Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: Paddock-Paradise of andere weide-indeling, wat heb jij?

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Re:Paddock-Paradise of andere weide-indeling, wat heb jij?

Helaas heb ik het niet voor het zeggen hoe de wei van mn stalbaas eruit ziet... Droom is nog om ooit iets van mezelf te hebben, dan kan ik het precies doen zoals ik het zelf zou willen, maar voorlopig blijft het nog bij dromen ben ik bang.. Voorlopig staan ze in een vierkant (door de schapen eerst kortgegeten) stuk weiland. Jammer genoeg ook geen bloeiend gras want dat verdient ook mijn voorkeur omdat het veel minder rijk is aan fructaan..

Ik heb ze ooit helemaal natural gehad, 2 jaar lang in een natuurgebied van 12 hectare met ongemaaid, ongemest gras en 6 hectare bomen en water aan de nieuwkoopse plassen, maar dan kan je zelf 8 maanden niks doen met de paarden in het natte seizoen. Bovendien mocht ik van de landeigenaar ook niet over zijn voorterrein, dus kon er met de paarden ook niet van af om een buitenrit te gaan maken, want aan de achterkant was geen uitgang voor de paarden. Was dus gedoemd om te rijden en te grondwerken op een soort steppe, want een rijbak en longeerkraal was er ook niet, laat staan water en licht.. Heb er 2 jaar van kunnen genieten en het was ideaal voor de opfok van mijn jonkies Willy en Boyan, maar uiteindelijk er toch voor gekozen daar weg te gaan, omdat het voor mijzelf echt vreselijk was. Elke avond in het donker met een lampje op je kop de paarden even een knuffel geven en ze niks bijzonders kunnen leren omdat de faciliteiten ontbraken. Meermalen languit in de modder gelegen omdat ik vast gezogen zat in de bagger Het enige waar ik echt van genoot was dat mijn paarden echt op en top paard waren. Het waren trouwens hele lange smalle stroken weiland en maar op 1 plaats kon je van het ene strookje naar het andere strookje, omdat er flink breed water tussenin lag steeds. ze werden dus wel voldoende aangezet tot lopen. Er stond 1 schuilstal op, met rondom en in de stal verharding. In de bossen, waar ze vervolgens ruim een kilometer voor moesten lopen, konden ze tussen de bomen lopen, schuilen en liggen in de bladeren en takjes.

Hoop dat mijn paarden het me niet kwalijk nemen dat ze het nu toch moeten doen met een iets minder natuurlijke stalling

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door etoucha
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Katla
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    De zadelpaarden blijven op de winterwei en gaan pas in de gras wei als het gras in bloei is gegaan. Dit geldt ook voor de studenten paarden.
    *zucht* dachten alle mensen er maar zo over...
    Waarom? In de natuur eten paarden toch wat er staat? Ook het groeiende gras?
    In de natuur eten ze inderdaad wat ze voor handen hebben. Echter is dit gras geen koeienraaigras maar een mengsel wat door de jaren heen ontstaan is met onder andere diverse 'onkruiden'.

Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Waarmee kun je een weide nog meer verrijken? Ik neem nl. aan dat ik van degene van wie de weilanden zijn, niet veel mag veranderen. Ik zat daarom te denken aan zo'n grote fitnessbal (zou het veilig zijn om die te laten liggen? Lijkt me eigenlijk niet...straks eten ze het op als ze hem stuk hebben gemaakt...), een boomstam ofzo, zo'n paardenbal met smaak, zoutblok. Lopen doen ze meer dan genoeg (door de afgelopen winter staat er niet veel gras meer op het land dus ze moeten veel lopen en flink knabbelen). Uiteindelijk zal ik naar een andere stal gaan (deze is me eigenlijk te ver weg en als ik naar de bak wil moet ik toch een aardig stukje lopen) maar het punt is dat de meesten hier in de omgeving alleen in de zomermaanden land aanbieden en ik wil mijn paarden geen 23 uur per dag op stal hebben staan...

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik weet eigenlijk niet hoe het heet wat ik heb

Heb 3 stallen, zijn 'normale' stallen alleen zit er geen deur in dus kunnen ze zelf naar binnen/ buiten. Om de stallen is alles bestraat (je wil niet weten hoe fijn en mooi dit slijt mbt hoeven, en zo sterk dat de hoeven geworden zijn). Daarnaast een zandlooppad naar de gedreineerde bak. Heb helaas niet genoeg weide, dus daar kunnen ze alleen een paar uur per dag op in de lente, zomer en herfst...
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

In de winter staan onze paardjes aan huis een hebben ze een PP, een pad van ongeveer 300m rondom. Elke hoek heeft een eigen extratje: 2 keer een mesthoop (dan moet ik zo ver niet lopen met de mest,hihi), 1 roundpen met lekker zacht zand en 1 groter stuk met extra betonpad naar de waterbakken. Op de korte zijde hebben we een put gegraven waar ze graag doorlopen. In de winter komt er water in te staan, dat ze veel liever drinken dan kraantjeswater.
    Door het water lopen ze niet uit zichzelf, ze hebben een padje gemaakt dat ze er net naast kunnen, die slimmerikken toch.

In de zomer gaan ze naar de weide en dat is voorlopig nog strookbegrazing. Ik zou er deze zomer wel graag een poel laten graven. Dat scheelt weer een hoop gesleur met water. PS in België kan je voor het graven van een poel subsidies krijgen. Zo ook voor de aanplanting van bomen en stuiken.

Ik heb een PP, ik had geluk dat er nog een oude toltbaan lag, dat is meteen mijn 'track'. Hier een rondleiding in mijn PP:

http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Verder kan ik weinig wijzigen aan het weiland aangezien ik het huur.

De buren vinden het wel raar dat ik niet alle hooinetten 'bij elkaar' heb hangen, maar dat ik het hele weiland rond moet lopen om alles te vullen. Dat lijkt ze zó onpraktisch
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Reban&Kabriche
    Ik weet eigenlijk niet hoe het heet wat ik heb
    Bij jou heet dat "super voor elkaar!" ik ben gisteren nog langs je huis gereden

Wij hebben inloopstallen met twee aangrenzende paddocks en een rijbak die ze erbij kunnen gebruiken met een hooipleintje, en een graspad om de weide heen.

In de stallen hebben we rubber matten en een voerbak aan de deur hangen (aan de buitenkant) waar ik extra hooi in kan doen zodat de shetlander er niet bij kan.
    In de eerste paddock waar ook de stal staat hebben we een waterbak en schuurpaal en in de volgende een boomstam liggen. Vandaar kunnen ze het graspad op of de bak in en vanuit de bak komen ze op een verhard pleintje waar een hooinet hangt. Wanneer ze niet op het graspad kunnen, hebben ze zodoende ook al redelijk veel beweging van het heen en weer lopen van het hooinet naar de waterbak, en het naar grassprietjes zoeken langs de kanten.
    Ik heb alleen wel gemerkt dat wanneer een paard zich niet goed voelt, hij ook minder snel dat hele stuk heen en weer loopt naar de waterbak met als gevolg minder drinken; wel een aandachtspunt dus.

Het graspad is nog niet weer in gebruik geweest dit jaar maar daar hebben we een gedeelte een vaste afrastering gemaakt en het grootste gedeelte is van prikpaaltjes zodat je steeds gemakkelijk op een andere plaats een stukje gras bij kunt geven. Ik zou er ook graag nog een boomstam of meerdere leggen want als ze spelen in de paddocks springen ze er ook vaak overheen en als ik tonnen of pionnen in de bak heb staan gebruiken ze die ook om omheen te rennen, echt heel leuk om te zien!
    Ook staan er verschillende struiken waarvan ze kunnen eten en ik wil het nog wat aanvullen met meer soorten. De struiken staan -toevallig- ook nog eens redelijk strategisch waardoor een heel groot deel van het pad voornamelijk in de schaduw ligt, waardoor het fructaangehalte daar wat lager blijft.

Mijn pony's hebben ook enorm harde hoeven en een goede stand en hoeven -door de verharding- maar heel weinig bekapt te worden. Ik heb echter niet alle verhardingsstukken in 1 keer aan hun ruimte toegevoegd , het leek me beter om het wat geleidelijker te doen ivm teveel slijtage ineens.
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Oh jongens wat een feestje. Hie rook toestemming om een PP te gaan knutselen. Natuurlijk wel op proef, want "de wei mag niet meer kapot gaan dan het nu doet".
    Iemand daar ervaring mee?
    Started!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Voordeel van de PP: alleen de paden gaan kapot. De rest van het gras kun je allemaal goed houden en afsluiten zodra de bodem kwetsbaar is. Met PP heb je als voordeel dat ze altijd nog flink kunnen lopen, zelfs als alle weide-delen afgesloten zijn.

Als je paarden goed met elkaar overweg kunnen (lees, geen vechtpartijen waarbij de elkaar uit de weg moeten kunnen) kun je de paden 1 tot 2m breed maken. Wij hebben 5m brede paden gehad, omdat Shaf nogal een onruststoker is :P
    Op elke hoek een stukje paddock (vierkantje/kwart cirkel) en je bent rond.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    41

Hebben jullie ook foto's van jullie PP's? Dit voor inspiratie. De site van PP ken ik, maar ik vind het leuk om zoveel mogeljk te zien om te kijken wat mogelijk is. Dit is mijn eigen plekje maar is geen PP:

Bij de onderste foto zie je links de rij met bomen, daarachter ligt een weiland, als ik er zelf zou wonen zou ik daar ergens een doorgang maken. Heb er al helemaal over gefantaseert, helaas niet mijn huis
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Zo, vanavond de eerste palen gezet. Allemachtig wat een werk nog.
    Maar goed, de paarden grazen nu een eerste stuk pad kaal. Ik hoop dat oomlief dit zo okee gaat vinden. Ik heb de paden zo breed gedaan als mijn touwteugels. Ik denk een meter of drie? Even kijken of dit werkt en morgen op pad voor veel en vooral goed lint.
    Het is een hobby op zich...
    Started!

Hier ook een PP. En het bevalt super. Wij genieten ervan om te zien hoe de paarden nu hun eigen leventje inrichten. Het is er voor allemaal een stuk leuker op geworden.

We beschikken over maar 3000 m2 voor de 2 paarden. Daarin is zo'n 230m track in opgenomen, een schuilstal, een rijbak en een weitje. Er zijn twee slowfeed- hooiruiven en op variabele plekken krijgen ze dmv hooinetten hooi aangeboden. Er is één watervoorziening.
    Er liggen diverse takken en oude voertonnen om mee te spelen. Er staan wat bomen om aan te schuren en/of te schuilen.
    Een zandheuvel staat nog in de planning, evenals wat tractorbanden en wat er verder nog allemaal te verzinnen is. Een antivorst-watersysteem willen we vóór de winter ook nog realiseren.
    Het weide beheer gaan we doen dmv de adviezen en producten van bio-ron.com.
    Dat is het in grote lijnen.

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    55
    Dagboek Berichten
    14

Hier geen PP. We hebben ongeveer 10-13 hectare omheind voor drie groepen paarden (in totaal 10 paarden). Voor iedere groep is er de mogelijkheid om beneden bij de inloopstal te komen (het land loop omhoog richting de wei). Eigenlijk hebben ze dus vanuit de inloopstal een wei, die later weer in twee andere weien opsplitst. Alleen Ulani (de hengst) heeft niet echt een wei, maar een pad omhoog van 5 meter breed, dat uitkomt bij twee verschillende wei-ingangen.
    Buiten de ene wei staat een grote eik, in de andere een kleine berk (die het waarschijnlijk niet lang meer maakt, omdat de bast afgegeten wordt en hij omver geschuurd wordt). In de wei van de jonge paarden ligt nog een berg grond die achtergebleven is nadat we de helling van de stal naar de wei iets minder steil hadden gemaakt. We hebben besloten deze te laten liggen, omdat de paarden het leuk vinden er overheen te lopen en er boven op te staan.
    Ik heb wel plannen om het een en ander te veranderen, zodat het er meer PP-achtig uit komt te zien. Maar voorlopig heb ik niet het idee dat er weinig gelopen wordt. Wel wil ik één van de meertjes die we hebben naast de jonge paarden wei ook voor hen toegankelijk maken.
    Ook zou ik graag dichter bij de stal al de splitsing in meerdere weides hebben en poorten van hout ipv draad en verharding rondom de stal en hooiruif, want dat is nu een grote modderpoel.
    Genoeg te wensen dus nog, maar het is vooral de tijd die ontbreekt om alles af te maken. We moeten ook ons eigen huis nog afmaken, omdat we altijd eerst aan de paarden denken en dan pas aan onszelf. Dus denk dat we binnenkort eerst zelf aan de beurt zijn.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Ik heb net een locatie gehuurd om een heel fijn thuis te maken voor mn eigen highlander (Frodo) en andere ponys die sober gehouden moeten worden. Het plan is om een paddock paradijs te maken (met een inloopstal en een verhard stuk). Er is nog een hoop te doen, het gras staat nu tot kniehoogte Van een heel stuk wil ik dus het gras weghebben.. en dan graszaadhooi voeren in slowfeeders. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Bladwijzers

Forum Rechten