Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 58 van de 58

Topic: Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

  1. #46

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Het agressieve gedrag met grondwerken is weer opgehouden. Maar voor haar is het namelijk een manier om te laten zien dat ze niet wil doen wat je van haar vraagt.
    Met het rijden en ook met het wandelen gaat ze stilstaan omdat ze haar weidemaatje vanuit de wei de hele tijd staat te hinnikken. Maar ook als haar maatje mee is gaat ze stilstaan. Maar ik wandel nu eerst de straat uit voor ik opstap en dat gaat wel goed, maar zodra ik een andere weg, bijv. een omweg naar huis maakt en het idee heeft dat we zo niet sneller thuis komen gaat ze stil staan. Dan wandel ik weer een stukje en stap er daarna weer op en dan rijden we naar huis....

  2. #47
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Het agressieve gedrag met grondwerken is weer opgehouden. Maar voor haar is het namelijk een manier om te laten zien dat ze niet wil doen wat je van haar vraagt.
    Met het rijden en ook met het wandelen gaat ze stilstaan omdat ze haar weidemaatje vanuit de wei de hele tijd staat te hinnikken. Maar ook als haar maatje mee is gaat ze stilstaan. Maar ik wandel nu eerst de straat uit voor ik opstap en dat gaat wel goed, maar zodra ik een andere weg, bijv. een omweg naar huis maakt en het idee heeft dat we zo niet sneller thuis komen gaat ze stil staan. Dan wandel ik weer een stukje en stap er daarna weer op en dan rijden we naar huis....
    Als je een omweg naar huis maakt, is deze weg voor haar bekend? Hebben jullie hier vaker gereden?

    Ik heb toch echt heel sterk het idee dat je paardje niet confident genoeg is. Kun je haar 'thuis' op stal wel gewoon rijden in de bak zonder dat ze stil gaat staan?
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

  3. #48

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Hoi hoi,

    Fijn om te lezen dat je blijft proberen te zoeken naar oplossingen voor je paard.

    Wat me in je teksten ontzettend opvalt is dat je vaak schrijft: mijn paard vindt. Ik durf zelf nooit zo goed te zeggen wat mijn paard(en) vindt. Een paard is een vluchtdier en wij kunnen als mens (roofdier) simpelwel niet zeggen wat een paard vindt.

    Succes en veel plezier.

    Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #49

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Katla
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Het agressieve gedrag met grondwerken is weer opgehouden. Maar voor haar is het namelijk een manier om te laten zien dat ze niet wil doen wat je van haar vraagt.
    Met het rijden en ook met het wandelen gaat ze stilstaan omdat ze haar weidemaatje vanuit de wei de hele tijd staat te hinnikken. Maar ook als haar maatje mee is gaat ze stilstaan. Maar ik wandel nu eerst de straat uit voor ik opstap en dat gaat wel goed, maar zodra ik een andere weg, bijv. een omweg naar huis maakt en het idee heeft dat we zo niet sneller thuis komen gaat ze stil staan. Dan wandel ik weer een stukje en stap er daarna weer op en dan rijden we naar huis....
    Als je een omweg naar huis maakt, is deze weg voor haar bekend? Hebben jullie hier vaker gereden?

    Ik heb toch echt heel sterk het idee dat je paardje niet confident genoeg is. Kun je haar 'thuis' op stal wel gewoon rijden in de bak zonder dat ze stil gaat staan?
    Ik rijd vaak hetzelfde rondje dan neem ik of het hele rondje of een binnendoorweg over een zandpaadje.

    Wat bedoel je precies met confident?
    Ik kan haar in de bak zonder probleem rijden. Zelfs met alleen een halsring luistert ze prima. Alleen heeft ze soms een vreemde bui. Dan wil ze ineens niet draven op haar linkerhand en is er op haar rechterhand niets aan de hand en doet ze alsof ze moet poepen en loopt ze naar haar poepplekken in de bak maar komt er niets uit...
    Maar verder is ze wel heel leergierig en pakt ze nieuwe dingen wel snel op, maar ze heeft soms haar buien.

  5. #50
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Confident= zekerheid.

    Het lijkt erop dat jouw paardje af en toe niet zeker genoeg is en niet voldoende vertrouwd op jouw leiderschap.

    De bak is voor haar bekend terrein, nagenoeg altijd hetzelfde, zelfde omgeving minder invloeden van buitenaf. Als je buiten rijdt heb je vanalles waar ze onzeker van kan worden.

    Kun je je voor de geest halen wat er buiten de bak gebeurde toen je paardje hier ook een vreemde bui kreeg?
    Weet je dat je paard anders kan reageren op iets als je van hand veranderd? Omdat een paard niet binoculair kan zien, wordt de informatie van beide ogen apart verwerkt (monoculair). Dit betekend dat een paard wat een bakje met zíjn rechteroog ziet niet hoeft te schrikken, als je het paard weer voorbij loopt maar ziet hetzelfde bankje met zijn linkeroog dan kan het wel schrikken/onzeker zijn.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

  6. #51

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Het rare is dat ze dit gedrag niet uit angst vertoond. Anders had ik dat wel begrepen, maar bij haar is het echt onverklaarbaar gedrag. Ook met het wandelen buiten slenterd ze de heenweg en pas als we over de helft zijn gaat ze vrolijker lopen met haar oortjes naar voren.

  7. #52
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ik zou maar eens:
    OF een andere instructeur om een second opinion vragen
    OF een filmpje maken van haar gedrag en het hier plaatsen

    onverklaarbaar gedrag, dat bestaat nu eenmaal niet.

  8. #53
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Het rare is dat ze dit gedrag niet uit angst vertoond. Anders had ik dat wel begrepen, maar bij haar is het echt onverklaarbaar gedrag.
    Ik ben van mening dat jij behoorlijk eigenwijs bent. 3 pagina's vol met tips en aanwijzingen en maar jij blijft van mening dat het aan het paard ligt

    Ik wens je veel succes, hoop dat je eruit gaat komen SAMEN met je paard.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

  9. #54

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ja plaats alsjeblieft een filmpje

    In het belang van je paard, want onverklaarbaar gedrag bestaat niet.

  10. #55
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Het rare is dat ze dit gedrag niet uit angst vertoond. Anders had ik dat wel begrepen, maar bij haar is het echt onverklaarbaar gedrag. Ook met het wandelen buiten slenterd ze de heenweg en pas als we over de helft zijn gaat ze vrolijker lopen met haar oortjes naar voren.
    Onzekerheid hoeft zich niet direct te uiten in angst, en is soms best moeilijk te herkennen als je de kleinste signalen (nog) niet kunt oppikken of niet de savvy ervoor hebt.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  11. #56
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Hm, ik was al afgehaakt bij het "onverklaarbaar gedrag", maar wil nog even toevoegen dat "vrolijk met oortjes naar voren terugwandelen" NIET per definitie als vrolijk hoeft te worden geinterpreteerd. Het kan namelijk prima zo zijn dat het paard vooral bezig is met het weer teruggaan naar de kudde. Als je niet gaat werken aan het vergroten van het zelfvertrouwen en vertrouwen in jouw als leider bij het vertrek, gaat het "vrolijke" gedrag op de terugweg waarschijnlijk op een gegeven moment over naar racen naar huis.
    Eerlijk waar, ik heb weinig vertrouwen in je oplossingen omdat deze mijns inziens véél te rechtlijnig en direct oplossingsgericht zijn en voorbij gaan aan het waarom. Nogmaals, ik vind het gedrag van je paard helemaal NIET onverklaarbaar en het irriteert me lichtelijk dat je na 3 pagina's nog steeds nauwelijks lijkt te reageren op de dingen die hier worden gezegd.

  12. #57

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ik weet ook wel dat er geen onverklaarbaar gedrag bestaat, maar om het even snel op te schrijven heb ik het zo neer gezet. Ik bedoel eigenlijk dat ik haar gedrag met het rijden in de bak nog niet kan verklaren.
    Ik kijk echt wel naar jullie tips en probeer er wat mee. Werken aan de relatie met mijn pony probeer ik zo veel mogelijk te doen en ik dacht dat het buitenrijden haar als afwisseling wel goed zou doen. Maar ik ga nu eerst weer heel veel wandelen voordat ik er weer op ga met buitenrijden en ik ga nu meer aandacht aan onze relatie besteden dan aan het trainen. Ik denk namelijk dat het probleem in de bak te maken heeft met moeten doordat ze niet graag iets doet onder druk, dit is denk ik ook het probleem met buitenrijden. Maar ik ga nu eerst lekker veel met haar wandelen.

    En het lopen met oortjes naar voren doet ze altijd als we ergens lopen waar wat te zien valt of op onbekend terrein en ze wil ook wel naar huis. Maar niet voor haar weidemaatje, want als die mee is gaat ze nog steeds op onze straat stilstaan en is ze ook zo vrolijk als we richting huis gaan. Maar ze is wel heel netjes wat betreft mijn tempo aanhouden als we richting huis gaan, dus dat ze in volle galop richting huis rent zal niet gebeuren.

  13. #58
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden


Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •