Ik heb Romano sinds gisteren in een ander land staan. Hij stond hiervoor 24/7 op gras en onbepert kuil. Hij groeide letterlijk dicht en ik begon me zorgen te maken. Niet dat ie al erg dik was, maar hij heeft alwel op bepaalde plekken vet ophopingen en is stijver in z'n spieren. Ook heeft ie een ietwat verbredere witten lijn en (welliswaar rechte) groeiringen. Onbeperkt gras met zoveel fructaan lijkt me ook gewoon niet goed. Vorig jaar was ie na de zomer erg dik geworden en had ik dezelfde problemem. Nu had ik met de stal eigenaar gesproken voor een oplossing.
Ik heb hem nu op een landje met een paar pony's en shetjes. Nu krijgt hij 2x per dag kuil en geef hem voorlopig nog 1x extra voor de overgang. Ik weet dat dit ook niet optimaal en het beste is, maar ben gewoon afhankelijk van de stal en eigenaar. Het is iig beter dan onbeperkt gras, daardoor te dik en al de gevolge van dien.
Het grote nadeel van dit land is (kwam er achter toen ik er stond) dat het aan 1 kant omringd wordt door eikenbomen. De pony's die erin staan, staan hier al jaren en dit gaat gewoon goed. Maar maak me toch wel een beetje zorgen, aangezien de eik in groote hoeveelheid giftig is...
Ik vind het ook erg vervelend en lastig, aangezien ik hem echt van het onbeperkte gras af wou hebben en dit land op dit moment de enige oplossing is.
Het is gelukkig niet de tijd van de eikeltjes en volgens eigenaar van een paar pony's in het land eten ze ook niet de groene, maar aangezien ze verder op een schraal land staan (lees: een hele grote paddock) gaan ze toch op zoek naar alternatieve...
Mijn vraag is eigenlijk: wat zijn jullie ervaringen met paarden die op een land staan met eikenbomen?
Bladwijzers