Hallo,
Sinds een week of vijf a zes verzorg ik Drusla, een lieve, leuke, ijslander. Ik ben met haar vooral bezig met rijden, en dan vooral buitenrijden, aangezien ik dat eigenlijk gewoon heel graag wil. Drusla is er klaar voor en heeft er geen issues mee, dus ik zie geen reden om het niet te doen.
Vorige week had ik les van de stal-eigenaar, na een boel positieve verhalen was ik gewoon nieuwsgierig. Je kunt haar denk ik het beste omschrijven als een mens met hart&gevoel voor paarden, maar die niet aan grondwerk doet. Ik had een erg positief gevoel over de les, maar ze had het wel steeds over "micromanagen". Je moest iedere stap van het paard erbij zijn, de aanleuning herstellen voordat Drusla de kans had gekregen die te onderbreken en iedere stap "rijden". Waarbij rijden dan niet inhield iedere stap voordoen, maar wel iedere stap bewaken en controleren.
Hoe denken jullie over dit micromanagen? Hoe verhoud zich dat tot Parelli, waarbij een paard zijn eigen verantwoordelijkheden krijgt? En is het noodzakelijk voor het rijden van goede finesse, voor het goed gymnasiticeren van het paard? Of kan het ook anders, en hoe dan?
Bladwijzers