Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Eiken bomen, wat is jullie ervaring?

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Eiken bomen, wat is jullie ervaring?

Ik heb Romano sinds gisteren in een ander land staan. Hij stond hiervoor 24/7 op gras en onbepert kuil. Hij groeide letterlijk dicht en ik begon me zorgen te maken. Niet dat ie al erg dik was, maar hij heeft alwel op bepaalde plekken vet ophopingen en is stijver in z'n spieren. Ook heeft ie een ietwat verbredere witten lijn en (welliswaar rechte) groeiringen. Onbeperkt gras met zoveel fructaan lijkt me ook gewoon niet goed. Vorig jaar was ie na de zomer erg dik geworden en had ik dezelfde problemem. Nu had ik met de stal eigenaar gesproken voor een oplossing.
    Ik heb hem nu op een landje met een paar pony's en shetjes. Nu krijgt hij 2x per dag kuil en geef hem voorlopig nog 1x extra voor de overgang. Ik weet dat dit ook niet optimaal en het beste is, maar ben gewoon afhankelijk van de stal en eigenaar. Het is iig beter dan onbeperkt gras, daardoor te dik en al de gevolge van dien.

Het grote nadeel van dit land is (kwam er achter toen ik er stond) dat het aan 1 kant omringd wordt door eikenbomen. De pony's die erin staan, staan hier al jaren en dit gaat gewoon goed. Maar maak me toch wel een beetje zorgen, aangezien de eik in groote hoeveelheid giftig is...
    Ik vind het ook erg vervelend en lastig, aangezien ik hem echt van het onbeperkte gras af wou hebben en dit land op dit moment de enige oplossing is.

Het is gelukkig niet de tijd van de eikeltjes en volgens eigenaar van een paar pony's in het land eten ze ook niet de groene, maar aangezien ze verder op een schraal land staan (lees: een hele grote paddock) gaan ze toch op zoek naar alternatieve...

Mijn vraag is eigenlijk: wat zijn jullie ervaringen met paarden die op een land staan met eikenbomen?

Re:Eiken bomen, wat is jullie ervaring?

Mijn paard staat soms ook in een weitje met eiken bomen, in de eikeltjes periode doen wij twee per dag eikeltjes harken/rapen.

En als er erg veel eikels uit de boom vallen (kan een hele flauwe grap maken over mijn baas, maar slik deze toch maar in) dan zetten wij dit af met wat prikpaaltjes en lint.

"In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Wij hebben veel eikenbomen in de houtwallen om de weilanden staan en een enkele boom staat in de wei.
    In eikenbomen komt de processie rups voor , wat bij paarden (net als bij mensen) voor heel veel jeuk kan zorgen. Wij zijn veel tijd kwijt aan het zoveel mogelijk bestrijden van deze rupsen, helemaal weg lukt ons niet.
    De bomen in de wei hebben we zo ruim afgezet dat de paarden niet onder de kruin kunnen grazen. Dit om te voorkomen dat de paarden teveel eikels eten. Vooral groene eikels kunnen klachten veroorzaken bij paarden, jonge paarden kunnen zelfs sterven als ze teveel jonge, groene eikels eten .

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Mijn paard stond vroeger ook in een wei met eikenbomen er langs. We hebben toen wel eens aan de dierenarts gevraagd hoe het nou precies zit met hoe giftig eikels zijn voor paarden. Het blijkt dat het pas giftig is als ze echt heeeel veel (lees: een paar kruiwagens) ervan eten. In principe eten paarden geen dingen die heel slecht voor ze zijn, behalve als ze echt honger hebben. Dus misschien moet je gewoon even in de gaten houden hoe het gaat met jou paard? Af en toe even kijken of je m veel ziet eten... Als je het idee hebt dat hij zich verveelt en dan eikels gaat eten, kan je ook nog zo'n hooikist met droog en stengelig hooi neerzetten. Daar wordt hij niet te dik van en dan heeft hij toch wat te doen

Om de vorige wei van mijn paardjes stonden heel veel eikenbomen. De paarden hadden ze zo gesnoeid dat het een heel recht afdak van eikentakken was waar ze onder konden schuilen. En in de herfst aten ze lekker eikels. Ging heel prima, ze aten er niet teveel van.
    Maar er waren daar ook paarden die er wel teveel van aten (of er veel gevoeliger voor waren). Die werden dan apart gezet of kregen een tijdje een graaskorf om.

Surrender to fun!

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt voor jullie berichtjes!

Afzetten is helaas geen optie, dan blijft er erg wijnig van het land over. Hooikist is lastig met meerdere pony's niet van mij, maar kan het tegen die tijd misschien wel overleggen met de andere eigenare. En een graas korf kan ook nog een goede oplossing zijn in die periode

Ik ben gelukkig wat meer gerust gesteld over de eikeltjes. Heb ook nog met de eigenaar van een aantal pony's in het land geproken. Haar shetje eet ook heel veel eikels en heeft er tot nu toe nog niks van gehad. Ik kijk het idd gewoon even aan en hou het in die tijd goed in de gaten.

Die processierups was ik helemaal vergeten Ik heb er een paar weken geleden wel over gelezen, maar had de link nog niet gelegd met de eikenbomen in het land. Heb dus zondag gelijk het hele land en de bomen geïnspecteerd en ben gelukkig geen nest tegen gekomen. Nu hoeft natuurlijk niet elke eik de rups te hebben, maar hou het wel in mijn achterhoofd.

Wei hebben in het najaar altijd veel eikeltjes in de wei liggen. Ze eten er dan wel een paar op maar ze hebben er nog nooit last van gehad. Volgens mij kunnen paarden het zelf wel inschatten hoeveel ze ervan kunnen eten.....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Een paard dat voldoende ander eten ter beschikking heeft, zal wel weten hoeveel hij er van kan eten.
    Voer je je paard maar 1 of 2 keer per dag, dan zoekt de de andere uren naar eten, als je dan te weinig gras hebt, lijkt afzetten van dat stukje toch aangeraden.

De onze hebben 24u hooi ter beschikking en hebben ook maar beperkt aantal eikels van de buurman zijn boom dus geen probleem.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Onze pony's hebben een behoorlijke tijd in het bos gestaan met om de wei een groot deel eikenbomen. Aangezien ik ook zoiets dergelijks had gehoord ben ik op onderzoek uit gegaan voor het juiste antwoord (verschillende DA's e.d.) en wat blijkt; de bruine eikel (de rijpe dus) is niet/nauwlijks giftig maar kan in grote hoeveelheden wel problemen opleveren. Het is nl zo dat de grotere hoeveelheden bruine eikels de paarden een vol gevoel geven maar nauwlijks voedingsstoffen bezitten die de paarden kunnen gebruiken.
    De groene (niet rijpe) eikel die voor zijn tijd (door storm e.d.) op de grond terecht komt bevat meer gifstoffen maar om echt voor problemen te zorgen zou een gezond paard er al zo'n 3kg van moeten eten. De boom en bladeren zijn meestal geen probleem (processierups uitgezonderd natuurlijk)
    Vanzelfsprekend blijft het altijd opletten geblazen daar de ene pony/paard de andere niet is en de ene heeft na 5kg nog geen problemen terwijl de andere zich al niet echt lekker voelt na 100gr. Die van ons hebben altijd vrije beschikking gehad over de eikels en de takken en er is van de verschillende kuddes nog nooit een paard ziek geworden (iig niet tengevolge van eikels eten)
    Groetjes ingrid

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Is heel duidelijk!

De meeste paarden die nu in dit land staan, staan er al jaren en nog geen problemen. Ik ga het gewoon goed in de gaten houden en kan Romano altijd nog terug verhuizen als dat echt nodig is.

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Nou de eikeltjes periode is zo goed als begonnen...

Ze krijgen nog wel 2x per dag eten, maar heb er op gelet en ze doen er ongeveer 4 uurtjes over en dan is er zelfs nog een beetje kuil over
    Dus hij raakt al aardig gewend aan 2x per dag eten en naar mijn gevoel is het de juiste hoeveelheid, aangezien ze er best nog best lang over doen. (en de rest van de tijd lekker staan te suffen, iig vaak als ik m kom halen)

Gelukkig heb ik nog niks ergs opgemerkt , hij heeft tot zover nog nergens last van Wel is ie gelukkig (vrijwel) al zijn vet ophopingen kwijt en véél minder stijf, wat mijn doel ook was! Hoop dat het gewoon goed blijft gaan zo

Ik zoek me al een paar weken het heen en weer over de voor- en nadelen van eikels en eikenbladeren. Er is weinig concreets over te vinden. Groene eikels schijnen slechter te zijn dan bruine en de Amerikaanse ook minder slecht dan de Zomereik...(maar andere bronnen melden weer het tegenover gestelde. Sommige sites geven aan dat eikels verstopping veroorzaken, andere juist diarree.
    Ik heb een paard dat zeer gevoelig is voor hoefbevangenheid en het enige wat ik wel vind is dat eikels veel koolhydraten bevatten...en koolhydraten zijn slecht voor paarden die hoefbevangen zijn, of dat snel worden...
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij
    Flut is Waai en Waai zijn wij
    En als een Waai niet Flutten kan
    Komt er nooit een Flutter van

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37

ik weet ook niet net hoe het zit, maar Elly eet ze wel eens graag (ook de groene). kilo's vallen er hier nu ook niet in de wei, maar toch zie ik haar af en toe wel richting de bomen wandelen als ze weer wat eikels op de grond hoort vallen. Ziek is ze er nog nooit van geweest, dus ik veronderstel dat ze wel weet wat ze doet zeker?
    Hinnik!

Waarom wordt er dan zo tegen gewaarschuwd? Er zijn wel eetbare soorten, maar die groeien hier niet...
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij
    Flut is Waai en Waai zijn wij
    En als een Waai niet Flutten kan
    Komt er nooit een Flutter van

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Er wordt zo overdreven over eikels gedaan...

Ik zocht ze zelfs voor mijn heren, die weinig gras hadden. Iedere dag verse elzebladeren en bruine eikels, die zonder het giftige looizuur.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten