Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 61 tot 69 van de 69

Topic: Luizen :-(

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:Luizen :-(

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    er schijnt een kans van 1 op héél veel te zijn, dat een paard aan de naald blijft hangen.
    Dat is toch bij alle injecties zo?
    Of doe ik nu heel onnozel..

Niks onnozels aan deze keer ! (ook wel eens leuk ) maar blijkbaar bij ivermectine sc nog nèt even vaker dan bij een wèl geregistreerd middel

Amethist: goeie tip.. die onthouden we!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Net Henkie behandeld met butox. Eng middeltje hoor, allemaal waarschuwingen voor allerlei irritaties en zo. Daarom handschoenen aangedaan en het middel goed verdund (het mocht er puur op, maar ik heb Henkie er geheel mee gewassen ipv 1 streep over zijn rug)
    Ik heb daarom alleen Henkie behandeld, omdat de andere paarden geen zichtbare luizen hebben. Ik ben benieuwd.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    er schijnt een kans van 1 op héél veel te zijn, dat een paard aan de naald blijft hangen.
    Dat is toch bij alle injecties zo?
    Of doe ik nu heel onnozel..

Niks onnozels aan deze keer ! (ook wel eens leuk ) maar blijkbaar bij ivermectine sc nog nèt even vaker dan bij een wèl geregistreerd middel

Amethist: goeie tip.. die onthouden we!
    Op zich wel logisch, als ivermectine door iedereen ingespoten worden mag zal dat hangen blijven ook vaker gebeuren. Tenminste, ik moet ook wel eens wat schapen spul inspuiten en dat zal ik vast niet zo goed doen als een DA.
    Vind ik alweer on-onnozelbb van mezelf

Ben ik nou héél blonT als ik zeg dat ik niets van de 'naald-discussie' begrijp?
    Wat blijft er hangen? Hoe kan er überhaupt iets blijven hangen (ik spuit vaak maar er is nog nooit een naald blijven hangen) en hoe kan dat dan?

De luizen kunnen volgens mij overal vandaan komen, ik denk niet dat je je er echt druk om hoeft te maken. Ik heb een beetje het idee dat overal weleens luizen wandelen, maar ze bij paarden met wat verminderde weerstand de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen en een probleem worden.
    Ik heb voorheen verschillende pony's bij Eli gehad en ook een aantal maal last gehad van luis. Vooral in deze tijd van het jaar, door soms moeizame verharing zitten ze dan toch niet helemaal lekker in hun vel. Eli had dan ook wel wat luisjes lopen maar nooit echt veel. De luizen pony heb ik dan steeds goed behandeld met sebacil/neocidol en Eli één keer een beetje grofweg ingesmeert of zelfs helemaal niet behandeld en bij hem waren ze dan na een tijdje ook weg.

Ik denk dat je er goed aan heb gedaan alleen henkie te behandelen waarbij je ze echt ziet en de andere paarden goed blijven controleren. Het is heel doeltreffend die sebacil maar toch wel troep. Ik heb Eli twee keer echt preventief behandeld omdat een ander paard in de kudde luis had, maar had daar achteraf toch geen goed gevoel over dus daar zal ik niet meer zo snel aan beginnen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

@Sandra: Houdt je Henkie wel even een paar dagen uit de felle zon? Butox is pas sinds een aantal jaar weer terug op de markt en is berucht voor de wisselwerking met de zon op de behandelde plek (er kunnen echt forse verbrandingen optreden weet ik helaas uit ervaring).

Verders kan Ivermectine prachtig sub-cutaan gegeven worden, maar zelf zou ik er niet snel naar grijpen. Het goedje is best agressief en levert vrij snel abcessen op waar de injectie heeft plaatsgevonden. Niet om iedereen schrik aan te jagen, maar ik ken iemand die ooit zichzelf prikte aan de naald waarmee ivermectine was gespoten. Het resultaat was een zeer dikke en pijnlijke hand, die erg lang zo bleef. En dat was dus alleen maar een paar druppels in de huid... niet eens een volle dosis .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Tré.. 'Aan de naald blijven hangen' is een uitdrukking waar mee bedoeld wordt dat een paard (of koe of mens ) dood neer valt na een injectie (of toch op z'n minst dat er iets heel ernstigs gebeurd n.a.v. de injectie!)

Jossie.. er zal ook heus een reden zijn dat het voor paarden niet geregistreerd is... als in de toekomst blijkt dat het tóch veilig is komt het vanzelf ook voor paarden op de markt! (denkt aan de pijnstillervarianten die voor mensen tegenwoordig vrij verkrijgbaar zijn, terwijl vroeger enkel streng op recept! )

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Tré.. 'Aan de naald blijven hangen' is een uitdrukking waar mee bedoeld wordt dat een paard (of koe of mens ) dood neer valt na een injectie (of toch op z'n minst dat er iets heel ernstigs gebeurd n.a.v. de injectie!)
    Oooow haha het moge duidelijk zijn dat ik daar nog nooit van gehoord heb

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb altijd gehoord dat het 1 op 100 is, dat paarden na het inspuiten van ivermectine dood neervallen. Op de stal van het verzorgpaard van mijn zus is dat een keer gebeurd. Volgens mij is het echt wel iets vaker dan bij andere injecties. Ik zou het niet gauw doen in ieder geval!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345

Bladwijzers

Forum Rechten