Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: contra-galop

  1. #1
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    contra-galop

    Ik weet eigenlijk helemaal niet precies hoe je een juiste contra-galop moet rijden. Is er iemand hier die dat goed kan uitleggen.
    Het lijkt me goed voor de balans om dit te oefenen met wat flauwe bochten. Tas springt bij de minste verandering van richting gelijk over met de voorbenen. Ook online doet ze dit.
    Wat doe je met je zit, balans en met de buiging en welke oefeningen kan je gebruiken om het logisch te maken voor je paard?

    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  2. #2
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:contra-galop

    Contra is niet anders dan "verkeerde galop": dus op de rechterhand de linkergalop en vice versa

    Je kan beginnen met in galop een gebroken lijn te rijden (steeds meer richting x)
    Dan zit je (op de 2e helft van je gebroken lijn) al in de contra.
    Contra doet nieuwe aanspraken op de balans, dus bouw die gebroken lijn rustig op (uit)

    Wanneer de balans goed is en blijft (weken-maanden), kan je beginnen met de galop op juiste hand en dan via S van hand veranderen.

    Klinkt een beetje oubollig, maar je kan het boekje van de normal-"dressuurproeven" erop na slaan .
    De opbouw die zij hanteren via de L-M-Z ( dus via die gebroken lijn) is gewoon heel logisch


    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  3. #3
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:contra-galop

    Wat ik zelf wel fijn vind is aanspringen in contragalop en niet wisselen dat moet je een lange zijde en is het moeilijk in het begin de stelling en buiging te bewaren. Als dat moeilijk is zou je kunnen proberen aan te springen vanuit renvers en dan zou ik een cirkel rijden.

  4. #4
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:contra-galop

    Ik ga met Els mee... ik zou zeker niet meteen een cirkel in contragalop rijden... juist vanwege de balansproblemen is opbouwen via de gebroken lijn zo fijn.

  5. #5
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:contra-galop

    de "normal" opbouw ken ik Was ook al begonnen met gebroken lijnen, maar bij de minste of geringste sturing van de voorhand de "verkeerd" kant op springt ze met de voorbenen over, volgens mij heb ik dat ooit zelf soort van per ongeluk op cue gezet
    Ik ben dus een beetje opzoek naar een meer logische opbouw om de galop meer te verbeteren, misschien wat tips uit de franse/academische kant.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  6. #6

    Re:contra-galop

    Ik ken de contragalop niet vanuit de academische rijkunst.
    Je kan een contra galop rijden maar dat wordt dan meer een renvers. Een academische gereden paard is immers altijd gebogen.

    Steinbrecht kent geen contraoefeingen op de rechte lijnen, want het verschil ten opzichte van een enkel voudige oefeningen uit
    zich alleen bij het wenden.
    Vanuit academisch gezichtspunt kan ik je niet helpen.


  7. #7
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:contra-galop

    Hier nog even een kleine bijdrage, vond het wel een interessant onderwerp dus heb dit even uitgezocht, zelf ook weer wat geleerd dus, dit is de AR zienswijze, en een aanvulling op wat Maaike ook al neerschreef:

    In de academische rijkunst rijden we geen contragalop, wel renversgalop. Dat heeft te maken dat we in de academische rijkunst altijd correcte lengtebuiging willen zien in het lichaam van het paard, zodat de achterbenen het zwaartepunt kunnen vinden. (Zonder lichaamsbuiging, komt de binnenheup niet naar voren, kan de achterhand het zwaartepunt vervolgens niet vinden, kan er ook geen gewicht op de achterhand gelegd worden, kan de achterhand daardoor niet buigen en ontstaat er dus ook geen schoudervrijheid).

    In de renversgalop heeft het paard een correcte lengtebuiging. Rechtsom rijdend is het paard dan gebogen naar links.

    In een ''contragalop'' wil het wel eens het geval zijn dat het paard recht gehouden wordt of zelfs naar binnen kijkt.
    De renversgalop is dus de klassieke uitvoering.

    En als van renvers naar travers wordt gewisseld in de galop, onstaat de galopwissel.

    P.s. 1 In de renversgalop kan zelfs een renverspirouette gereden worden in galop (wending om de voorhand) en dat is een oefening die de klassiekers wel uitvoeren maar die je in de reguliere dressuursport niet terugvindt.

    P.s. 2 In vroeger tijden werd vooral renvers met de rechterbuiging gereden, omdat de ruiter het zwaard in de rechterhand had en zo dus het best kon aanvallen of verdedigen. Je ziet ook op veel oude prenten vaak de renvers naar rechts afgebeeld.

    (overgenomen van Marijke de Jong,PBP)




    Today is a perfect day to start living your dreams!

  8. #8
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:contra-galop

    dank priscilla Daar zocht ik naar. Ik kwam namelijk de renvers-galop tegen op PB, maar het was me niet helemaal duidelijk hoe dat dan gerelateerd is aan contragalop en of je in de contragalop normaliter buiging naar buiten hebt. Ik had namelijk begrepen dat in "normale" contragalop het paard vaak wel stelling naar binnen heeft.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #9

    Re:contra-galop

    Geen nieuw antwoord op jouw vraag, maar in deze podcast van Karen Rohlf zit wel een interessant stukje over het beginnen met contragalop (begint bij minuut 6): http://www.dressagenaturally.net/ima...ause-I-can.mp3

    Als de directe link niet werkt, ga dan naar http://www.dressagenaturally.net/podcasts en klik op "I Will, Because I Can".

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •