit klaar is. Maar ook kijken/lezen van andere methodes is leerzaam, zo ben ik pas nog naar Jahan Hamminga geweest en wil ik ook graag nog een keer naar een clinic met Edward Gal. Boeken van Anky en Bartels staan ook in de kast. Je leert er altijd van ook al ben je het niet altijd eens met de methode.
    En dat paarden ons dat willen leren, samen op die zoektocht waarbij je samen naar eenheid streeft,dat maakt dressuur zo mooi voor mij en dan maakt de manier waarop jij vind wie je aanhangt eigenlijk ook niets uit, als je maar weet waarom je iets doet en je doelen voor ogen hebt
    .


    Maar dit even terzijde want het heeft niet zoveel van doen met de AdB en AR verschillen.
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  15. #60
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Margot interessant! Ben ook benieuwd wat je van Pedro vind! Racinet, daar weet ik nog niet zoveel van, het klinkt een beetje als Baucher kan dat kloppen?
    Racinet, hmm ja sommigen vinden hem extreem Baucheristisch. Er zijn wel flink wat dingen die hij ervan gebruikt. Hij heeft zijn visie deels overgenomen en dit verandert/ verbetert door zijn osteopatische visie hierop te geven. Ik vind zijn boeken geweldig. Als je je verveelt en geinteresseerd bent zou je Racinet explains Baucher eens kunnen lezen. De grote overeenkomst is flexion of the jaw. en natuurlijk het Franse hand zonder been, been zonder hand. Maar dat is ook bij Philippe Karl. Voor mijn idee mistte bij de Baucher paarden vaak impulsion, wat dan bij Racinet juist niet zo is.

    Pedro ben ik ook zo benieuwd naar. Ik heb er echt zin in. Als ik op zijn website kijk vind ik persoonlijk de oudere foto's er beter uit zien dan de meer recente foto's. Maar ik ben dan ook heel benieuwd wat en waarom dingen veranderd zijn. Ik heb al wel gehoord dat hij weinig met Philippe Karl schijnt te hebben. Ik denk dat het ook wel wat anders weer is, maar overal haal je wel iets goeds uit en wie weet vinden we het helemaal geweldig.

Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •