Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Spaanse paarden; overwegend LBE?

Spaanse paarden; overwegend LBE?

Nou ja, veel meer hoef ik er niet aan toe te voegen... is dat echt zo, zijn ze voornamelijk LBE?
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re:Spaanse paarden; overwegend LBE?

Hmm nou ik vraag het me ernstig af eigenlijk.

Als ze op stal staan inderdaad wel ja. Zoals zoveel hetere paarden. Maar vooral als ze leuk uit Spanje hier zijn en net gecastreerd zijn.

Verder ken ik behoorlijk wat PRE's die juist ontzettend lb-i zijn. Het overgrote deel daarvan is hengst. Dus zelfs dan nog. In Spanje heb ik wat hengstjes gereden die ondanks dat ze op stal stonden nog lb-i waren. Het viel me op dat moment zo tegen hoe ze waren, want ik dacht dus ook dat het overwegend extraverte paarden waren. Ze zijn gevoelig en hebben daardoor heftige uitspattingen, maar ik zie ze vooral lb-i. Ik ken er nu 4 naast Aliso die ik wekelijks zie, 3 hengsten en een merrie en ze zijn lb-i met te weinig go. Dan ken ik nog 2 ruintjes die zeer overtuigend lb i zijn.

Aliso is wel redelijk extravert en ik denk dat hij dat ook wel blijft. Hij is zelf ok behoorlijk van het spelen, happen en gek zijn, maar om te zeggen dat ze het overwegend zijn, ik denk het niet.

Ok bedankt voor je berichtje. Ik meende dat pat dat eens gezegd had en heb natuurlijk jouw verhalen over aliso wel gelezen en zag net die horsenality kaart van bandido.. ik dacht dat ze misschien wel fokken op dat karakter in spanje, dat juist die paarden oorspronkelijk beter geschikt waren voor bv het stierenvechten.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ja, ze fokken op karakter. De stierenvechterspaarden zijn pittig, maar dat is maar een klein deel. Wat wel zo is is, dat je zelfs de lb introverts nog net zo lekker aan het bewegen krijgt omdat ze werkelijk een wereldkarakter hebben, ze zijn zo volgzaam.

Ik WAS al enthousiast .... het is dus echt zo!!
    Dat fokken op karakter, dat zouden ze hier ook eens wat meer moeten doen...

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Zoek je een Spaans paardje?

Nee hoor ik heb al twee hele leuke ponies maar ik vind ze wel helemaal geweldig, die spaanse paarden.
    Om te zien in ieder geval want ik ken er geen een in levende lijve, maar ik lees haast alleen maar positieve dingen over de pre's, en dan met name wat jij ook al zegt dat ze zo mensgericht zijn.
    Ik vraag me wel af of het een goed idee is om bij een bepaald ras te zoeken als je een paard wilt maar geen vastomlijnde ideeen hebt van wat je er mee wilt gaan doen, zoals bv springen of dressuur rijden... maar een fijn karakter is dan juist wel een van de voornaamste eisen.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    48

Bij ons op stal staat een spaanse merrie die voornamelijk RB-I/E is. Ik heb een tijdje het blad paarden van de zon ontvangen, speciaal gericht op spaanse paarden. De verhalen die daarin staan gaan voornamelijk over super paarden die alles doen wat je vraagt en zeer meegaand... ik begon zelfs te twijfelen aan Monty. Toen ik dat besprak met mijn CR instructrice vertelde ze me dat ze juist wel een aantal RBE spanjaarden kent... Ik denk dat je vooral erg naar dat bepaalde paard moet kijken die je op het oog hebt. Bij elk ras komt elke horsenality voor...

Forumlid Remo's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    56

Bandido is voornamelijk LB-E, maar wordt als hij het allemaal wat spannend vind wat meer LB-I. Als ik hem uit z'n kudde haal dan zie je duidelijk RB-E ontstaan... Hij is dus wat mij betreft van nature met name LB-E maar je kunt dus nooit aannemen dat hij dat dan altijd is. Toen wij Bandido hebben gekocht werd er bij de stal net een vrachtwagen PRE's uit Spanje gelost. Een daarvan, met mooie stierenvechtersuitstraling, stond bijna Catatonic in de stal. Enkele weken later zag je veel Extrovert gedrag, Zaterdag op de inloopmiddag bij 't Ballingehof ga ik eens kijken hoe het nu met hem is. Ben heel benieuwd hoe hij zich na een paar maanden gewenning toont.

Ik denk overigens dat je wel gelijk hebt dat er in Spanje meer op recreatief karakter wordt gefokt. Veel hengsten blijven daar ook gewoon hengst en worden zelfs door kleine kinderen in het open veld gereden. Met een puur op sport gefokte KWPN'er zou ik dat zomaar niet doen.. of je moet van een avontuur houden.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    48

Quote: Veel hengsten blijven daar ook gewoon hengst en worden zelfs door kleine kinderen in het open veld gereden. Met een puur op sport gefokte KWPN'er zou ik dat zomaar niet doen.. of je moet van een avontuur houden.

Maar worden die paarden ook niet met een veel scherper bit ( of scherpere hulpmiddelen) gereden??
    Sowiso denk ik dat het per paard of je nu een kwpn-er hebt of een spanjaard verschilt. Wim Vonck heeft een hele brave spaanse hengst die erg onderdanig is ( niet allegra). Daarentegen zul je ook hengsten hebben die erg dominant zijn zowel bij de warmbloeden als bij de spanjaarden.

Verder denk ik dat er ook een groot cultuur verschil is in opvoeding ( mensen treden vaak al harder op tegen een hengst omdat je 'moet laten zien wie de baas is') en ik denk ook dat er verschil zit in de voeding die de paarden krijgen. In Nederland worden 'sportpaarden'zonder dat ze nog sportpaard zijn al volgepropt met sportbrokken en eiwitten...wat voor bommetje denk je dat daar uit komt??

Trouwens, ik las ook ergens dat er nu meer gekruisd gaat worden met spaanse paarden en andere rassen om zo een groter en meer sportpaard te krijgen...

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik durf niet te zeggen dat ze in Spanje harder zijn, dat is niet wat ik ervaren heb. Wat ik ervaren heb is juist meer consequente paarden.

Het verschilt per paard en per paard mens combinatie ook. Denk dat heel veel mensen in staat zijn om Aliso bijvoorbeeld ook zo over de zeik te helpen dat het een monster is. Dat weet ik wel zeker, in SPanje sprong hij nog met ruiter de bak uit als hij het er niet mee eens was. De hengsten zijn super makkelijk daar, maar omdat ze door een professional worden gestart en omdat Spanjaarden wel streven naar lichtheid. De gemiddelde Anky ruiter hier doet dat niet, als ze normaal toch al hangen aan de teugels kan het paard er ook wat makkelijker tussenuit lopen bij angst of zelfs een keer protest tegen het onredelijke gedrag.

In Spanje krijgen paarden inderdaad granen, maar wel best veel. Geen sportbrok. Maar naar mijn idee blijf ik erbij dat het het totaalplaatje vaak is. Deels karakter wat makkelijk is, maar ook opgroeien in grote groepen en consequent ingereden worden. Wat ik zelf jammer vid is dat veel emsen nog het slechte beels van training in SPanje hebben, natuurlijk gebeurt dat, maar hier ook en ik heb op niet een stal in Spanje iets gezienw at me niet aanstond. Ja paarden stonden binnen, maar dat doen ze hier ook veel.

Overigens zitten er in het KWPN wel lijnen met 'moeilijke' paarden, misschien dat het dan anders is. Wat ik wel denk ik dat Spaanse paarden over het algemeen verschrikkelijk loyaal zijn, maar om te zeggen dat ze per definitie makkelijker zijn. Ik weet er op het moment 4 te staan die het in Spanje als een zonnetje deden en die hier nu staan als verpest koekjesmonster, niet voorwaarts willen en bijten. Als de mensen eerder hulp hadden gezocht of consequent waren geweest als in Spane was het voor de paarden een stuk fijner geweest.

Actief Forumlid Amable's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    43

Omdat ik geen parelli doe weet ik niet zo heel veel van de horsenality af, maar weet ondertussen wel het eea af van de spaanse paarden

Die paarden worden idd anders gevoerd en met scherpere hulpmiddelen gereden in Spanje, dat neemt echter niet weg dat ze in Nederland, waar ze gelijk behandeld worden aan de KWPNer toch ook nog steeds behoorlijk anders zijn. Kijk naar bijv de campeonata, de keuring, daar staan al die hengsten naast elkaar op een rijtje braaf te wezen.

Ik vergelijk het qua temperament altijd zo. Een PRE daar zit je op en die zegt "zullen we galopperen? "Ehm, nee... "owh ... Nu dan? "Nee, nog steeds niet... "hmmm maareh, nu dan?! ah, toe !" Nee... "ok... maaaar... " enz.
    Een KWPNer zegt "ik ga NU galopperen en wat jij doet zoek je maar uit, je kan mee of niet!"
    Een PRE kan even energiek, druk en wakker zijn als zo'n kwpner, maar blijft (over het algemeen genomen uiteraard) veel meer rekening met je houden. Het borrelt en bruist onder je, maar je voelt je geen moment onveilig. Is eigenlijk hetzelfde in de omgang. Ze blijven (wederom, over het algemeen) hun koppie er bij houden en gaan niet door het leven als een kippie zonder kop.
    En uiteraard heb je ook hele fijne kwpners en hele niet leuke PRE's maar als algemene rasomschrijving zit er veel controleerbaar vuur in zo'n paard. En dat vuur vind ik persoonlijk zo lekker, die energie. Dat is zo lekker om mee te spelen.

www.amable.nl
    Ons dagboek http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24772.0
    Jauke-llevado.hyves.nl

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Remo
    Bandido is voornamelijk LB-E, maar wordt als hij het allemaal wat spannend vind wat meer LB-I. Als ik hem uit z'n kudde haal dan zie je duidelijk RB-E ontstaan... Hij is dus wat mij betreft van nature met name LB-E maar je kunt dus nooit aannemen dat hij dat dan altijd is. Toen wij Bandido hebben gekocht werd er bij de stal net een vrachtwagen PRE's uit Spanje gelost. Een daarvan, met mooie stierenvechtersuitstraling, stond bijna Catatonic in de stal. Enkele weken later zag je veel Extrovert gedrag, Zaterdag op de inloopmiddag bij 't Ballingehof ga ik eens kijken hoe het nu met hem is. Ben heel benieuwd hoe hij zich na een paar maanden gewenning toont.

Was dat de schimmelruin soms, Remo?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Zoek je een Spaans paardje?
    Hoezo, weet je nog leuke die te koop zijn?

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik heb best wel goede contacten in Spanje, vandaar dat ik zat leuke paarden te koop weet.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten