Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 103

Topic: rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

  1. #76
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Ik denk dat als de kaak ontspannen is de rest van het lichaam dat ook is, dus ook de hals.
    AR kan wat moeilijk beginnen met ontspanning van de kaak omdat ze vaak op een kaptoom beginnen, dus zonder bit. dan lijkt me ontspanning van de hals het hoogst haalbare. Of ????

  2. #77
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Ik denk dat als de kaak ontspannen is de rest van het lichaam dat ook is, dus ook de hals.
    AR kan wat moeilijk beginnen met ontspanning van de kaak omdat ze vaak op een kaptoom beginnen, dus zonder bit. dan lijkt me ontspanning van de hals het hoogst haalbare. Of ????
    Ja, in zekere zin ben ik het wel met je eens, maar wij willen de hals in die zin niet lateraal flexibel omdat de buiging pas vanuit de kaak komt, dus meer naar voren. Ik spreek even vanuit wij, er vanuitgaande dat we hetzelfde doen Maris.

  3. #78
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Doen we ook
    Maar b.v. longeren met kaptoom doe ik ook, dus dan ga ik meer uit van buiging vanuit de hals

  4. #79
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Doen we ook
    Maar b.v. longeren met kaptoom doe ik ook, dus dan ga ik meer uit van buiging vanuit de hals
    Ja, maar niet met rijden. Doorgaans niet.

  5. #80
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    klopt ( alhoewel jij mega veel verder bent als mij.... )

  6. #81
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Philippe Karl daar is mireille ook fan van geloof ik. Waarschijnlijk gaan we daar ook nog een filmavondje van doen. Lijt me erg intressant.

  7. #82
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Filmavondje? Ik zou dan liever voor een boekmiddagje met mezelf gaan, die vind ik nog veel meer de moeite waard dan de dvd's. Dan ben ik erg benieuwd wat Mireilles denkwijze is van de combinatie. Wat je hiervoor schreef klinkt mij niet typisch Frans in de oren (Nu is PK ook niet typisch Frans). In ieder geval ben ik benieuwd hoe zij beide dingen combineert. Al herken ik in het zonder benen dan wel hand zonder been, been zonder hand en de handen niet heel laag komt natuurlijk wel overeen, dat is echt not done.

  8. #83
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Filmavondje? Ik zou dan liever voor een boekmiddagje met mezelf gaan, die vind ik nog veel meer de moeite waard dan de dvd's. Dan ben ik erg benieuwd wat Mireilles denkwijze is van de combinatie. Wat je hiervoor schreef klinkt mij niet typisch Frans in de oren (Nu is PK ook niet typisch Frans). In ieder geval ben ik benieuwd hoe zij beide dingen combineert. Al herken ik in het zonder benen dan wel hand zonder been, been zonder hand en de handen niet heel laag komt natuurlijk wel overeen, dat is echt not done.
    Ik heb geen idee of ze combineert, volgends mij niet, maar we kregen wel plaatjes voor ons over oprichting waarop PK stond. Ik heb geen idee wat er op de dvds of in de boeken staat, maar ik ben zoiezo toch voor het beeld materiaal. Een boekavond zou ik niet snel aan deelnemen.
    Ze had het over hem dat hij 1 van de weinige is die zich niet wil meten aan de tegenwoordige dressuur, vandaar dat we op hem kwamen geloof ik.

  9. #84
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Even diagonaal bijgelezen..
    Margot. Wat me nog bijstaat van onze AdB lessen, is dat we ook helemaal niet bezig waren met hoofdhals houding, maar met een goede balans, goede laterale buiging, daardoor ontspannen over de rug kunnen lopen, waar een levelheaded lopend paard een gevolg van was. Het leverde zeker in het begin een raar plaatje op van een pony die met een hoog hoofd liep
    Het is tevens mijn 'bezwaar' tegen stromingen die beginnen met het vragen van een laag hoofd. AdB gaat ervan uit dat een paard pas goed voorwaards neerwaards kan als hij goed over zijn rug kan lopen en recht is.

  10. #85
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Bedankt Nienke! En weet je dan ook hoe het is met een paard waar het voornaamste probleem zit in een holle rug en hals (hertenhals?) Wordt er dan wel anders gereden?

  11. #86
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Nouwwww.. mijn paard hád een holle rug en een hertenhals Niet op te lossen door het hoofd naar beneden te vragen. WEL op te lossen door hem te leren zijn poten goed neer te zetten, recht te lopen en zijn rug te gebruiken. Gevolg: de GOEDE spieren in zijn nek (en rug en buik )werden getraind en zijn onderhals verdween

  12. #87

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Het gaat erom dat het paard zijn buikspieren gaat sluiten. De buikspieren moet een paard gebruiken om de ruiter te kunnen dragen, de rug te ontspannen en de achterbenen te dragen. Dit kan een paard pas doen wanneer het verticaal recht is. Eerder zal een paard zijn buikspieren niet kunnen sluiten. Gevolg is een paard wat ontspannen is en nageeft. En je paard dan ook geen holle rug en hertenhals meer heeft omdat hij de correcte spieren gebruikt.

    Halshouding doet AdB helemaal niet aan. Als het paard correct loopt is het plaatje correct. Toevallig afeglopen zaterdag met dinnetje meegeweest. Zij had les van AdB. Ze kwam binnen met een paard die gelijk 'nageeflijk' en 'rond' loopt. Was ie helemaal niet blij, hij wil graag zien dat een paard zijn neus in de lucht steekt. Zijn argument. Gij kunt mij niet vertellen dat een paard in een voor hem onbekende omgeving zich gelijk in de voorwaarts neerwaartse tendens zet. Nee, hij loopt gewoon op de voorhand en mist de drang. Tja, paard naar voren en neus eruit was de reactie.
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  13. #88
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Dit wordt met elke post interessanter!

    Met rijden merk ik dat dit inderdaad redelijk klopt met mijn lessen. Wel moet ik altijd horizontaal buiging vragen in de hals als oefening (verder altijd recht = recht en gelijke druk op teugels). Ook moet ik stukjes buitenstelling rijden, soms om zelf recht te blijven zitten.

    Met longeren (dit heb ik niet van Esther geleerd) is mijn doel wel buiging en neus naar de grond. Het is me wel vaker gezegd dat Myra dan teveel op de voorhand loopt, maar het effect daarvan op haar lijf is heel positief. Ook is dit wel iets dat ik terugzie bij AdB, longeren met stelling, of misinterpreteer ik dan een plaatje?

    Wat ik me ook afvraag: waar staat AdB in het geheel van stromingen? Mijn instructrice heeft het over Iberisch en klassiek, dan heb je nog academisch en frans versus duits... Hoe zit dat nou?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  14. #89
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Oh en Nienke, wat bedoel je met laterale buiging?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  15. #90
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:rechtrichten: academische rijkunst - antoine de bodt

    Owja..als er mensen geintresseert zijn!

    28 oktober is er een lesdag bij mireille op stal. De lessen worden gegeven door antoine de bodt zelf maar er staat iemand langs de kant om uitleg te geven of vragen te beantwoorden.

    Opgeven voor een les kan geloof ik nog maar kijken is gratis!!!

    Stal mireille bevind zich in Uden.


Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •