Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Doe ik hem hier een plezier mee???

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Doe ik hem hier een plezier mee???

Dilemma!!!

Borus staat nu op een manege waar hij zomers fulltime buitenstaat en helaas swinters stalarrest. Ik wil hier deze winter heel graag verandering in brengen, dus ik hou oren en ogen open en probeer voor het najaar een geschikte plek te vinden.

Vanmiddag zijn mn moeder en ik langs een boerderij geweest om te kijken voor een kitten (schatje joh ) Mijn moeder, zo gek als een deur, komt na een tijdje praten met de deur in huis vallen en vertelde die vrouw dat ik op zoek ben naar een weilandje voor mn pony.
    Nou blijkt dat ze daar een shetlander hebben staan die ik als klein onschuldig meisje als verzorg cq knuffelpony had. Heel toevallig allemaal dus En het was heel leuk om haar weer te zien.
    Die vrouw zou het met haar man erover hebben maar het leek haar en haar kinderen leuk als er een pony daar in het land zou komen te staan.

Het is alleen een stuk buiten het dorp. Voor mij ongeveer 4 km fietsen, goed te doen dus. Alleen heb ik daar geen bak, geen enkele uitrijmogelijkheid behalve een enge 80km/h weg en als ik naar de manege wil gaan, ben ik al stappend zeker drie kwartier onderweg. Zomers zou het een leuke plek zijn, maar hoe ga ik in de winter met Borus rijden etc? Ik zou in de buurt kunnen kijken of er een buitenbak is waar ik gebruik van mag maken tegen vergoeding.
    Het is, betreft luxe, een flinke stap terug als je altijd een binnenbak tot je beschikking hebt gehad. Maar daanin tegen, die 4 maanden dat borus op de manege stond, heb ik zoveel frustratie doorgemaakt betreft het op stal staan. Het zou zo'n opluchting zijn om borus weer lekker in het land te hebben lopen voor altijd, kunnen voeren hoeveel je wilt (hooi van de grote stapel van de koeien natuurlijk) Vrijheid!

Er is geen schuilstal maar er is een weitje die helemaal omringt is met bomen en ook middenin staan bomen. Genoeg beschutting, ook voor de felle zon. Maar hij komt dan samen te staan met 1 shetmerrie terwijl hij nu in een leuke kudde ruinen staat.

Het waren wel hele aardige mensen met een hart voor dieren. Heel symphatiek.

Als we de kitten komen ophalen, zullen we het er nog even over hebben. Ze weet natuurlijk niet of uberhaupt haar man het wel ok vind. En de vergoeding zullen we het ook wel over hebben.

Zouden jullie het doen?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: Doe ik hem hier een plezier mee???

Pfff, moeilijk hoor!
    Ik heb wel iets soortgelijks gedaan, maar wij hebben superuitrijmogelijkheden direct voor de deur en een rijbak op 20 min. stappen. Wel was hier ook maar 1 andere (nogal dominante) pony terwijl Fenna gewend was aan een gezellige kudde, inmiddels staan er 5 ponies en is de gezelligheid weer terug.
    Maar als je en geen bak hebt en geen uitrijmogelijkheden..... dat word in de winter wel heel vervelend hoor!! Maarja, dat moet je afwegen met ene winter op stal want dat is ook vreselijk!
    Ga anders eerst eens kijken of er een bak in de buurt is, want dat zou al een heleboel schelen

Tsja, je hebt niet echt veel aan mij...... Hopelijk komt er een goede oplossing want op stal staan is ook nix!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zou het niet doen. Vooral op de uitrijmogelijkheden en ik denk dat een bak ter beschikking toch ookw el erg belangrijk is.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Moeilijk hoor, Fitna.
    Ik zou mijn keus sterk af laten hangen of er een bak in de buurt is om te rijden. Want je hebt weinig aan een stalling waarbij je met je paard geen kant op kan.

Aangemeld
    Nov 2004

Ja dat is waar... Ik kan op zich wel langs de weg maar borus kennende gaat dat ook niet altijd vlekkeloos En de manege is gewoon te ver weg om daar dagelijks heen te gaan. Voor mn lessen zal ik het dan nog wel doen.
    Ik zal inderdaad volgende keer dat we erheen gaan vragen of er een bak in de buurt is. Anders kan ik in de winter echt geen kant op.

Als ik moet antwoorden op jouw vraag in het onderwerp is dat een duidelijke JA!

Laat paarden kiezen: op stal of op de weide...

En laat ook eens de deur openstaan van de stal, na het voeren...

Wij houden onze paarden natuurlijk dus o.a. geen boxen! In de winter betekent dit inderdaad op vele dagen niet rijden wegens natte vacht maar er zijn dan altijd andere dingen die je kan doen: grondwerk, stappen aan de hand, gewoon niets doen en genieten van de kudde....

De 4 maanden dat je niet zou rijden is voor jouw paardje ook niet erg, als je het in zijn standpunt bekijkt, hé! Vollop weidegang, gezelschap, vollop voeding zijn de basis voor een geluk paardenleven.....

Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen, of jij je er een plezier mee doet om hem onbeperkt weidegang en vrijheid te geven rekening houdend met alle beperking voor jou maar ook voordelen van een gelukkig paardje waar je mee kan werken!

Veel succes met je keuze!

groetjes
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ja, maar dat is op den duur ook nog wel ergens te vinden waar je dan nog wel iets met je paard kan doen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou voor Borus is het denk ik wel een vooruitgang, in de winter dag en nacht op stal staan is een ramp... Het is alleen te hopen dat hij het kan vinden met de shet; persoonlijk zou ik een shet-merrie als gezelschap voor mijn ruin niet voldoende vinden. Maar als het alternatief is: dag en nacht op stal in de winter, nou dan wist ik het wel: bij die shet!
    Het is alleen wel vervelend voor jou als er geen goede rij-mogelijkheden zijn. Ga anders voor je beslist eerst eens in de buurt rondkijken of je ergens een bak kunt gebruiken, of dat er wellicht nog meer boeren met betere faciliteiten zijn, waar je je paard zou kunnen stallen...

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Ik ben net verhuist van een weitje met geen uitrijmogelijkheden naar een pensionstal, maar gipsy gaat daar ook in de winter naar buiten. Anders had ik haar in het weitje laten staan. De omstandigheden zijn dan niet ideaal, maar een paardje 4 maanden op stal houden eigenlijk ook niet.
    Succes met je beslissing ik weet dat het een hele moeilijke is!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik zou het niet doen, waar wil je dan rijden?? Het is wel belangrijk dat je plezier houd in wat je doet en als je hard zoekt is er vast wel iets soortgelijks te vinden waar je én kan rijden én je paard buiten kan staan. Bedenk dat altijd in je eentje rijden met slechte faciliteiten helemaal niet zo leuk is en zeker niet in de winter.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Je moet er ook zelf plezier in blijven houden, je moet toch nog een aantal jaartjes met je paardje doorbrengen! En een winter kan erg lang duren.... Daarbij kan je daar in de zomer ook alleen maar in de wei rijden of niet? Dat wordt echt wel heel saai op den duur, maarja ik ben dan ook het liefst buiten op avontuur met Fenna
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Nov 2004

Ja ik ben ook zo bang dat het saai word, omdat ik geen kant op kan daar. En een oude shet merrie vind ik ook geen leuk gezeldschap voor Borus. Als het een kudde was, zoals Haidi zegt, zou het al anders liggen...
    Dat hij swinters op stal stond heeft me ook heel veel verdriet gedaan (klinkt misschien stom maar echt, ik kon wel janken hoe alles gelopen is, omdat ik hem met de dag sjagerijniger zag worden.) Gelukkig zijn we door het winterseizoen heen.

Misschien kan ik die mensen mn probleem uitleggen en deze zomer verder zoeken, met deze plek als plan B. Voorlopig staat borus goed, maar rond september gaat de boel weer op stal. Als ik voor die tijd niets anders kan regelen - dan naar die boerderij.

Er zijn inderdaad pensionstallen waar weidegang 24/7 het hele jaar door ook kan maar alles is zo ver weg dan en ik beschik niet over eigen vervoer, en in het noorden hier is openbaar vervoer ook niet alles.

Actief Forumlid cynthia's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ik zou het wel doen, mijn verzorgpaard is nu ook verhuisd naar een soort grote achtertuin bij iemand thuis. er zijn daar ook geen uitrijmogelijkheden, als ik naar het bos wil ben ik een uur onderweg en een bak is er al helemaal niet! maar hij is zo happy sinds hij daar staat! hij was op stal altijd chagrijnig (ik trouwens ook, luxe pensionstal met allemaal zeikerds!) en nu staat hij lekker buiten met een maatje! ik was eerst ook een beetje boos op die mensen dat ze hem zomaar ergens anders gingen zetten(ze hadden het niet met mij overlegd). het is voor mij best ver fietsen en er is niets te rijden, maar ik vind het toch het belangrijkst dat hij nu happy is!!
    Groetjes Cynthia en Nevele

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja een shet merrie is misschien niet het ideale gezelschap voor Borus, maar als hij straks weer dag en nacht op stal staat, heeft hij helemáál geen gezelschap en óók geen beweging! Dus wat Borus betreft, lijkt mij de keus niet zo moeilijk: dit klinkt toch echt alsof hij het op die boerderij veel beter zou hebben. Alleen mis jij de luxe van de (binnen)bak en ik kan me wel voorstellen dat dat met name in de winter heel vervelend is.
    Maar toch: als ik voor deze keuze zou staan, zou ik voor de boer gaan. Het welzijn van mijn paard staat voor mij voorop...
    Kun je niet een bak aanleggen daar op het terrein? Een stukje wei afzetten bv.? Ik weet niet op wat voor grondsoort jullie daar zitten, maar hier op het zandgrond werkt dat redelijk. Hij is niet altijd bruikbaar (te nat soms), maar ach, het is beter dan niks...

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi Pais
    Ik zou ook even onderzoeken of er een rijbak in de buurt is. Ook zou ik nog eventjes verder zoeken. Een advertentie plaatsen in alle supermarkten en dergelijken?
    Je kunt namelijk maar beter in 1 keer goed verhuizen dan meerdere keren, maar mocht er toch niets anders te vinden zijn dan zou ik het ook op plan b houden.
    Succes ermee
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten