Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 58

Topic: Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

  1. #16

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Hallo,

    Ik heb het met mijn instructrice besproken en we zijn eruit gekomen wat het is en hoe we het kunnen oplossen.
    Bedankt voor jullie reacties, als het probleem zich niet op deze manier oplost zal ik een filmpje voor jullie maken.

    Groetjes Laura
    Hee Laura,

    Dat is fijn voor jullie. En wat is de suggestie van de instructrice?

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #17

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Blijven staan wachten totdat ze wel naar voren wil. In ieder geval niet terug keren naar huis.
    Ze heeft het namelijk als trucje aangeleerd en doet het nu met wandelen ook. En om het te verkomen haar erg bezig houden met oefeningen zodat ze haar trucje vergeet...

  3. #18

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ze is namelijk een erg slimme tante, ook met rijden probeert te allerlei trucjes om onder de gymnastiserende oefeningen uit te komen.

  4. #19
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    O.K. .. een 'trucje' dus... heeft je lesgeefster ook een idee waar die 'trucjes' bij je paardje vandaan komen? Of gaan jullie er vanuit dat het een paardje is dat 'ergens onderuit' wil komen omdat ze er 'gewoon' geen zin in heeft?

  5. #20

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Blijven staan wachten totdat ze wel naar voren wil.
    Ze heeft het namelijk als trucje aangeleerd en doet het nu met wandelen ook.

    Apart zeg.. een RB-i benadering bij een LB actie. Wat voor instructrice heb je?

  6. #21
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    ik ken de situatie ook... ik heb dat met wandelen met snow ook gehad...

    hij ging stilstaan (LB) en hij stond eigenlijk te wachten tot ik wat deed, en ik dacht ik moet op hem wachten en zo kwamen we nergens!
    ik heb het opgelost door hem op de plek waar hij stilstaat bijvoorbeeld zijwaards te vragen, soms van mij af, soms naar mij toe of bijvoorbeeld te disengagen. ook onderweg ben ik dingen gaan vragen van hem zoals bijvoorbeel slalom om de strepen van het fietspad.

    Hierdoor werd ik interessanter en nu staat hij eigenlijk nooit meer stil.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  7. #22

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Blijven staan wachten totdat ze wel naar voren wil.
    Ze heeft het namelijk als trucje aangeleerd en doet het nu met wandelen ook.

    Apart zeg.. een RB-i benadering bij een LB actie. Wat voor instructrice heb je?
    Wat is volgens jou dan de beste oplossing?

  8. #23
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    @ natural-horse.. ik denk dat ik gewoon nog heel veel info mis... En wat je bovenstaande vraag aan Trea betreft.. het zal mij benieuwen of ze antwoord kan geven, want op basis van de weinige info die je geeft en het weinige antwoord op verschillende vragen zou ik bijvoorbeeld jouw paard niet kunnen typeren... dus ook niet vast kunnen bedenken of het meer een RB of meer een LB paardje is..

    Maar zoals Trea wel aangeeft als je ervan uitgaat, dat het paardje 'weldoordacht' handelt, zou betekenen dat je ervan uitaat dat ze LB is en is de oplossing van je lesgeefmens wellicht wat wonderlijk...

    Ik zou nog graag antwoord hebben op de vragen in mijn vorige post

  9. #24

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden


    O.K. .. een 'trucje' dus... heeft je lesgeefster ook een idee waar die 'trucjes' bij je paardje vandaan komen? Jarenlange ervaring, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd even consequent ben en haar dan haar zin geeft waardoor ze dan alleen erger worden. Of gaan jullie er vanuit dat het een paardje is dat 'ergens onderuit' wil komen omdat ze er 'gewoon' geen zin in heeft? [font=Verdana]Wij kijken net als alle NH mensen eerst naar pijn/ angst/ de ruiter en als dat het allemaal niet kan zijn en ze het alleen doet als ze aan het begin van de rit er al geen zin in heeft en langzaam loopt en naar huis gaan associeert met eten dan komen wij toch echt tot de conclusie dat het echt is dat ze liever de makkelijk dan moeilijk doet en dan maar stil gaat staan.

  10. #25
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    In dat geval zou ik ervoor gaan zorgen dat m'n paard liever bij mij wil zijn dan ergens anders. Het dus leuker maken als hij met jou is. Als je alleen maar gaat wachten tot hij weer doorloopt, zal je paard wel lopen op den duur (of slim zijn en stil blijven staan, kost nog altijd minder energie als je met een lb-i te maken hebt), maar dat betekent niet automatisch dat hij dan ineens wel graag bij jou wilt zijn. Klinkt misschien bot, maar believe me, het overkomt de meeste van ons nog wel eens hoor
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  11. #26
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Blijven staan wachten totdat ze wel naar voren wil.
    Ze heeft het namelijk als trucje aangeleerd en doet het nu met wandelen ook.

    Apart zeg.. een RB-i benadering bij een LB actie. Wat voor instructrice heb je?
    Ik ben het eens met Trea.

    Ik heb een RB-paard en ik had een extreem LB-paard.

    Wanneer mijn RB-paard stopt op wandeling, dan is het voor mij heel simpel. Gewoon blijven stilstaan, niets doen, niet aaien, niet pushen, niets. Wanneer hij verder gaat beloon ik hem. Hij stopt omdat hij bang is. Pushen zou hem doen paniekeren, hem aaien zou willen zeggen dat ik hem wil troosten (dus dat er toch iets aan de hand is). Gewoon doen alsof er geen probleem is.

    Wanneer mijn LB-paard stopte op wandeling, dan was het ook simpel. Dan deden we gewoon een oefening die hij niet graag deed. Bv achteruit gaan. Nou dat is snel kiezen! Vooruit gaan (wat toch niet zo leuk is) of achteruit gaan (wat nog veel minder leuk is). Op deze manier bleef ik paardvriendelijk maar wel streng. Ik heb dit maar een paar keer moeten toepassen, hij probeerde dat niet meer.

    Het is aan jou om te weten of jouw paard bang is of dat het een LB-actie is. Pas als je dat zeker weet, dan weet je hoe je moet reageren. Succes!

  12. #27

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Blijven staan wachten totdat ze wel naar voren wil.
    Ze heeft het namelijk als trucje aangeleerd en doet het nu met wandelen ook.

    Apart zeg.. een RB-i benadering bij een LB actie. Wat voor instructrice heb je?
    Wat is volgens jou dan de beste oplossing?
    Zoals ik al zei, uit je beschrijving van het paard lees ik wat Roos aanhaalt (angst onzekerheid) terwijl jij het zelf een bewuste werkontduikende actie noemt. Daarom vroeg ik om een filmpje, uit de horse-languadge is vaak op te maken waaróm het paard doet wat hij doet. Voor je dat zeker hebt kan je geen aanpak bedenken, want je aanpak moet afstemmen op het 'waarom' van je paard.

    Ik kan je dus geen zinnig antwoord geven op je vraag, want IK weet niet waarom je paard zo reageert als hij doet. Ik merk alleen dat er veel tegenstrijdigheid te lezen valt tussen de signalen die je paard afgeeft in jouw beschrijving en de conclusie die jij daaraan verbind.
    Jouw instructrice heeft als oplossing iets bedacht dat zou passen bij angst en onzekerheidsissues, terwijl jullie er beiden van overtuigd zijn dat het dat niet is. Daar sta ik dus een beetje van te kijken.

  13. #28

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Het probleem heb ik al opgelost. Als ze ergens stil gaat staan en echt niet verder wil rijd ik een stukje terug en ga daar in vervolgens in draf langsheen. Zo lang ik haar in draf houdt is er geen enkel probleem, dus als ik van te voren het idee heb dat ze ergens stil wil gaat staan ga ik van te voren aandraven en draven we erlangs heen. Dan is er geen enkel probleem

  14. #29
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Waar ik dan wel benieuwd naar ben is hoe ze er langs draaft, heel rustig of een beetje vluchtig/rennerig?? Hoofd hoog, of een ontspannen lijf, kun je dat beschrijven?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #30

    Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

    Ontspannen lijf, maar ze probeert steeds op die punten terug te vallen in stap om dan weer stil te gaan staan. Het is echt een trucje dat ze alleen om de weg van huis doet, als ze doorheeft dat we terug gaan loopt ze heel snel door. Maar het is nog niet helemaal opgelost. Want ook het draf trucje lukt niet overal. Dan spring ik eraf als ze stil gaat staan neem haar aan de hand weer verder en spring er dan weer op maar dan blijft ze ook weer stilstaan Ik weet in iedergeval 100% zeker dat het geen angst is. Maar omdat ik haar meestal toch haar zin geef (terug naar huis) wordt het steeds erger. En vanaf de grond geef ik haar op zo'n stilstaan moment constante druk op het touwhalster totdat ze toegeeft (meestal al erg snel) maar aangezien ik vanaf haar rug haar alleen kan drijven en ze doorheeft dat ze niet naar voren hoeft als ze dat niet wilt is dit een probleem waar ik steeds tegen aanloop. En gewoon blijven staan vindt ze hartstikke leuk dus kan ze uren volhouden....

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •