Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 58

Topic: Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

  1. #31
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Beoefenje echt parelli, zo ja dan zou ik gewoon een tijdje lekker veel grondwerk en rijden met haar in de wei/bak doen.
    Zorg dat je haar goed leert lezen, zorg dat je in de bak situatie,s crieert waarbij je ook de discussie aangaat en dat je leert hoe je die op kunt lossen.

    Vooral werken aan impuls , respect, leiderschap. Voordat je het weet ontstaan er veel problemen buiten die moelijk op te lossen zijn, als er iets niet goed gaat , moet je denk ik altijd terug naar de basis. Daar zitten dan 'gaten', denk ik.
    Het is heus niet zo dat ik het allmeaal wel weet maar dat is wel mijn ervaring, als ik zorg dat i kmet grondwerk de puntjes op de i weet te zetten en dat ik weet wanneer ze welk gedrag laat zien en welk antwoord dan passend is dan gaat het buiten ook een stuk beter.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #32

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Op zich is onze relatie prima, maar er is de laatste tijd met grondwerk een klein probleempje, ze gaat als ik haar vraag vanuit het midden van de bak om van mij af te gaan om te loswerken gaat ze naar mij bijten. Ik negeer dit gedrag op dit moment en geef haar aan naar buiten te gaan en dat doet ze dan ook. Misschien dat dit probleem te maken heeft met het probleem bij het buitenrijden?

  3. #33
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Bijten getuigd absoluut van te weinig respect, in zo'n geval zou ik het bijten proberen te voorkomen. Zodra ze ook maar aanstalten maakt een jumping jack doen bv, of 'toevallig' je arm uitzwaaien, als ze maar uit jouw ruimte blijft. Oeps, kwam jouw neus nou tegen mijn arm? Wat rot nou Achteraf straffen heeft in elk geval niet heel veel zin (je lost het daarmee niet correct op in elk geval), en negeren.. tja daar heb ik niet echt een mening over eigenlijk. Het stilstaan op buitenrit heeft aan de ene kant met respect te maken (ze negeert je hulpen namelijk), maar aan de andere kant ook met het bij je willen zijn, blijkbaar is stal/wei nog steeds leuker/fijner voor haar. Weet niet of ik het zo goed kan verwoorden, misschien iemand anders wel.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  4. #34
    Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Eerbeek
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.991

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Op zich is onze relatie prima, maar er is de laatste tijd met grondwerk een klein probleempje, ze gaat als ik haar vraag vanuit het midden van de bak om van mij af te gaan om te loswerken gaat ze naar mij bijten. Ik negeer dit gedrag op dit moment en geef haar aan naar buiten te gaan en dat doet ze dan ook. Misschien dat dit probleem te maken heeft met het probleem bij het buitenrijden?
    Zeker weten. Het gedrag bij grondwerk geeft heel duidelijk de status van jullie relatie Het is een moment opname van hoe jullie relatie ervoor saat. En het feit dat ze je wil bijten geeft aan dat het OP DIT moment OP EEN OF ANDERE manier niet goed voelt voor haar.

    Ik stap bijvoorbeeld nooit op een paard waarmee ik op de grond niet een goede relatie heb. Ik zou echt gaan kijken naar wat maakt dat ze zich zo gedraagd. Ik durf BIJNA te zeggen dat wanneer je de problemen op de grond achter je kan laten de problemen met rijden ook afnemen.

    Is misschien voor nu even niet zo leuk nieuws maar aan de andere kant is het ook een kans.. Een kans om dichter bij elkaar te komen en te werken aan jullie relatie


    Stop thinking, start feeling

  5. #35

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Het is zo dat ze dit gedrag alleen maar vertoond als ze geen zin heeft in werken. Eerder toonde ze dit gedrag ook en omdat ik toen bang was kreeg ze altijd haar zin. Lekker luieren.... Maar ze heeft het nu wel door dat het niet werkt maar probeert het toch, niet dat ze een hekel heeft aan beweging. Maar meer omdat ze liever gaat grazen of achter mij aanlopen(=veel makkelijker) Ze wil de laatste tijd dus minder graag van mij af zijn. Het is niet zo dat ze geen respect voor mij heeft, ze wil mij ook niet echt bijten maar het meer een MOET DAT NOU ECHT??? Ze wil wel bij mij in de buurt zijn en volgt mij in de bak overal en doet netjes wat ik vraag maar ze heeft de laatste tijd vaker het eigenwijze gedrag wat denk ik komt omdat ik haar vaak haar zin geef en dat ze daar nu misbruik van gaat maken.
    Ik straf voor het bijten nooit achteraf maar probeer haar dan met het touw van mij af te drijven en dan de cirkel op drijven en dat gaat al iets beter.

  6. #36
    Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Eerbeek
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.991

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Het is zo dat ze dit gedrag alleen maar vertoond als ze geen zin heeft in werken.
    Hier ligt al een stukje van de kern. Wat maakt dat ze geen zin heeft. Hoe kan je werken met jou zo intressant maken dat ze het leuk vind om bij je te zijn. Hiervoor zou ik Eveline ofzo benaderen om samen met jou te kijken waar jou paard enthousiast van wordt. Zij hebben verschillende technieken en oefeningen en genoeg Savvy om mee te kijken naar de reden waarom je paard nu zo reageert


    Eerder toonde ze dit gedrag ook en omdat ik toen bang was kreeg ze altijd haar zin. Lekker luieren....
    Dit geeft aan dat de situatie niet altijd zo geweest is als hij nu was. Ga op onderzoek uit wat is er veranderd en waarom komen jullie nu op dit punt. Probeer het niet teveel negatief te bekijken maar te zien als een kans. Observeer wat er gebeurt en probeer met hulp te kijken hoe je julie relatie weer optimaliseren.



    Stop thinking, start feeling

  7. #37

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ik heb het de vorige keer opgelost door vanaf een verhoging grondwerk te doen. Het gedrag was toen meteen verdwenen. Ik ga eens wat proberen en kijk wat helpt. Het is inderdaad zo dat ze het doet omdat ze het een beetje saai begint te vinden. Ik ga weer eens proberen met een verhoging en kijken of ze dat al wat leuker vindt.

  8. #38
    Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Eerbeek
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.991

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Maar ze heeft het nu wel door dat het niet werkt maar probeert het toch, niet dat ze een hekel heeft aan beweging.
    Maar meer omdat ze liever gaat grazen of achter mij aanlopen(=veel makkelijker)
    Hierbij vraag ik me af, wat maakt dat ze dit liever doet? Als je er (met hulp van goede mensen) achter kan komen wat maakt dat dit beter voor haar voelt kun je vanuit daar uitbouwen naar andere oefeningen waardoor ze bijv. zekerder wordt en niet meer zo dicht bij je hoeft te zijn om zich veilig te voelen.


    Ze wil de laatste tijd dus minder graag van mij af zijn. Het is niet zo dat ze geen respect voor mij heeft, ze wil mij ook niet echt bijten maar het meer een MOET DAT NOU ECHT???
    Heb nog nooit een paard respectvol zien bijten. En ik weet dat je nooit nooit moet zeggen, maar zelden dan



    Stop thinking, start feeling

  9. #39
    Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Eerbeek
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.991

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ze wil wel bij mij in de buurt zijn en volgt mij in de bak overal en doet netjes wat ik vraag maar ze heeft de laatste tijd vaker het eigenwijze gedrag wat denk ik komt omdat ik haar vaak haar zin geef en dat ze daar nu misbruik van gaat maken.

    [color=purple]Ik denk niet dat een paard zo over iets nadenkt. Ik denk dat dieren (en mensen) iets doen op een bepaalde manier omdat iets oplevert. Want wanneer het haar niets zou bieden zou het gedrag niet standhouden. De clue is er achter te komen wat maakt dat dit gebeurt en haar een alternatief kan bieden waarmee jullie samen beter door één door kunnen. Hoe je dit doet is moeilijk en daarom raad ik ook aan hierbij advies te vragen van iemand. Wanneer iemand met veel verstand van paarden met je mee kijkt kan hij/zij van een afstandje observeren wat er gebeurd en je ondersteunen in het veranderen van bepaalde patronen. Wanneer je de Clue hebt gevonden zullen ook de andere poblemen makkelijker op te lossen zijn doormiddel van nieuwe strategiën.
    color]

