Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Ondergrond bak en tegels

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ondergrond bak en tegels

Daar ben ik weer eens met een topic over ondergrond. Nu zijn we zover dat de bak aangelegd kan worden. De bedoeling was eerst de laag aarde weg te graven, normaal zo'n 30 cm., dan een laag gewoon geel zand en als laatste een laag rijbakzand.
    Maar helaas, na wat proefjes blijkt dat op een groot stuk maar liefst een meter dik aarde ligt. Kost dus een vermogen om dat allemaal te laten afgraven en je moet het ook nog ergens kwijt.

Nu is mijn vraag dus, of er iemand is die een bak heeft gemaakt of betegeld heeft ZONDER alle aarde eerst af te graven. Hoe zou het werken om alleen een deel af te graven? Wat de tegels betreft, die komen ook op een laag zand, maar gaat dat fout als daaronder nog steeds een laag aarde ligt?
    Voor de bak, is er een manier om te voorkomen dat de aarde met het zand gaat mengen, is er iets wat je tussen het aarde en het zand zou kunnen leggen? En zo niet, hoe bruikbaar is je bak als het niet is afgegraven? Gaat het snel mengen met aarde, na hoe lang zou je dan weer een nieuwe laag zand moeten opdoen?
    Bak is voor eigen gebruik en zal dus niet erg veel gebruikt worden.
    Hoop dat iemand ideetjes of tips heeft!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Re:Ondergrond bak en tegels

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons ligt er onder de zwarte grond een laag zand. Dat ligt op 1 m diepte. Wij hebben een grote graafmachine laten komen en deze heeft de hele boel omgekeerd; zwarte grond naar onderen op 2 m diep, en het zand erbovenop zodat dat een laag van 1 m is. Is natuurlijk geen speciaal bakzand, maar het houdt best goed. Na een dag regen staan er wel plassen na 2,5 jaar gebruik, maar die zijn na een dag droogte weer weg. Wij gebruiken de bak ook als paddock; de 3 ponies staan er dag en nacht in.
    Misschien moet je kijken wat er onder de aarde ligt.
    Ik denk trouwens dat het ook moet werken met zand op aarde, alleen moet je idd wel voorzorgsmaatregelen nemen. Zoals drainage, en idd misschien het gescheiden houden van de aarde en het zand (dmv worteldoek?).
    Voor de tegels maakt het niet uit als er aarde onder het zand ligt.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik denk dat het hierin vooral belangrijk is in welke regio je zit.
    Hier hoef ik namelijk niet te denken aan zo'n opbouw.
    Hier is een stuk afgegraven, drainage en doek erin. Dat opgevuld. En daarna het zand erop.
    Ondertussen ligt de bak al ruim 10 jaar, en wil de drainage niet zo goed meer, helaas.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hoi!

Ik woon in Denemarken, er zit zandgrond onder. Het probleem alleen is dat het zand pas op 1 meter diepte komt, en het kostenplaatje wordt belachelijk hoog als die hele meter afgegraven of gekeerd moet worden. (Arbeidsuren, huur machines, afvoer aarde)
    We hebben nu het idee om toch 30 cm. af te graven, dan idd worteldoek gebruiken tegen het mengen, en daar bovenop de twee lagen zand. Zou dat werken, iemand ervaring met worteldoek?

Waar de tegels komen ligt dus ook een meter aarde. Daar gaan we ook 30 cm. afgraven en vullen met zand, maar er is natuurlijk het gevaar dat het hele zootje gaat zakken als de aarde eronder gaat verrotten. Schijnt af te hangen van de hoeveelheid organisch materiaal dat daar nog in zit, maarja hoe kom je daar precies achter.
    Blijft toch een gokje denk ik?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Wij zijn hier op een zelfde manier bezig met afgraven. Omkeren is een goedkope maar geen verstandige keuze (zegt mn man als hovenier), want als je eenmaal de oerlaag hebt aangetast door de omkering, heb je een groot probleem als je er ooit nog op wilt gaan bouwen of iets dergelijks.
    Om die reden hebben wij hier afgegraven tot de oerlaag die lag gelukkig niet zo diep.

Onze ervaring met antiworteldoek is dat het een aantal nadelen heeft.
    1. het laat het water niet heel erg goed door en raakt makkelijk verstopt We hebben op ons tuincentrum de boel niet zover afgegraven tot de oerlaag en er inderaad worterldoek op gelegd voor we het zand erop gooiden en gingen bestraten. Voorheen hadden we nooit last van water, maar nu loopt het water ineens minder goed weg.
    2. het kan door de paarden omhoog gegraven worden als het niet diep genoeg ligt en het kan door de werking van het grondwater gaan "drijven" en daardoor hoger komen te liggen dan de bedoeling was bij aanleg.

Op zich is het met bestraten vrij normaal dat je niet afgraaft tot de oerlaag. Een 30cm zand is een goede hoeveelheid om voor bestrating een stabiele ondergrond te maken. je zou kunnen overwegen om bv speciaal zand (stabilisatiezand?) te gebruiken wat veel harder wordt dan gewoon zand (zit volgens mij iets van cement doorheen). Dit hebben wij onder de paden gelegd en hierdoor kan er zelfs een shovel overheen rijden!
    Als je het zand in verschillende lagen goed aftrilt, zou je het verzakken redelijk kunnen voorkomen.

Als je wilt weten hoeveel organisch materiaal er in je grond zit zou je een bodemmonster kunnen overwegen. maar ik denk niet dat dit nodig is. Verzakken doet overigens ALLES. Je zult toch over een paar jaar wat tegels weer moeten ophogen, dat is heel normaal.

Succes! Ik wil eventueel wel voor je navragen welke zandsoorten we hebben gebruikt voor de rijbak en de paden.

Ik heb ook al eens gehoord dat er,als je een deel hebt afgegraven , een laag kiezelsteentjes komt.Dit draineert het water heel goed. Er moet dan ook een soort van doek op zodat de steentjes niet naar boven komen na een tijd....
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

He wat fijn al die tips!

Parel, dat is inderdaad ook het plan, we wonen in zeer steenrijk gebied, dus op de stukjes waar normaal wat meer water blijft staan, gaan we een soort van drainage aanleggen in de vorm van stenen.

Sandra, dat met antiworteldoek, dat er meer water blijft staan, maakt het in dat geval uit of je op zandgrond of kleigrond zit? We hebben namelijk uberhaupt niet heel veel last van water, er blijft alleen wel een plasje staan als het echt lange tijd hard regent.
    Het doek zou op 30 cm. diepte komen, zou dat diep genoeg zijn, of hebben jullie het niet gebruikt?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wij zitten in een van de natste gebieden van Nederland, wat grond betreft dan, en het is hier allemaal veengrond, nat, nat, nat.

Voor onze paddock is een wat grond afgegraven en er is drainage aangelegd. Daaroverheen is worteldoek gegaan en daarop het zand van de paddock. Ikzelf zou ook puin hebben gebruikt onder het worteldoek, maar dat zag de boer niet zitten met de grond.
    De paddock ligt nu 2,5 jaar en is alleen met erg veel regenval nat, maar ook heel snel weer droog. Er zijn wat plekken waar het doek niet diep genoeg lag en waar het naar boven komt, maar achterin waar 30-40 cm zand lag is alles nog prima. Zelfs met een stel graafponies!

Drainage is overigens best simpel aan te leggen, dat hebben wij ook zelf gedaan en het is de reden dat onze paddock zo goed droog blijft.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

het kwijt raken is niet moeilijk. Bij mijn werk was dit ook het geval, tot ik met het gekke idee kwam bulten te maken en in de zaaien waardoor de paarden ook hun goede beweging krijgen en iets te spelen hebben. Het staat alleen niet erg netjes in je weiland

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hee Rianne, da's best een goed idee! Wij wilden het gewoon op een stuk land gooien dat toch sowieso al omgeploegd en opnieuw ingezaaid moest worden, maar daar wat heuveltjes op is natuurlijk ook wel erg leuk! Thanks!

Haha eigenlijk heel simpel maar toch leuk. En de rest zou je als tuin aarde ofzo iets kunnen gebruiken

Bladwijzers

Forum Rechten