Helaas heb ik het niet voor het zeggen hoe de wei van mn stalbaas eruit ziet... Droom is nog om ooit iets van mezelf te hebben, dan kan ik het precies doen zoals ik het zelf zou willen, maar voorlopig blijft het nog bij dromen ben ik bang.. Voorlopig staan ze in een vierkant (door de schapen eerst kortgegeten) stuk weiland. Jammer genoeg ook geen bloeiend gras want dat verdient ook mijn voorkeur omdat het veel minder rijk is aan fructaan..
Ik heb ze ooit helemaal natural gehad, 2 jaar lang in een natuurgebied van 12 hectare met ongemaaid, ongemest gras en 6 hectare bomen en water aan de nieuwkoopse plassen, maar dan kan je zelf 8 maanden niks doen met de paarden in het natte seizoen. Bovendien mocht ik van de landeigenaar ook niet over zijn voorterrein, dus kon er met de paarden ook niet van af om een buitenrit te gaan maken, want aan de achterkant was geen uitgang voor de paarden. Was dus gedoemd om te rijden en te grondwerken op een soort steppe, want een rijbak en longeerkraal was er ook niet, laat staan water en licht.. Heb er 2 jaar van kunnen genieten en het was ideaal voor de opfok van mijn jonkies Willy en Boyan, maar uiteindelijk er toch voor gekozen daar weg te gaan, omdat het voor mijzelf echt vreselijk was. Elke avond in het donker met een lampje op je kop de paarden even een knuffel geven en ze niks bijzonders kunnen leren omdat de faciliteiten ontbraken. Meermalen languit in de modder gelegen omdat ik vast gezogen zat in de bagger Het enige waar ik echt van genoot was dat mijn paarden echt op en top paard waren. Het waren trouwens hele lange smalle stroken weiland en maar op 1 plaats kon je van het ene strookje naar het andere strookje, omdat er flink breed water tussenin lag steeds. ze werden dus wel voldoende aangezet tot lopen. Er stond 1 schuilstal op, met rondom en in de stal verharding. In de bossen, waar ze vervolgens ruim een kilometer voor moesten lopen, konden ze tussen de bomen lopen, schuilen en liggen in de bladeren en takjes.
Hoop dat mijn paarden het me niet kwalijk nemen dat ze het nu toch moeten doen met een iets minder natuurlijke stalling
Bladwijzers