Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 42

Topic: Luchtzuigen: aangeleerd door zien of zelf ontstaan?

Re:Luchtzuigen: aangeleerd door zien of zelf ontstaan?

@ Dyonne: ik weet niet op welke momenten hij het allemaal doet (heb het recent pas ontdekt doordat iemand anders het vertelde). Hij doet het niet waar ik bij ben maar zij zei dat hij het op een paal deed toen de andere paarden er ook bij stonden en zij erbij stond met lekkers. Wellicht uit een stukje frustratie dat er lekkers werd uitgedeeld en hij dat moest delen met de hele groep?

@ Marion: ik dacht dat er wellicht verder aanwijzingen te zien waren dus vandaar dat ik dat vroeg. Zal de dierenarts vragen wanneer hij Rick en een stel andere paarden komt castreren.

Ook wij hebben helaas een luchtzuiger. Het is een merrie van 17 jaar die ik op 3-jarige leeftijd heb gekocht. Nooit problemen mee gehad tot mijn dochter een ruin kocht en ik daar veel aandacht aan besteedde. De merie was toen 12 jaar en begon van het ene op het andere ogenblik. Het paard loopt met meerdere paarden 7 x 24 in een grote uitloop met loopstallen. Zij is claustrofobisch en niet op te sluiten, dan blijft ze tollen. In de 5 jaar dat zij dit doet is geen enkel van de andere paarden op het idee gekomen.
    Bij onze merrie is het dus duidelijk stress, lichamelijk geeft het geen problemen, zij mag klasse 4 endurance starten.
    Ik geloof dus in de theorie dat luchtzuigen door stressvolle omstandigheden ontstaat en niet door afkijken.
    Deze merrie is de laagste in rang in de groep, zelfs door haar dochter laat zij zich verjagen.
    Een gelukkig paard heeft een gelukkige eigenaar.

RIJHAL AALTEN,de locatie voor paarden-en hondencursussen.

www.rijhal-aalten.nl

Even tussendoor: ik vind het reuze interessant om dit allemaal te lezen en te zien dat er dus inderdaad geen causaal verband bestaat tussen ranghoogte in de kudde, afkijken etc.

Kennelijk is het dus iets dat ze echt bij toeval ontdekken.

@ Gisa: de dochter van je merrie doet het niet neem ik aan? (dit ivm het stukje erfelijkheid)

Haar dochter die inmiddels 7 jaar is doet het gelukkig niet maar dat is dan ook niet zo'n stresskip als haar moeder.
    Dus kennelijk een samengaan van karakter en omstandigheden.
    Een gelukkig paard heeft een gelukkige eigenaar.

RIJHAL AALTEN,de locatie voor paarden-en hondencursussen.

www.rijhal-aalten.nl

Mijn hengst is ook een luchtzuiger. Hij heeft het heel erg slecht gehad in spanje en tijdens het transport. Het eerste half jaar dat ik hem had, had hij elke week lichte koliek aanvallen.
    Bij hem zijn meerdere factoren waardoor hij gaat zuigen. Hij kan niet alleen staan, een hek er tussen is al te veel. Spanningen, stress en onzekerheid zorgt voor luchtzuigen, maar ook kou. Dit betekent dat hij samen met zijn zoon staat, ik met hem gewerkt heb aan zijn zelfvertrouwen en hij in de winter een deken op heeft. Hij zuigt nu al bijna 2 jaar niet meer, maar als ik b.v. zijn deken af heb gedaan en hij heeft het te koud dan heeft hij weer gezogen en een lichte koliek aanval. Als hij alleen staat voor langere tijd dan zuigt hij de heledag.

Hij begint het nu gelukkig om te zetten naar vraatzucht :lol:. Tijdens de equiday heeft hij bijna een baal hooi op, maar heeft niet luchtgezogen. Belangrijk voor mij dat ik me er zelf niet druk om moet maken. Hierdoor word het alleen erger. Een band heeft bij hem geen enkele zin omdat hij dan zoveel druk er achter gaat zetten dat hij zowel nog steeds lucht binnen krijgt en ik bang ben voor ernstige sluitage.
    20 november clinic "communiceren" in Kootwijk. Mail voor meer info.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hile
    Mijn hengst is ook een luchtzuiger. Hij heeft het heel erg slecht gehad in spanje en tijdens het transport. Het eerste half jaar dat ik hem had, had hij elke week lichte koliek aanvallen.
    Bij hem zijn meerdere factoren waardoor hij gaat zuigen. Hij kan niet alleen staan, een hek er tussen is al te veel. Spanningen, stress en onzekerheid zorgt voor luchtzuigen, maar ook kou. Dit betekent dat hij samen met zijn zoon staat, ik met hem gewerkt heb aan zijn zelfvertrouwen en hij in de winter een deken op heeft. Hij zuigt nu al bijna 2 jaar niet meer, maar als ik b.v. zijn deken af heb gedaan en hij heeft het te koud dan heeft hij weer gezogen en een lichte koliek aanval. Als hij alleen staat voor langere tijd dan zuigt hij de heledag.

Hij begint het nu gelukkig om te zetten naar vraatzucht :lol:. Tijdens de equiday heeft hij bijna een baal hooi op, maar heeft niet luchtgezogen. Belangrijk voor mij dat ik me er zelf niet druk om moet maken. Hierdoor word het alleen erger. Een band heeft bij hem geen enkele zin omdat hij dan zoveel druk er achter gaat zetten dat hij zowel nog steeds lucht binnen krijgt en ik bang ben voor ernstige sluitage.
    Wat gaaf ben jij dat! Ik vond je hengst geweldig!!! En jullie zijn zo'n enorm team! Vroeg me overigens af waarom je hem hengst houdt (puur uit interesse)

Uit de links die ik hierboven neerzette blijkt dat de gaskoliek geen gevolg is van het luchtzuigen... Misschien eerst koliek aan voelen komen en daardoor zuigen??? Geen idee hoor maar gezien de info bij die linken een brainwave van mij.

Leuk je hier te zien (heb je overigens ergens foto's staan van die kanjer van je?)

Jep dat zijn wij. Hij is nog hengst omdat ik hem sociaal kan houden en hij als hengst het erg goed doet. Pas als ik hem niet meer sociaal kan houden zal ik hem castereren. Hij is juist als hengst zo trots en zorgzaam naar zijn merrie's. Wil hem dat niet ontnemen. En natuurlijk ben ik gek op hengsten.

Ik heb die link niet gelezen, maar mijn ervaring is anders. Hij heeft dan echt een opgezwolle buik en staat echt opgepompt. Ik kan het nu heel makkelijk weg werken, maar dit is echt van het luchtzuigen. Niet alle paarden krijgen dit, maar hij wel.

Er staan hier mooie foto's van Pablo http://www.dyonnebos.nl/evenementen2...oel/index.html

Even "mijn topic" vervuilen: je hebt groot gelijk! Gelukkig heb jij ook niet het gezeur dat je nergens met hem terecht kunt. Hier in de omgeving willen ze nergens hengsten hebben (en dat terwijl ik ruinen heb meegemaakt die stukken minder sociaal waren dan die van mij ).

Heb je al eens het middel geprobeert wat op één van die linken staat? Vroeg me af of het werkte uit nieuwsgierigheid.

Er kunnen inderdaad zoveel verschillende vormen van stress zijn, grote, maar ook hele kleine.
    Ieder paard is uniek, ik denk dat je bij ieder paard de situatie moet bekijken wat voor hem de reden kan zijn van luchtzuigen.
    Eigenlijk zijn de meeste oorzaken al genoemd,ik denk ook wel dat het heel vaak voorkomt dat een paard door maag of darm problemen, wat zowel door voeding als door stress kan veroorzaakt worden, begint met luchtzuigen.
    Maar ook zeker door sociale, huisvesting enz stress en dat als ze het eenmaal ontdekt hebben dat het een verslaving of een gewoonte kan worden.
    Met bachbloesems kun je heel veel doen aan stress, hiermee kun je juist heel specifiek voor het probleem van je paard een ondersteuning bieden! Ook om gewoontes te doorbreken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Even "mijn topic" vervuilen: je hebt groot gelijk! Gelukkig heb jij ook niet het gezeur dat je nergens met hem terecht kunt. Hier in de omgeving willen ze nergens hengsten hebben (en dat terwijl ik ruinen heb meegemaakt die stukken minder sociaal waren dan die van mij ).

Heb je al eens het middel geprobeert wat op één van die linken staat? Vroeg me af of het werkte uit nieuwsgierigheid.
    Gelukkig dat ik dat probleem niet heb. Ik ken veel hengsten die angstig altijd van de andere paarden weg worden gehouden en die zo gefrustreerd en ongelukkig zijn. Als ik de keus moet maken hem alleen zetten of casteren dan is de keus toch heel makkelijk.
    Het gevaarlijke enz rondom hengsten mag van mij wel ophouden. Als je een hengst goed voorbereid dan kan hij prima met ruinen staan. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat geld ook voor merrie's en ruinen.

Nee ik heb hem nog nooit ondersteunende meddelen gegeven. Oja in het begin bach bloesums, maar weet niet meer wat. Had al heel snel doro om welke redenen dat hij zoog en heb dat aangepakt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hile
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis

Gelukkig dat ik dat probleem niet heb. Ik ken veel hengsten die angstig altijd van de andere paarden weg worden gehouden en die zo gefrustreerd en ongelukkig zijn. Als ik de keus moet maken hem alleen zetten of casteren dan is de keus toch heel makkelijk.
    Het gevaarlijke enz rondom hengsten mag van mij wel ophouden. Als je een hengst goed voorbereid dan kan hij prima met ruinen staan. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat geld ook voor merrie's en ruinen.

Nee ik heb hem nog nooit ondersteunende meddelen gegeven. Oja in het begin bach bloesums, maar weet niet meer wat. Had al heel snel doro om welke redenen dat hij zoog en heb dat aangepakt.
    Gelukkig staan die van mij lekker met allerlei andere hengsten en ruinen . Ze weten zich keurig te gedragen alleen met Rick...sja ben bang dat hij het over een paar maanden toch wel gaat verliezen hoor maar dat heeft dus puur een praktische kant want hij staat nu een tikkie te ver weg (soms wel een uur rijden als het tegenzit). Dennis blijft koste wat het kost toch echt hengst (ben er steeds zekerder van). Doorgaans heeft men er minder moeite mee als het dier klein is en Dennis is maar een Welshje B dus ach... . Ik vind de zoon van Pablo ook echt een kanjer overigens om te zien! Hij heeft het "lekkeredinggen" zeer zeker ook van zijn vader ge-erfd.

Sorry mensen voor deze offtopic opmerkingen, nu weer back on topic

Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Mooie hengst is dat zeg woow... Mijn tinker is 5 jaar hengst geweest nu helaas ruin..

verder on topic. maagcomposium(weet niet hoe schrijft, schijnt erg goed te werken) kun je bij paardendrogist bestellen.

Ik ben ook erg trots op hem. Hij is zoveel veranderd lichamelijk, maar ook mentaal. Het is mijn bikky

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het meeste wat ik wilde zeggen is inmiddels al wel gezegd.
    Nog even wat losse opmerkingen:

Luchtzuigen (en andere stereotypieën) komen inderdaad in verschillende fases voor, zoals Dyonne ook al opmerkte. Als het net begint kun je het gedrag nog omkeren door radicaal de leefomstandigheden van het paard te veranderen. Als het paard het gedrag echter al langere tijd vertoont, is het uiteindelijk vaak niet meer mogelijk om het gedrag geheel op te laten houden, óók niet als de oorzaak is weggenomen en de leefomstandigheden goed zijn. Wel kan het gedrag dan soms nog wat verminderen, maar het kan heel goed zijn dat het dan nooit meer helemaal weggaat. Het beste wat je dan nog kunt doen is zorgen dat het paard geen of zo min mogelijk fysieke schade oploopt, bijvoorbeeld door een kribbebijter iets te geven waarop hij kan kribbebijten, maar waar zijn tanden niet van kapot gaan (rubber op de randen doen bv.).

Een luchtzuigband is een zeer dieronvriendelijk ding: hij verhindert dat het paard kan luchtzuigen, maar een paard zuigt niet voor niets, hij doet dit uit stress (lichamelijke en/of psychische stress). Het zuigen zorgt ervoor dat hij minder stress ervaart en dat hij zich dus beter voelt. Verhinder je het zuigen, maar neem je de stress niet weg, dan gaat je paard zich alleen maar ellendiger voelen.

Aangetoond is dat bij luchtzuigen het paard géén lucht binnenkrijgt; het schijnt niet verder dan de mondholte (of misschien het begin van de keel, precies weet ik het niet meer) te komen, maar in elk geval zeker niet in de maag en dus ook niet in de darmen.
    Hile, hoe het bij jouw hengst zit weet ik niet, maar dat het luchtzuigen een gevolg en niet de oorzaak van de koliek zou kunnen zijn, lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Immers; paarden die gevoelig zijn voor luchtzuigen zijn gevoelig voor stress, en stress kan ook een veroorzaker van koliek zijn.
    Maar goed, dat is wat ik erover heb geleerd, wellicht dat er uitzonderingen bestaan die de regel bevestigen.

Oh en Heidi vroeg nog naar het gebruik van medicijnen: er kunnen inderdaad psychofarmaca ingezet worden om stereotypieën te verminderen (net zoals bij mensen met obsessieve gedragingen), maar dit moet altijd in overleg met een kundige dierenarts, én de leefomstandigheden moeten aangepast worden want anders zal het gedrag zeker terugkomen als de medicatie gestopt wordt. Er is echter nog niet zo heel veel ervaring hiermee. De middelen kunnen ook de nodige bijwerkingen hebben en zijn dus niet zonder gevaar.
    Maagcompositum wordt in elk geval wel aangeraden (maar dat werkt dus op fysiek niveau; anders dan psychofarmaca). Dit heeft voor zover ik weet geen bijwerkingen en als het aanslaat, dan weet je dat je paard inderdaad problemen met zijn maag heeft.
    Als je meer over wilt weten over medicijngebruik dan moet ik dat even opzoeken; ik weet het niet heel precies meer uit mijn hoofd.. Heb er zelf ook nog geen ervaring mee.

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Mijn verzorg tinker is ook een luchtzuiger. Hij doet dit al jaren en helaas was de oorzaak onbekend. Op zijn vorige plek stond ie 's nachts op stal en voornamelijk dan deed ie het, in het land dus niet. Zijn eigenaaresse had m zo'n band om gedaan en die werkte wel (als ze m vergat stond ie de hele tijd te zuigen), maar voelde voor haar zo verkeerd. Ze heeft m verhuisd naar waar die nu staat, 24/7 buiten en het zuigen is zo goed als over.. Alleen wanneer je hem vast zet om te poetsen zuigd ie soms nog en na het eten (koek, wortels of musli) altijd. Hij heeft een hoop bomen in het land, maar gaat daar dus niet uit zich zelf aan zuigen, alleen als je hem net terug heb gebracht en je 'm nog wat lekkers geeft.
    Het lijkt wel alsof hij er een vast patroon van heeft gemaakt. Overigens alle andere paarden waarmee hij staat of heeft gestaan doe het niet.
    Nou schiet me ineens te binnen, hij heeft 1x de rug van mijn eigen tinker gebruikt om te zuigen. Ze stonden allebij vast om gepoetst te worden, dat was echt raar om te zien. Ik heb dat niet geaccepteerd en gelukkig was dat de enige keer dat ik dat gezien heb.
    De eigenaaresse heeft zich er lang zorgen om gemaakt en van alles geprobeerd om 'm er van af te helpen, maar niets heeft geholpen helaas. Hij krijgt er gelukkig niks van en zolang het gereduceerd is tot wat het nu is hebben we er vrede mee.

Bladwijzers

Forum Rechten