Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Fijn rijden: welk zadeltype, en welke rijstijl?

Fijn rijden: welk zadeltype, en welke rijstijl?

Sinds ik mn eigen pony heb ben ik me heel erg gaan verdiepen in de verschillende zadeltypes. Eerst omdat ik een moeilijke pony bleek te hebben qua zadelpasvorm, maar gaandeweg kwam ik steeds meer voors en tegen tegen m.b.t. verschillende zadels.

Af en toe zie ik door de bomen (en bomlozen) het bos niet meer. Het is een soort van cirkel waar ik niet echt uit lijk te raken...

Daarom zou ik graag aan jullie willen vragen: waar heb je voor gekozen, en waarom?

Ik ben nu uitgekomen op een boomloos zadel (torsion, ben ik opzich heel blij mee omdat ponylief al tig keer van vorm is veranderd), maar ik heb nog niet het idee dat dit nu ons meest ideale zadel is.

Onder fijn rijden versta ik trouwens een relaxte rit voor zowel paard als ruiter, en dan wel zo verantwoord (biomechanisch en geestelijk) dat het voor geen van beiden schadelijk is. Liefst enigzins verzameld en met een losse teugel (ala hempfling).

Brand los zou ik zeggen

Re:Fijn rijden: welk zadeltype, en welke rijstijl?

Ik rijd ook met losse teugel (zoals hempfling) en rijd met een barebackpad of een barefoot cheyenne.
    Ik vind beiden erg prettig rijden en ze liggen ook erg goed op mijn welsh x arabier.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er is net een topic geweest over dit onderwerp,mischien goed om daar eens te kijken??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Whoopie; bedoel je het topic over verzameling aan de losse teugel? Of dat al dan niet mogelijk is?
    Voor mij is dat op het moment meer een bijzaak: de teugels wat langer of korter maken is zo gepiept, daar kan ik zelf dus eenvouwdig mee experimenteren. Het gaat me nu veel om het geheel (dus de rijstijl en het type zadel wat daarbij aansluit).

Zo vind ik centered riding heel intressant (het hele idee van verbeter (je relatie met) je paard, begin bij jezelf, spreekt me sowieso wel aan). Hierbij zie je vaak dat er ´engelse´ zadels worden gebruikt. Is dit een bewuste keuze / noodzaak of is dit toeval, omdat dat gewoon het al eerder aangeschafte zadel was?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nee, ik bedoelde het topic in tuig :"met welk zadel rij jij?"

Centered riding staat los van je rijstijl, het is een aanvulling of je nu dressuur rijdt, springt of western rijdt, je kunt altijd de principe,s toepassen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Het is zo dat als je graag een ongedwongen zit wilt hebben je het beste kan gaan voor een boomlooszadel of barebackpad. Maar als je liever wat meer houvast aan je zadel wilt kan je kiezen voor een engels of western zadel. Het ligt er helemaal aan wat je fijn wilt, maar in een engels zadel is het moeilijker om op een natuurlijke manier erop te zitten (zoals bij hempfling) Maar het ligt er helemaal aan wat je graag wilt.

Whoopie ik heb het topic inmiddels gevonden en gelezen; bedankt voor de vermelding dat het er is!
    Toch mis ik juist de link naar rijstijl; ja, het is maar net wat je wil, maar dan snap ik m nog niet helemaal, waardoor ik weer blijf malen.

Misschien helpt het als ik mn ´probleem´ wat meer uitleg?
    Het boomloze zadel wat ik nu heb zit ok voor in stap (korte tijd en geen extra steun nodig, zonder zadel gaat dit ook prima). Ik zou een smallere zit voor mezelf fijner vinden voor als ik straks langer kan gaan rijden. Verder hou ik wel van wat ruimte, dus een vrij vlakke, ongedwongen zit.
    Voor mn pony vind ik de pad op het moment niet meer voldoen. Het is me opgevallen dat de boomloze pads die ik gezien heb wel een strook bij de ruggegraad vrijlaten, maar dit is voor Frodo zijn ruggegraad eigenlijk niet breed genoeg. Ik schat dat een cm of 8 ruimte nodig is om zn ruggegraad echt vrij te houden van druk.. Bovendien lijkt me een steviger zadel me fijn omdat die toch mijn gewicht over een groter oppervlak kan verdelen. Qua pasvorm moet het iig kort en breed zijn. Als ik dan ga kijken naar de mogelijkheden kom ik op deze opties uit (weet niet 100% zeker of ze zouden passen, maar ze maken een redelijk goede kans):
    - Startrekk dressuur/ijsland
    - Strada
    - ROC zero
    - Thorowgood Cob GP/ Dressage
    - Kent & Masters Cob GP/ Dressage
    - ...

Qua rijstijl dus meer richting engels (behalve de ROC), en ik vraag me dan weer af of dat dan geen tegenstrijdigheid is in wat ik eigenlijk wil met het rijden?

Wat Hempfling nu precies bedoeld met die natuurlijk zit weet ik eigenlijk ook niet helemaal.. toelichting is ook zeer welkom.

Misschien denk ik ook wel veels te moeilijk ?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

OK ik snap watje bedoelt, nee hoor je denkt niet te moelijk.
    zo denk ik ook als ik een zadel wil kopen,het moet aan jouw eisen voldoen, en dan maakt het niet uit of het een western of engels zadel is.

Ik had wel een beetje een vergelijkbaar lijstje, wilde ook vooral een ongedwongen zit, heb lang gezocht bij boomloos maar dat lukte niet voor mijn paard, en sommige boomloos lukten dan weer niet voor mij.
    Uiteindelijk uitgekomen bij een dressuurzadel niet omdat ik dressuur rij maar omdat dit het beste zadel leek, het is een Bates Caprielle geworden, een dressuurzadel met een vrij vlakke zit.
    Het heeft lucht in de kussens, fijn voor mijn rug, de boom is te verwisselen, en de kniewrongen zijn te verwijderen en ergens anders te plaatsen.
    Op zich bevalt het zadel goed, het enige wat ik toch nog eennadeel vindt,is dat vooral als Whoopie wat ronder wordt zoals nu het zadel wat schuift en te dicht bij de ruggewervels komt aan de voorkant.

Heb je trouwens al eens gedacht aan een WOW zadel? Schijnen fijne zadels te zijn.

Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    39

Heb bij een ander paard een tijdje een WOW dressuur zadel gehad. En geloof me dat zit geweldig. Ligt kan compleet aangepast en aangemeten worden en zo nodig een beetje bij vullen met lucht. Je zou haast denken dat ik ze verkoop he?

Bij Fem een western zadel en niet zoveel geld dat ik ook nog een Wow kan laten opmeten. Het zadel voor mijn andere paard paste helaas niet.

Stop thinking, start feeling

Ik heb een hele tijd serieus gedacht over een wow, maar na het stellen van tig kritische vragen en het vermelden van de bouw van mn pony wilde de wowverkoper niet meer langskomen. Ik weet niet waar het nu meer mee te maken had, maar als ze voor dat geld niet eens langs willen kopen om te kijken of het past (voorrijkosten waren toen alleen al 70 euro), dan laat het maar zitten.

Bovendien vind ik ze wel heeeel erg duur, ik zou hooguit een tweedehandse aan kunnen schaffen (en dan is het weer moeilijk om het passend te krijgen, als dat sowieso al ging lukken).

En dat hele verhaal van het zwaartepunt van de ruiter en het zwaartepunt van het paard; hoe kijken jullie hier tegenaan?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

En dat hele verhaal van het zwaartepunt van de ruiter en het zwaartepunt van het paard; hoe kijken jullie hier tegenaan?

Wat bedoel je daarmee??,zegt mij niets.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Bij de blauwe buren loopt een heel topic over niet-engelse zadels. Daarin wordt gesteld dat engelse zadels het zwaartepunt van de ruiter verder naar voren leggen (terwijl je juist wil dat het gezamelijke zwaartepunt, en dus ook het zwaartepunt van de ruiter, meer naar achteren komt te liggen). En dat wil je niet, omdat je paard dan niet echt verzameld kan lopen.

Door dit hele idee had ik de engelse zadels al eens uit mn hoofd gezet, maar nu veel andere zadels te lang blijken te zijn of een voor mij te brede of oncomfortabele zitting blijken te hebben ben ik weer een beetje terug bij af..

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vraag mij af of je positie op de rug zoveel invloed heeft voor verzameling, als ik naar mijn pony kijk dan kan ik ook niet veel verder naar achteren op de rug zitten.

voor mijn gevoel is voor verzameling het veel belangrijker hoe je je paard rijdt dan waar je zit (zal wel enigsinds uitmaken).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Hey Laura,

Leuk he, zadels... :P

Ik zit eraan te denken om over een tijdje toch maar te gaan kijken voor een dressuurzadel voor Dibble, en zit dus in een vergelijkbare fase van bijna door de bomen het bos niet meer zien. In theorie spreekt de Strada me erg aan (semi-flexibele boom, vrije zit, close-contactzadel), maar het bijbehorende kostenplaatje is wel wat pijnlijk. Ben wel erg benieuwd of het ook voor Highlands breed genoeg zal zijn, dus wil misschien toch een keer een pasconsult aanvragen. Op deze site staat volgens mij trouwens iets meer info dan op de Nederlandse en Britse: http://www.strada-saddles-newzealand...eWoes%202.html .

Apart dat ze van WOW niet wilden langskomen. Was wel benieuwd geweest of ze voor Frodo voldoende ruim zouden zijn.

Groetjes,

Wieteke

Hey Wieteke, jij ook hier

Ja, leuk joh, zadels

Ik ben er nog lang niet uit denk ik.. Doe gelukkig heel veel naast Frodo, dus is een zadel ook niet zo´n grote noodzaak

Bne benieuwd of de Strada bij Dibble zou passen.. Ze is dan wel wat langer als Frodo, maar qua breedte scheelt het misschien niet eens veel..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten