Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Bitloos

pasterza
    Guest

Bitloos

Ik keek net even op http://www.paardnatuurlijk.nl was er lang niet meer geweest, en zag dat daar een supergoed artikel staan over bitloos rijden en met name ook de nadelen van een bit. Gaat lekker diep.
    Dus voor de geïnteresseerden, ga maar een bezoekje brengen aan die site

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Bitloos

Leuk artikel, maar ik denk dat de bitfans over een paard dingen struikelen. Zo vertellen ze dat een paard met bit de neiging heeft niet regelmatig te gaan lopen. Ik heb zelf wel meegemaakt dat Borus met halster een veel lekkerdere tred kreeg, maar die was dan ook nog helemaal niet aan het bit gewend.

En ze hebben een veul! Wat een plaaaatje.

Leuk verhaaltje over bitloos: Ik had gisteren les (western) en daar loopt ook een manegepaard in mee. Gisteren heeft die man die dat manege paard rijd voor het eerst met een touwhalster gereden (instrutrice is ook touwhalsterfan). Het ging veel beter dan normaal met bit! Echt opstappen en wegrijden, niets aan het handje. Achterwaards, keertwendingen, alles ging alsof ze nooit anders gedaan heeft. Later gaf ze zelfs na met het touwhalster, terwijl met bit altijd heelwat met haar word geworsteld.
    Zo zie je maar weer, 'afgestompte' manege paarden fleuren ook helemaal op zonder bit.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Door dat artikel voel ik me schuldig dat ik op de manege met bit moet rijden

Mijn verzorgpony en paard reed ik wel bitloos. In het begin reed ik de pony met bit, dit werkte niet. Zij pakte vast, daardoor pakte ik vast, zette pony het op een lopen. Ik dus grondwerk gedaan met halster en dat ging goed. Ik erop en meteen liep de pony stukken beter. Minder shagerijnig en ze was véél makkelijker te stoppen.
    Mijn verzorgpaard heb ik opnieuw beleerd en dit deed ik alleen op halster. Ging ook goed, hij was te sturen (doe je ook niet met je handen) hij was te stoppen, alles deed ie.
    Met de pony heb ik ook gesprongen met halster. Zij werd altijd ontzettend heet met het op de sprong aanrijden, met halster kon ik haar veel beter houden en was ze ook wat geduldiger. Met bit deed ze na de hindernis haar hoofd tussen haar knieën, zonder bit galopeerde ze vrolijk verder.
    Ik denk dan ook dat ieder paard er wel baat bij heeft om het bit weg te laten, mits je maar goed voorbereid.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik irriteer me dan alleen weer aan dat stukje over schuimende paarden. Bijna ieder paard dat licht in de mond is en goed gereden wordt op een bit (even terzijde of je het eens bent met met een bti rijden) zal gaan schuimen. Zelfs mijn jonge pony die op een veel te losse (volgens gangbare aansnoermethodes) hoge neusriem begint spontaan te schuimen en te knabbelen op haar bitje. Da's echt wel gewoon een geod teken maar das echt weer zoeits van; als andere mensen het een vidnen...vinden wij LEKKER het tegenovergestelde. Ga je paard eerst is fatsoenlijk verzorgen denk ik dan...

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Wover ze het trouwens hebben bij dat ademhalen..bij een paard waarbij een bit normaal gebruikt wordt hoor je dat de ademhaling in gelop en de andere gangen nog steeds helemaal in balans ios met de bewegingen van het dier.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Laatset commentaar hierover...wat ze zeggen over die kleine hoofdbewegingen. Het is bij een geode ruiter de bedoeling dat eht paard deze nog steeds ongestoord kan maken door een meegaande ruiterhand..ik vraag em altijd af waarom op deze site meteen van eht slechtste wordt uitgegaan. Volgens mij hebben ze nog nooit een fatsoenlijk gereden dressuurpaard gezien.

pasterza
    Guest

Sorry maar heb je het stukje over Fysiologische Incompatibilitiet wel goed gelezen? Is dus heel logisch dat een paard gaat schuimen met eenb bit in z'n mond. Is overigens niet aanvallend bedoeld hoor

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Dat verhaaltje is allang achterhaald. Er si onderzoek naar egdaan dat schuimen ontstaat uit ontspanning van de kaakspieren waar verder niks mis mee is en geen patronen en reflexen e.d verstoort. Zal proberen of ik dat stukje kan vinden.

plus dat ze elkaar tegespreken, eerst zeggen ze dat een paard gewoon in de natuurlijke houding kan lopen tijdens het drgane van een ruiter en later zeggen ze in ene dat ej wel de buikspieren emot trainen en schrijven dit op alsof ze iets heel belangrijks hebben ontdekt...sorry, ieder fatsoenlijke instructrice die ik ehb gehad wist mij dit te vertellen en dit is redelijk algemeen bekend.
    Er staan best een aantal geoie dingen op de site, maar de manier waarop alles geschreven wordt (ben het dus niet overal mee eens) wordt ik altijd zwaar allergisch van.

pasterza
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Dat verhaaltje is allang achterhaald. Er si onderzoek naar egdaan dat schuimen ontstaat uit ontspanning van de kaakspieren waar verder niks mis mee is en geen patronen en reflexen e.d verstoort.
    Waarom schuimt alleen een paard met bit en een bitloos paard dan niet? De kaken van een bitloos paard kunnen namelijk ook ontspannen.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ten eerste ken ik ook paarden die zonder bit in schuimen en ten tweede omdat een paard dat dressuurmatig gereden wordt met een bit op een andere manier gereden wordt waardoor de kaakspieren loskomen en daarbij gaan ze op eht bit kauwen. Door het kauwen wordt de speekselproductie wel erger en komt het op een gegeven moment ook naar buiten. Dat is wat anders dan bij paarden die bijvoorbeeld meteen beginnen te schuimen als ze een bit in krijgen of die verre van ontspannen zijn. dit komt meestal door beknelde kaakspieren.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Maar geod, van mij een tegenvraag. Hoe kan een paard dat gewoon ritmisch met de balans van de beweging mee ademen als dat volgens hun niet kan?

Aangemeld
    Nov 2004

Misschien begint je paard eraan te wennen om met bit in te lopen? Ikzelf heb namelijk wel meegemaakt dat Borus een betere gang kreeg bij het bitloos rijden. Ik vond het altijd al vreemd, het zou best kunnen zijn dat dit dus idd door het ademen etc komt.
    En wat dacht je van teugelkreupelheid? Ik heb het altijd al raar gevonden, maar zo klinkt het logischer.

Ik vind je schuim-verhaal maar vaag. Inderdaad word een paard met bit anders gereden, maar toevallig stond ik vandaag naar een dressuurles te kijken (van Wim Vonck, intressant trouwens ) met een bitloos-gaand paard. Als zn kaakspieren niet los zouden zijn, is een mooie ronde aanleuning waarbij de nek het hoogste punt is, niet mogelijk.

Ik vind het kauwen op het bit een hele logische reactie. Zou ik ook doen wanneer ik ineens een ijzer geval in mn mond krijg. Dit komt volgens jou door de andere manier van rijden met bit? :?

Ik denk ook niet dat we mogen oordelen van zo'n samengevatte tekst. Je zou de bronnen moeten lezen, daar zullen vast verder toespitsen.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Nee, het kauwen op het bit komt neit door de andere amnier van rijden. dat beweer ik nergens. Dat komt gewoon omdat ie een bit in zn mond heeft. Inderdaad een logische reactie en nee mijn paard is enit gewend aan een bit in zn mond. Het is een net beleerde driejarige die nu ongeveer 10 keer een bit in heeft gehad en altijd bitloos gereden wordt vanwege haar wisselperiode.
    Het blijft toch altijd zo dat iedereen zn bronnen heeft en paardenmensen het nooit met elkaar eens worden. Verder frustratie over de arrogante manier van overkomen van deze mensen op mij zal ik wel weer spuien in het frustratiehoekje..

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

BTW ontstaat teugekreupelheid inderdaad door verkeerd bitgebruik. Dat praat ik niet goed, maar hier ga je dan ook meteen weer uit van een slechte manier van rijden. Dat jouw paard betere gangen heeft gekregen van bitloos rijden geloof ik meteen. Dat zie je natuurlijk wel vaker, maar dnek dat neit meteen het bit de oorzaak is, maar de manier van rijden/ervaringen in het verleden/geen geschikte mond voor een bit of verkeerd bit voor de mond van het paard.

Aangemeld
    Nov 2004

op een andere manier gereden wordt waardoor de kaakspieren loskomen en daarbij gaan ze op eht bit kauwen
    Najah... het zal wel aan mij liggen. Maar ik vind het wel een chaotisch en een niet al te logische overtuiging.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten