Oorspronkelijk Geplaatst door
anroomy
Als een paard echt echt trekt dan kan hij je gemakkelijk 'out persisten'. Niet elke techniek werkt voor ieder paard natuurlijk.
De grote vraag zou kunnen zijn WAAROM hij terkt. Wil hij niet bij je zijn ( meestal RB), zie hij het nut niet in van het cirkelen? ( waarom zou ik meestal LB) en welk patroon zul je moeten doorbreken om een nieuw patroon te kunnen installeren.
Als je @ liberty gaat cirkelen gaat het namelijk niet om de cirkels of de slack in het touw maar om de mentale connectie.
Wat maakt een LB-I geinteresseerd in JOU
Niet het eindeloos rondjes blijven lopen...daar geloof ik pas in als het motivatie deel is opgelost en je kunt communiceren over een cirkel, blijkbaar is dat nog niet het geval.
Een hek neerzetten kan helpen maar lost het patroon van het trekken buiten de roundpen soms niet op.
It is immers 'not about the circle'
Ik zou zelf een send maken en hem direct laten stoppen, dat hij geen kans heeft om te trekken, en dat kan dan eventueel wel in de roundpen
En op het moment dat hij na de send mentaal bij je blijft en je vraagt 'mag ik nu stoppen' heb je iets om over te praten namelijk JA of NEE nog even doorgaan.
Je kunt dit steeds een beetje opbouwen tot je paard in elk geval 2 cirkels kan stappen of draven met mentale connectie, het maakt dan niet uit welke kant hij uitkijkt. Soms is counter bend ook een lichamelijk iets...Daar kunnen we het dan weer later over hebben.
Zolang we zelf al deze dingen nog moeten leren en onze timing nog niet snel genoeg is om direct te belonen na een goede poging kunnen we het het best opdelen in stukjes en heel goed weten wat we wel willen. Mentale connectie is in elk geval belangrijker dan 10, 20 of 30 cirkels met een paard wat niet nadenkt over wat hij aan het doen is.
Succes ermee want het is een lastig iets, trekkende paarden!
Bladwijzers