    Ik straf voor het bijten nooit achteraf maar probeer haar dan met het touw van mij af te drijven en dan de cirkel op drijven en dat gaat al iets beter.
    Ik weet niet hoe je dit NH vriendelijk aanpakt zo ver ben ik nog niet en ik heb hier met mijn paard ook geen problemen mee gelukkig.Maar ik zou dit absoluut niet accepteren. misschien kan iemand anders hier een goed alternatief voor aangeven. Ik weet wel dat ik hier niet van gediend zou zijn en hierin ook mijn grens zou aangeven


    Stop thinking, start feeling

  10. #40

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Bedankt voor de tips.
    Het aggresieve gedrag met grondwerk is weer verdwenen en het probleem met het buitenrijden pak ik nu aan door veel met haar te wandelen en dan zorgen dat ze niet stil gaat staan. Als dat helemaal goed gaat ga ik het weer vanaf haar rug proberen.

  11. #41
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    @natural horse; ik vind het knap dat je doorzet en verschillende oplossingen zoekt en uitprobeert!

    Ik ben benieuwd of het straks goed gaat als je er weer opgaat!

  12. #42

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Mijn instructrice heeft alweer een oplossing bedacht. Namelijk er pas op gaan zitten als we de straat uit zijn.
    Ze staat namelijk alleen stil op onze straat en als we de straat uit zijn vindt ze het hartstikke leuk en loopt ze lekker door.

  13. #43
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar wie jouw instructrice is. Krijgen we haar naam nog te horen?

  14. #44

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden



    Mijn instructrice is Suzan Abbink, haar website is www.paardvertrouwen.nl.

  15. #45
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ik heb het hele topic vanaf het begin gevolgd en ik zie een boel herkenning wat rijden betreft. Paarden doen overigens niet iets met voorbedachte rade Paarden kunnen niet praten, zij communiceren via lichaamstaal. Indien jij een aantal signalen per ongeluk over het hoofd gezien hebt zul jij enkel de heftigste fases ervaren.
    Kijk naar het kuddegedrag, als een paardje zijn eigen ruimte wil beschermen naar een ander paard wordt er eerst boos gekeken met oren naar achteren, ze zwaaien hun hoofd, keren hun kont en gaan daarna over op hun fase vier bijten, trappen of slaan. Dit doen ze enkel als het paard of mens de voorgaande signalen niet gezien heeft.

    Met mijn paardje heb ik ook veel problemen gehad met buiten rijden ook het willen stilstaan, niet vooruit willen, terugwillen, verstarren, hals niet te buigen e.d. Als ik dan toch persé wilde doorzetten mondde dit uit in een onhoudbare Sarah. Na een aantal keer dit gehad te hebben ben ik ermee gestopt. Te gevaarlijk voor ons en voor andere weggebruikers.
    Als ik met Sarah aan de hand loop is er geen enkel probleem; conclusie ik ben op de grond meer een leider voor haar en geef haar veel meer zelfvertrouwen dan dat ik dit doe en kan vanaf haar rug.

    Buiten rijden heb ik niet meer gedaan nadat ze voor de laatste keer in galop er vandoor gegaan is. Overigens had ze ditzelfde gedrag ook met andere paarden erbij, ook die paarden konden niet genoeg steun bieden. Er is blijkbaar iets in haar verleden mis gegaan waardoor ze erg onzeker is.


    Dan nog even inhakend op jouw laatste puntje. Jouw paardje begint met stilstaan op de straat bij stal. Sarah heeft dit bij haar vorige stal ook gehad, zelfs aan de hand deed ze het. Er stonden andere paarden aan onze straat die ze wel kon horen, maar niet kon zien (meerdere pensionstallen). Geen idee of dit het geval is bij jou?

    Ik wens je veel succes, soms duurt het even voordat je beseft waar het precies misgaat. Probeer je te verplaatsen in je paard en probeer te denken als een paard.


    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •