Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: paard wintervacht eraf scheren

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

paard wintervacht eraf scheren

Ik heb totaal geen ervaring met scheren, maar jullie misschien wel

Henkie, mijn minishet, ziet er de laatste weken steeds slechter uit.
    Hij lijkt te verstikken in zijn wintervacht. Ik geef hem al wat muesli bij, als extra krachtvoer, maar zijn wintervacht blijft zitten waar het zit.
    Inmiddels is hij gaan schuren, en niet zo'n beetje ook.
    Hijheeft zijn hele hals, borst en achterbenen al geschuurt, tot bloedens toe.
    Zijn huid zit er prima uit, ik verwacht dan ook geen schimmel of zo, maar meer dat zijn wintervacht hem in de weg zit.
    Nu had ik het plan om hem te scheren, zodat hij in elk geval wat kan "luchten".
    Misschien dat hij dan iets makkelijker verhaard?

Ik wil graag weten of er consequenties zitten aan het scheren op dit moment van het jaar.
    Of iemand dit weleens heeft gedaan en wat de ervaringen dan zijn.

Re:paard wintervacht eraf scheren

Hoi Sandra,

ik heb het vorig jaar bij Enya gedaan toen we ineens in april zo'n hete periode kregen. Zij verstikt ook altijd in haar wintervacht al schuurde ze niet.
    Het had voor Enya geen consequenties behavle dat ze heerlijk fris en vrolijk was in de periode erna. Maar Enya stond natuurlijk aan huis, ik had een deken voor haar en vooral in de eerste periode heeft ze 's nachts nog een deken opgehad. De zomer viel toen wel vroeg en stabiel in, dus lang hoefde dat niet meer. In augustus, toen het eerste winterhaar eropkwam, heb ik haar nogmaals geschoren. Ik zou het zó weerdoen (al laat ik dat nu aan de nieuwe eigenaars over) want het was echt een bevrijding voor haar!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Fijn omdat te horen Trea! Henkie kijkt echt erg ongelukkig de laatste tijd en wil alleen maar schuren, schuren, schuren...

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik heb het met Bully vorig jaar ook gedaan en het beviel me prima. Enige reden waarom ik het nu niet doe is omdat hij gaat verhuizen zaterdag en hij zo kwetsbaar is in een nieuwe kudde zonder extra haar. Anders zou ik er zeker voor gaan.

Vrienden van mij hebben een shet waar ze dit ieder jaar in april bij doen. Ze laten we zijn koppie en zijn benen behaard, dit is een stom zicht, maar dan kan hij af met een simpele regendeken. Anders is het meer geklooi, de nachten kunnen nog goed koud zijn. Bully heeft het vorig jaar ook een keer zo koud gehad, dat was zielig.

Ik denk dat je Henkie er blij mee maakt. Consequenties heeft het verder niet, niet voor de vacht. Ik vind Bully's wintervacht wonderbaarlijk genoeg sinds een keer scheren vorig jaar nu beter: dikker en minder lang.

Sorry, geen ervaring met scheren.
    Maar is het nu een kwestie van te vroeg al warm weer nog voordat hij verhaart of verhaart hij niet/niet goed?
    Ik heb wel gezien aan de Tinker bij ons dat het toch wel te maken had met niet helemaal lekker in zijn vel zitten.
    Hij had ook enorm lange haren en verhaarde echt pas weken nadat alle anderen al een glad vachtje hadden!
    Dit is nu na 3 jaar werken aan zijn gezondheid echt een stuk verbeterd, hij verhaard tegelijk met de rest en minder lange haren, minder jeuk tijdens het verharen.
    Je kunt vooral denken aan reinigen ( inwendig), en in de rui periode extra aanvullen in de voeding met vitamines en evt een olie.
    Het kan heel veel energie kosten om te verharen...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik weet niet of het iets lichamelijks is of dat hij altijd zo verhaart. Op zich is het bij shetlanders wel een bekend probleem geloof ik. Dan vacht is ook enorm vol zeg maar. Echt heel veel op elkaar gepakt haar. Ik heb hem pas sinds juni vorig jaar. Toen zat hij bijna helemaal in zomervacht, maar had hier en daar nog wel wat lange haren. Fijn dat jullie ervaringen positief zijn! dat stelt mij wat gerust.
    Klopt het dat zijn vacht na een week weer een beetje waterdicht is? Ik ga maar eens kijken naar een regendeken voor een minishet

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Het groeit best snel aan die vacht, maar een week is net te kort. Ja, schattig, een shet onder deken. krijgen we dan foto's? Ik denk dat het wel een ebetje een shettenprobleem is. En natuurlijk kan je bij ieder paard in dat geval ook werken aan de geonzdheid, wat niet wegneemt dat scheren op dat moment een verademing voor het paard is.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Voor zover ik weet hebben shetten hier vaker last van en worden ze ook wel vaker een handje geholpen. Ik vind scheren geen slecht idee, het scheelt hem enorm in de warmte en jeuk. Wat ik wel zou doen, zeker omdat hij al jeuk heeft, is hem na het scheren even goed wassen met teershampoo. Dat spul geeft tegen de jeuk en je wast/spoelt ook de afgeschoren haren weg (voorkomt irritatie). Het nadeel is dan alleen dat je zijn vetlaagje weghaalt, maar als hij toch een dekentje voor de nachten opkrijgt, zit dat er ook snel genoeg weer op.

*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Bij ons staat een oude percheron (schrijf je dat zo?? Nou ja, in ieder geval groot met veel haar) merrie. Toen ik vorig jaar hier kwam met mijn paard in juni, toen was ze nog helemaal niet door haar wintervacht heen. We dachten dat het ouderdom was, maar de boer heeft de paarden aan het eind van het weideseizoen, ongeveer in oktober naar eigen zeggen beter ontwormd dan hij eerst altijd deed. Nu loopt deze merrie gelijk met de andere paarden met het verharen. We weten niet zeker of het echt hierdoor komt, maar dit was het enige wat we konden bedenken. Wie weet is het iets om voor volgende winter over na te denken.

Ik heb er zelf helemaal geen verstand van of ervaring mee, maar jaren geleden op de manege in mijn normal tijdperk heb ik wel eens gehoord dat je na een bepaalde maand beter niet meer kan scheren i.v.m. de aanmaak van een zomervacht. Misschien is het een broodje aap verhaal, gezien de positieve reacties van de rest. Maar misschien iets om even uit te zoeken.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Heeft hij niet gewoon luizen? Want ook dat is een shettenprobleem
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Onze shet blijft ook met zoveel haar staan, hij staat overdag soms gewoon te zweten in de paddock.. Misschien is het voor hem ook wel een goed idee om hem te scheren zal eens overleggen met Judith..

Ps. Scheren is echt niet moeilijk hoor.. Oefening baart kunst! Bij een beetje grote ruitershop kan je ze vaak huren voor paar tientjes per dag en dan hoef je niet aan de klote met zo'n klein scheermachine..

Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Ik heb vorig jaar geholpen met de mini sheties van mij vriendin. Wij zijn de dag er voor begonnen met bloemetjes van bach druppels begonnen. Het is heerlijk relaxed gegaan zelfs bij het veulen. We hebben er wel de tijd voor genomen en hebben het in 2 etappes gedaan.
    www.niettevermijden.com

Scheren lijkt mij een goede optie. Ik zou alleen wel zorgen voor een dekentje. Het is nog best wel koud 's nachts!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Heeft hij niet gewoon luizen? Want ook dat is een shettenprobleem
    Wilde ik ook net aangeven!
    .. en dat zie je nog niet aan zijn huid... wèl aan zijn algehele conditie (worden er wat 'mottig' van )

(Onze kudde heeft op het moment ook last van luizen.. )

Niets tegen scheren hoor.. maar ik vind het heel eerlijk gezegd nogal wat vroeg voor Henkie om nu al zo'n last van zijn vacht te hebben... het is nog helemaal niet zo warm... Ik zou nog eens goed tussen zijn dichte manen kijken of je wat ziet lopen....

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hm, daar heb ik echt niet aan gedacht. Ik ga hem eens grondig inspecteren!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten