Het is dus andersom.Ik dacht dat een bbp juist beter was voor de paardenrug doordat het boomloos was en het natuurlijker op zijn rug zou liggen en daardoor de druk veel meer zou verdelen dan met zadels die gebruik maken van bomen en kussens? Zoiets las ik in mijn speurtocht naar wat ik wilde. Kun jij me uitleggen hoe het nou werkelijk zit want van fabrikanten / leveranciers word ik niet wijzer...die zien alleen maar dollartekens geloof ik
Een boom verdeelt de druk over een paardenrug. Een boomloos zadel, barebackpad en al het andere wat geen drukverdelend systeem (bv panelen) geeft alleen druk daar waar je zit. Een drukverdelende pad helpt dan wel, maar kan die druk niet zo verdelen als een goed passende boom dat doet. Dus meer druk per oppervlak, dus in principe minder fijn.
Aan de andere kant is een boom die slecht past weinig waard, die zorgt dan weer voor drukkingen. Ook niet fijn.
Ik zou voor een paard wat ingereden moet worden kiezen voor een Wintec oid. Niet zo duur, goed aan te passen en mét boom. Voor een paard met weinig bespiering en die nog zo wiebelig is, lijkt me dat namelijk veel prettiger dan een boomloos zadel. Kun je na een paar jaar, als je paard uitgegroeid en z'n spieren heeft, je droomzadel kopen. Maargoed, dat is allemaal persoonlijk.
En er zijn genoeg leveranciers die wel het beste met het paard voor hebben (Trekkingsaddles, Green Distance, MZM Geestig )
Bladwijzers