Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Nieuwe stalling, aandachtspunten?

Nieuwe stalling, aandachtspunten?

Omdat ik over een tijdje op kamers ga, was ik ook op zoek voor een stal voor Swa, mijn shetlandpony. Ik heb iets gevonden en ga daar volgende week heen om te kijken.(Iedereen vind het raar als ik vertel dat ik al wel een stal voor m'n pony heb, maar nog geen kamer. )
    Nu is mijn vraag of jullie nog aandachtspunten weten waar ik naar moet vragen of op welke dingen ik moet letten.
    Het is een pensionstal met goede buitenbak, ik hoop dat ze ook iets van een longeercirkel hebben, mijn pony zou dan in een inloopstal komen te staan met andere shetten en op de wei.
    Op dit moment sta ik op een soort 'doe het zelf' stal bij een boer, ik zorg zelf voor haast alles en maak maandelijks het stalgeld over. Ik weet dus niet precies hoe dat gaat als je op een 'echte' pensionstal staat, hoor je een contract hierover af te sluiten?
    Dingen die ik al weet is dat je een eigen zadelkast hebt, er plek is om je trailer of menwagen neer te zetten en de stallingsprijs is incl. hooi.
    Dingen waar ik zelf al aan dacht die handig zijn om te vragen is of je eigen instructie mee mag nemen, hoe het gaat met inenten/ontwormen en hoeveel paarden er staan (stel dat de bak altijd vol is als je net iets wilt gaan doen).
    Alvast bedankt voor het meedenken.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Nieuwe stalling, aandachtspunten?

Hoe is het met het voeren van krachtvoer, doen ze dat voor je moet je dat zelf doen, mag je je eigen voer bepalen.
    Het is zeker goed om afspraken op papier te hebben dan kun je daar ook op terug vallen, mijn ervaring is dat afspraken nog wel eens veranderen.
    Ik vindt het ook altijd wel prettig om te weten dat niet iedereen zich met je paard bemoeit, dus geen mensen die ongevraagd je paard gaan poetsen of iets anders, vooral bij pony,s is dat nog wel eens verleidelijk.

Wat wordt er verder gevoerd, soms wordt er brood/wortels/bieten e.d gevoerd wil je dat?
    Een opzegtermijn. Hoe is de aansprakelijkheid geregeld bij ongelukken op het erf?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Zomaar even wat aanvullende punte, deels uiteigen ervaring:

Denk ook aan de hoefsmid. Op sommige stallen regel je dat niet zelf (hoewel meestal wel).
    Hoe gaat het als je wilt lessen met je eigen instructrice, kun je daarvoor de bak reserveren of moet je maar afwachten of het rustig is dan?
    Mag je longeren/grondwerken in de bak?
    Wordt je geïnformeerd als er een nieuw paard bij komt of als ze naar een andere wei gaan? Is er veel verloop? Hoe gaat het introduceren in de groep?
    Hoe zit het met toezicht als je zelf eens een dagje niet kunt, wordt er dan een beetje op je paard gelet?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bedankt, sommige dingen had ik zelf echt nog niet aan gedacht.
    Ik denk dat ik maar een lijstje moet maken, zodat ik alles kan vragen.
    Een hoefsmid is wel belangrijk als ik er zelf een moet zoeken, want het zal echt een goede moeten zijn. Shetlanders zijn natuurlijk niet zo populair, op dit moment heb ik een goede smid, maar de eerste die ik had was met 10 minuten weer weg en daar ging hij niet beter van lopen.

Ik zag dat er op dit forum vrij veel mensen uit Ede/Wageningen komen, dus misschien kunnen jullie me nog wel een stal aanraden?
    Dan kan ik eventueel nog wat beter rondkijken als ik er volgende week heenga.
    Ik zoek een stal waar mijn pony de hele dag buiten kan staan, met een bak en longeercirkel en waar toezicht is in de weekenden.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

De Mariahoeve in Renkum, daar staat Moon en ook o.a. Neo van Dusi. Twee andere weidegenoten zitten trouwens ook op het forum. Probleem met een Shetlander is wel dat de draden van de wei daar eigenlijk niet op afgestemd zijn en er weinig stroom op staat. Bij sommige shetlanders gaat dat goed maar er zijn er ook die overal heen wandelen en daarom weer vertrekken. Als je serieus interesse hebt pb me even voor m'n telefoonnr dan kan ik bovenstaande vragen voor je beantwoorden
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

In het gebied tussen wageningen- ede en bennekom, het binnenveld, zijn erg veel plekjes waar her en der een aantal ponies staan bij een boer,sommige met rijbak en allerlei voorzieningen, andere met weinig extra's. Daar staan meer shetlanders, is de afzetting dus wat meer aangepast, zoals Dineke al zei. Wij staan bij quadenoord in Renkum, maar ook daar ben ik bang dat een shetlander zelf gaat bepalen waar hij naar toe gaat. Verder weet ik nog iemand met een shet hengstje die een maatje zoekt met wei en een stal, geen rijbak oid wel toezicht, maar dan moet je geen merrie hebben , Deze plek is aan de dijk bij wageningen, ik zal nog eens verder denken of ik nog op iets anders kom, succes !

Bedankt voor de tips!
    Ik heb niet echt een uitbreek shetlander, behalve als hij al een paar keer heeft gemerkt dat de stroom het niet doet. Hier staat hij altijd achter twee draadjes en dat gaat prima. De Mariahoeve kwam ik al tegen, ziet er wel goed uit, maar ik weet niet of de afstand handig is. Swa is een ruin, dus in principe kan hij overal wel bij. Plekjes bij boeren kom je natuurlijk niet zo snel tegen op internet, hoewel ik marktplaats wel in de gaten hou. Ooit heb ik ook al eens een advertentie geplaatst daar, en reacties gekregen die vervolgens niet meer terug reageerden..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je zou jezelf bij Natural Meadows in Wageningen op de wachtlijst kunnen laten zetten, al weet ik niet of ze nog Shetlanders op de wei willen (gezien eerdere, niet positieve ervaringen met een Shetlander) (ff op zoeken op het forum, dan vind je wel info hierover)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bedankt, ik heb op bokt wel eens met iemand van Natural Meadows gepb't, van deze persoon hoorde ik dat ze vol zitten, maar dat ik tegen de tijd dat ik ga verhuizen best nog eens kan informeren of er plek is.

Bladwijzers

Forum Rechten