Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 58

Topic: Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

Ik rijd de laatste tijd wel vaker buiten. Mijn pony is nogal schrikkerig en onzeker zonder ons ander paard. Dus gaan ze beiden mee. Maar mijn pony gaat wel vaker gewoon stilstaan en dan wil ze absoluut niet verder ook al is het andere paard al een eindje verder. Het enige wat ze dan wil is terug naar huis. Wie weet wat ik hieraan kan doen? Ook als ik eraf stap en op wat voor manier haar ook naar voren wil leiden ze volgt niet! Haar hoeven heb ik gecheckt dus daar kan het niet aan liggen en ze deed het eerder ook met wandelen.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Stil staan en niet meer verder willen; buitenrijden

Hoe heb je het opgelost met wandelen.
    Wat voor paard is het (horsenality),is ze gespannen /bang op zo,n moment.
    Zijn er verder in de omgang dominantie issue,s??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Met wandelen heb ik het opgelost door vooral veel te drijven op zo'n moment met de leadrope en dat werkte, maar met de buitenrit werkte dat ook niet. Ik heb met haar geen problemen in de omgang, ze is altijd al heel werkwillig geweest en luisterd prima.
    Ze is een kruising arabier en dat valt aan haar karakter te merken. Ze is dan wel erg gespannen, maar niet bang.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door natural-horse
    Met wandelen heb ik het opgelost door vooral veel te drijven op zo'n moment met de leadrope en dat werkte, maar met de buitenrit werkte dat ook niet. Ik heb met haar geen problemen in de omgang, ze is altijd al heel werkwillig geweest en luisterd prima.
    Je paard over een grens drijven lijkt mij niet heel bevorderlijk voor het vertrouwen.
    Wanneer je erop zit, komt het meer op het zelfvertrouwen van het paard aan dan wanneer je ernaast loopt.
    Ik vermoed, uit je omschrijving, dat je paardje te onzeker is om verder te lopen (als ze zelfs met een ander paard erbij liever naar huis wil dan daar blijven)

Ze is dan wel erg gespannen, maar niet bang.
    Gespannen is voor mij een eerste teken van angst, hoe zie jij dat?

Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als er verder geen lichamelijke issue,s zijn , dan houd je toch haar onzekerheid.spanning over.
    Blijkbaar vindt ze het toch erg spanned en heb je op dit moment in de relatie naar haar toe niet genoeg om haar gerust te stellen.

Ik denk dat je dit eerst thuis moet oplossen door daar veel spannende dingen op te zoeken en dan kijken hoe je dat samen kunt hanteren. Zorgen dat je haar nieuwe dingen laat doen zodat ze zelfverzekerder wordt, en buiten leuke dingen gaan doen, dus bv een klein stukje gaan wandelen of rijden en voordat ze zelf stil gaat staan haar belonen bv door haar een kwartiertje te laten grazen en dan weer terug naar huis.

Mijn paard vindt het ook nog altijd spannend om er met mij opuit te trekken, ze trekt erg naar de andere paarden, soms als ze stil gaat staan dan accepteer ik dit niet maar dit ligt aan de situatie, ik merk dat het beter wordt sinds ik duidelijker ben geworden met haar in het grondwerk en probeer een beter en consequenter leider te zijn.
    Ook is het wel afhankelijk van hoe ik zelf in mijn vel zit, ik probeer haar buiten ook bezig te houden, dus pasjes zijwaarts, sbw dat soort dingen zodat ze met mij bezig moet zijn, maar voor mij is het soms ook nog zoeken hoor,de grens ligt iedere keer weer ergens anders.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ze is niet angstig, ze is eigenlijk ook niet echt gespannen. Het is meer dat ze zich inspant om terug te gaan naar huis.
    Ze doet het nu al voor het einde van de straat en ziet het gewoon als een manier waarop ze eronder uit kan komen en weer lekker naar huis kan... Dus probeer ik nu als we thuis zijn eerst te rijden voordat ze weer in de wei mag en dan maar kijken of dat werkt..

Hoi hoi,

Op dit forum proberen we redenen te vinden waarom paarden iets wel of niet doen. Een paard is een vlucht dier en van nature een volger dus als een paard iets niet 'wil' heeft hij daar meestal een hele goede reden voor. Met een goede reden bedoel ik dat het paard niet iets wil doen wat tegen zijn intuïtie en natuur in gaat.

Vluchtdieren zijn angstig in andere omgevingen. Angstig voor veranderingen. Van nature angstig voor mensen. Mensen zijn nl. roof dieren. Roof dieren zijn de natuurlijke tegenstanders van vluchtdieren in de natuur. Dus dat een paard met een mens op stap gaat, is voor een paard helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Het terrein af gaan waar het paard zich veilig voelt, is dus nog helemaal niet zo makkelijk voor een paard. Als hij dan met iemand (een roofdier) op stap gaat die hij niet als kudde leider ziet - en zich er dus niet veilig bij voelt - dan is de kans groot dat het paard zegt: nou nee, dank je, maar die kant ga ik niet op want stel dat ik dood gaat.

Ze is niet angstig, ze is eigenlijk ook niet echt gespannen. Het is meer dat ze zich inspant om terug te gaan naar huis.
    Het feit dat ze niet vooruit wil, zou voor mij aangeven dat ze wel gespannen is. Heeft ze haar hoofd op zo'n moment hoog, met de oren naar voren en ogen die niet knipperen? Dit zijn allerlei tekenen dat het paard niet durft.

Dat ze zich inspant om naar huis te gaan klinkt mij alleszins logisch. Dat is nl. de plek waar ze zich veilig voelt.

Ze doet het nu al voor het einde van de straat en ziet het gewoon als een manier waarop ze eronder uit kan komen en weer lekker naar huis kan...
    Het kan heel goed dat ze er onder uit wil komen. Maar waarom zou ze dat willen? Om jou te pesten of omdat ze bang is? In je eerste post geef je al aan dat ze onzeker en bang is dus voor mij klinkt het best logisch dat ze bang is hoor.

Als ik het zo lees, dan heb je een braaf paard (je bokt, bijt of steigert niet, ze gaat alleen maar stil staan). Wat ik zie in je verhaal is dat ze bang is en echt niet durft.

Vind je het een optie om les te nemen van iemand die kennis heeft van de psychologie van het paard? Daar hebben we meerdere mensen van op het forum. Wellicht kunnen die je helpen.

Verder is er nog:
    www.equisense.nl
    www.parelli.nl

Succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Op zo'n moment dat ze stil gaat staan staat ze hartstikke relaxed maar wel stevig op de benen, haar houding laat dan geen spanning zien en ook geen angst. Het is meer zo van waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Ze doet het namelijk wel vaker in de wei als ze ergens geen zin in heeft of het moeilijk vindt wat er gevraagd wordt. Ze is inderdaad een heel lief paardje, maar ze probeert soms onder dingen uit te komen en dan ben ik meestal erg meegaand waardoor ze denk ik nu een beetje haar eigen wil aanhoudt.
    Eerder deed ze dit trucje namelijk ook toen ik ging wandelen en haar op één plek steeds liet grazen. Toen wou ze niet verder dan dat punt.

Is het mogelijk om je te laten filmen als je naar het einde van de straat rijdt? Dan krijgen we een beeld van hoe het eruitziet, want volgens mij heeft Roos hier wel een punt.

Ik vermoed ook dat het angst is, gezien de eerste opmerkingen over onzekerheid en schrikkerig zijn. Maar aan de andere kant: misschien is het ook wel aangeleerd gedrag. Onbewust stilstaan beloond met teruggaan? En als het een super LB-I is, kan ik me voorstellen dat ze steeds weer stopt als ze vindt dat ze genoeg heeft gedaan. Wij hebben op de boerderij een (slecht opgevoede) fjord die steeds probeert terug te gaan naar stal, en geloof me: dat is zeker niet uit angst, maar gewoon geen zin hebben om weg te gaan en sterker zijn dan het baasje (bij zijn veel doortastender bijrijdster probeert hij het niet eens... )

Dus eens met Trea: film het eens, dat is een stuk gemakkelijker te beoordelen!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Kom je dit gedrag wat jij omschrijft als 'er onderuit willen komen' ook tegen in de bak of op een andere plek waar ze zich veilig voelt? Op het erf als ze naar een graspol wil, bij het rijden in de wei niet verder willen lopen oid? In hoeverre is het gedrag aan buiten rijden verbonden? Als je paard in alle overige omstandigheden braaf is, zou ik ook denken dat ze angstig is onderweg.
    Hoe loopt ze als jullie weer naar huis gaan nadat zij stil ging staan? Vrolijk, snel en relaxt of snel en gestressd met haar hoofd hog en zenuwachtige, moeilijk te remmen pasjes?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb moeite met je woorden: onder dingen uit willen komen, en trucje en zo verder.
    Met Natural Horsemanship proberen we altijd te achterhalen waarom een paard dingen doet. En zelfs eronder uit willen komen, is dan geen legitieme reden. Immers, achter het "eronderuit willen komen" zit een reden dat je paard wat je vraagt onprettig vindt. en DAAR gaat het hier om!

Het kan natuurlijk legio redenen hebben dat je paard liever teruggaat naar stal. Vaak is dit onzekerheid. Maar dat hoeft inderdaad niet altijd.
    Het kan zijn dat je paard tijdens de ritten te lang van huis is, en daarom er maar liever helemaal niet aan begint. Het kan zijn dat het gras in de wei leuker is dan rijden met jou. Misschien verveelt je paard zich onderweg. Weet ik veel. Het kan ook het testen van leiderschap zijn. Wat ga jij doen als ik stil ga staan? Een soort van who moves who, dominantiespel. Elke reden heeft een andere oplossing.

Waar het mij om gaat is dat ik aan wil dringen op een andere zienswijze van jou naar je paard toe. Dat je paard ervoor kiest om niet met je mee te gaan, ligt aan jou! Geen verwijt, mijn paard doet sommige dingen ook niet omdat ik er de savvy nog niet voor heb bijvoorbeeld. Maar het inzien dat JIJ de sleutel bent voor de oplossing, ipv de schuld bij je paard te leggen, dat opent deuren naar een betere relatie met je paard.

Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009

Ik denk dat je inderdaad in eerste instantie bij jezelf moet nagaan wat er anders is aan het rijden dan aan het wandelen. Ik kan hier alleen advies geven vanuit mijn eigen situatie omdat ik inderdaad ook niet weet hoe het er precies uitziet bij jullie. Als je een filmpje hebt zie ik die graag.
    Op je paard ben je geen doortastend leider meer die voorop kan gaan en kan laten zien dat iets niet eng is. Het komt dan inderdaad op het zelfvertrouwen van je paard aan, en die ontbreekt op zo'n moment duidelijk aangezien ze zelfs niet over te halen is door een ander paard.
    Daarbij ben ik het eens met Evelien dat je paard tijdens het wandelen over een grens heen pushen een averechts effect kan hebben. Het is soms erg lastig te zien of een paard echt ergens bang voor is of dat ze relaxt blijven staan. Ook in het laatste geval heeft het trouwens meestal een reden, en is het dus niet bedoeld om jou te pesten of iets dergelijks. Shari staat ook vaak stil om mij te vragen of we echt niet terug naar huis kunnen, of om naar iets in de verte te gaan staan staren. Op die momenten is ze zeker niet bang, maar heeft ze wel een reden om stil te gaan staan.
    m.i. is het niet verder willen lopen als jij er naast staat absoluut een blijk van een vorm van angst. Als ze zelfs het andere paard niet volgt zal er toch echt iets zijn wat ze niet vertrouwt. Ik zou adviseren om te zorgen dat je voor haar grens stil staat. Als ze aangeeft dat ze niet verder wil doe je een paar passen terug en kijk je of ze ontspant. Zo niet, ga je nog verder terug (approach and retreat) Het hangt daarna denk ik van de hoeveelheid spanning af of je haar nog verder kan vragen of als beloning lekker terug kunt gaan lopen. Zolang je de volgende keer maar weer een poging doet zul je merken dat je uiteindelijk steeds een stukje verder kunt komen. Let op dat het altijd 'vragen' blijft en dus geen dwingen. Het kan frustrerend zijn hoe langzaam het kan gaan om verder te komen, maar uiteindelijk is 'slow and steady' een meer duurzame aanpak. Ik hoop dat je er iets aan hebt en uit kunt vinden waarom dit gebeurd. Het is namelijk een geweldig gevoel als je uiteindelijk de sleutel vindt en een stapje verder komt. Succes ermee!

Hallo,

Ik heb het met mijn instructrice besproken en we zijn eruit gekomen wat het is en hoe we het kunnen oplossen.
    Bedankt voor jullie reacties, als het probleem zich niet op deze manier oplost zal ik een filmpje voor jullie maken.

Groetjes Laura

Ik heb het met mijn instructrice besproken en we zijn eruit gekomen wat het is en hoe we het kunnen oplossen.
    Zou je dat met ons willen delen?

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten