Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Voeten oppakken vanaf 1 kant

  1. #1
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Ik ben hier weleens mee bezig geweest, maar vind het zelf eigenlijk helemaal niet praktisch.

    Passen jullie het ook echt toe? Dus bij de zwilwrat en hak, en alles van 1 kant?
    Ikzelf til de voeten altijd gewoon bij de sokken op, en dit kent mijn pony prima.
    En kan dan ook best zowel linker als rechtervoorvoet pakken vanaf 1 kant. Aan de zwilwrat blijft lastig.
    Vasthouden is wat anders, dan moet die wel een heel eind mijn kant op. Of mijn armen zijn te kort, of mijn pony te stijf of breed. Het werkt in elk geval niet handig om het van de andere kant te doen.
    Achterbenen vind ze nog vreemd, maar hier kunnen we aan werken natuurlijk.

    Overigens gewoon benen optillen heeft mijn pony geen problemen mee, ze moet het nu alleen net iets anders leren.

    Maar ben dus wel benieuwd of jullie nog praktische tips hebben.

    Even een edit, heb vandaag nog even geprobeerd, dus wat toevoegingen gedaan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Via de zwilwrat hoeven optillen doe ik altijd. Werkt bij elk paard, ook onervaren of hardnekking-negerende paarden.

    Voorhoeven vanaf 1 kant optillen is niet bijzonder praktisch, zeker bij een kleinere pony kun je er amper bij, onder de buik door. Het is handig om te weten of jouw porcupine werkt wanneer je niet aan die kant staat, maar niet voor dagelijks gebruik.

    Achterhoeven aan de andere kant optillen kan juist wel erg handig zijn. Bijvoorbeeld bij een paard wat trapt als je de hoef optilt. Of bij eentje die niet zoveel balans heeft. Als je vanaf de andere kant optilt, breng je vanzelf het geweest meer midden boven het staande been, wat het makkelijker maakt voor je paard om te blijven staan.

    Ik zou het aan de zwilwrat wel gaan oefenen. Niet perse voor Maybel, maar voor jezelf en andere paarden die je nog gaat tegenkomen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Optillen doe ik ook altijd bij de zwilwrat/hak. Zo geleerd, altijd blijven doen. Ik vind het wel handig De paarden tillen hun voeten ook niet eens meer op als iemand een hoef aan de sokken wil pakken

    Alle hoeven van één kant doe ik dan weer nooit. Het kan wel, maar ik vind het zo'n gedoe, ben al naar de andere kant gelopen voor ik bedenk dat het ook van één kant kan

    Achterhoeven aan de andere kant optillen kan juist wel erg handig zijn. Bijvoorbeeld bij een paard wat trapt als je de hoef optilt. Of bij eentje die niet zoveel balans heeft. Als je vanaf de andere kant optilt, breng je vanzelf het geweest meer midden boven het staande been, wat het makkelijker maakt voor je paard om te blijven staan.
    Dank voor de tip! Daar was ik nog niet op gekomen! Ik ga het eens proberen bij Fjalar, die probeert nog steeds regelmatig te trappen als ik z'n achterhoeven optil.
    Surrender to fun!

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    O, aan de zwilwrat oefenen kan wel. Ze tilt hem wel op hoor, alleen zet hem dan weer neer, tot ik met mijn hand bij de sok ben, dan tilt ze hem wel weer op.
    Zal er nog weleens mee aan de slag gaan. Maar dan klopt het wel dat die voorbenen van de verkeerde kant oppakken nu niet echt praktisch is.
    Achterbenen vind Maybel gewoon gek als ik aan de verkeerde kant sta. Maar dat is dus wel een goede om iets mee te doen.
    Gelukkig heeft het geen noodzaak voor haar, die trapt echt niet.

    Ik heb straks ook haar zoon om mee te oefenen. Die kent nog vrijwel niets, dus is misschien wel handiger juist.

    Hoewel ik aan die dikke sokken het net zo makkelijk vind. :P
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    ik heb gewoon comando voetje gemaakt
    alleen bij de achterbenen niet, maar die tilt ze wel op..

  6. #6

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Zwilwrat/hak gebruik ik ook. Handig bij luiheid, hoef je niet zo ver te bukken

    Ik gebruik het aan 1 kant optillen ook niet voor dagelijks gebruik. Gewoon rondlopen werkt sneller.
    Wien is gewend haar hoeven in een volgorde op te tillen en als ik na linksvoor, rechtsvoor doe, blijft ze gewoon linksachter optillen

    Ach, ze kan het wel, hoefjes optillen aan 1 kant.. maar of het nou ech iets handigs is, vraag ik me ook af.

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Marjo, hoe bedoel je dat precies, commando voetje?
    Probleem is dus niet dat mijn merrie de benen niet optilt hoor, dat gaat supermakkelijk.
    Alleen niet op de Parelli manier.

    Wien, ik ben blij met de reacties. Dacht echt dat ik zo onhandig was met die benen optillen..
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    @ dyonne

    sophie kent gewoon voetje geven als kunstje, maar ik gebruik het ook als ik hoeven moet uitkrabben
    enige ik loop er wel rondom heen, zie de logica van aan 1 kant oppakken nniet

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    O zo, ja hier hoef ik niets te doen om hoeven te tillen. Als ik gewoon op volgorde doe, en ik laat mijn hand erlangs glijden tilt ze vanzelf op.
    Niet echt een kunstje hier, maar gewoonte.
    Laatst nog wel even geoefend met de zwilwratten, dat ging toen wel goed. Aan de hak vind ze nog vreemder.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    FF nieuwsgierig: Wat doe je precies als je bij de ziltwratten een hoef laat optillen? Staat er ergens een filmpje op youtube?

  11. #11
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Ik deed eigenlijk altijd al van een kant voetje optillen (ook vroegah op concours om de kalkoenen in te draaien ) gewoonweg omdat ik te lui ben om om te lopen.

    Ik vraag niet vanaf de zwilwrat, heb eigenlijk geen idee hoe ik het gedaan heb maar deed het al jaren en Timber doet het ook gewoon keurig
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Als ik mijn hand richting sok laat gaan heeft ze gelijk.
    Maar vanaf 1 kant moeten we nog steeds beetje oefenen. Omhoog doet ze haar been wel, maar uitkrabben vind ik niet praktisch. :P

    ikke, staat op de Parelli DVD's van het oude level 1 in elk geval.
    Je 'vraagt' het op een zelfde manier als je het hoofd omlaag vraagt.
    Kan het niet echt uitleggen. Voorbenen bij de zwilwratten, achterbenen bij de hak.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13
    Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    373

    Re:Voeten oppakken vanaf 1 kant

    Ik gebruik het uitkrabben aan 1 kant wel. Niet altijd, ik wissel het gewoon af. We hebben geen speciale volgorde, ik doe het expres altijd anders. In het begin gebruikte ik wel die plekjes op de benen, maar nu is dat niet eens meer nodig.

    Bij de achterbenen vind ik het wel echt heel handig. Mijn paard wil nog wel eens trappen als hij een wondje o.i.d. heeft. Maar hij is nog niet op het idee gekomen om dan van been te wisselen De bekapster deed het ook wel eens bij hem, dan stond ze er op de een of andere manier beter voor met het bekappen van zijn achtervoet. In het begin vond hij dat maar raar, daarom ben ik er veel mee gaan oefenen. Ik wil gewoon dat hij het op allerlei manieren kan, zodat als het nodig is, het dan geen probleem is. Zo wil ik ook dat mijn paard op allerlei verschillende manieren kan stoppen, gewoon omdat ik dat handig vind.

    Nou heb ik ook wel een paard die heel veel dingen een probleem vindt. Toen ik hem net had, kon ik hem niet eens poetsen zonder getrapt te worden. Misschien dat ik daarom veel aandacht aan dit soort dingen besteed.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •