Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Huisvesting shetlander 17 jr

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Huisvesting shetlander 17 jr

Heel misschien kan ik op korte termijn een shetlander merrie van iemand anders overnemen. Ze zoeken voor haar een goed tehuis, waar ze de rest van haar leven nog veel plezier kan hebben.

Het is een merrie van 17 jaar, en aangezien ik erg fan ben van shetlanders heeft mijn instructrice een balletje mijn richting opgegooid. Zij heeft het dier in kwestie ook al gekeurd, en ze dacht dat ze erg geschikt voor mij zou kunnen zijn. Zelf heb ik nog niet gekeken , aangezien ik zo iemand ben die dan geen nee meer kan zeggen . Mijn super-vriend is inmiddels ook 'om', en heeft al een groot stuk land gereserveerd .

Nu heb ik een paar vragen;

1) Hoeveel grond zou ik nodig hebben om de shet (+ uiteraard een gezelschap-shet ) het hele jaar buiten te kunnen houden. Ik wil graag een houten omheining maken en kan dus niet de weide verplaatsten.
    2) het door mijn vriend gereserveerde stuk grond grenst aan onze achtertuin, is aan de oostzijde afgesloten door een 2m brede boomsingel met daarachter een stal en aan de zuidwestkant staat onze kapschuur. Aan de noordkant staat dus ons huis. Volgens mij aardig beschut dus. Heb ik dan nog een schuilstal nodig?
    3) Iets anders is het gezelschap;ik heb een optie om een shet erbij te 'lenen'van een fokker hier uit de buurt. De keuze is er reuze , jong oud, merrie,ruin ze heeft van alles beschikbaar. Maarrrrr....ik heb wel eens gehoord dat je er ook schapen oid bij kunt zetten. Leek mij wat vreemd, maar wil het toch maar eens weten. Zijn er mensen die dit hebben?

Grtsls Caroline

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Re:Huisvesting shetlander 17 jr

Advies over shetten kan ik je misschien wel geven.
    Wat betreft omheining en grootte van het land. Een shet is het beste om sober te houden. Het zijn grasmonsters en kennen vaak hun grenzen niet qua voedsel. Ze zijn vaak gevoelig voor hoefbevanging.

Onze shet wil wel eens uit de wind kunnen staan en uit de regen, als deze mogelijkheid er is lijkt me dat afdoende.

Qua schapen daar heb ik niet zo goede ervaringen mee gehad. Maar misschien ligt dat meer aan de shet bij ons op stal. Zelf zou ik kiezen voor "leaseshet" zoals je al schreef. Helemaal omdat ze dan elkaar opvoeden en in balans houden. schaap is toch wat anders dan een paard.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx loesje,

Hoe groot zou de wei moeten zijn volgens jou? Als het goed is dus voor 2 shets. Ze kunnen hier prima uit de wind/regen staan dus dat is geen enkel probleem.

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Qua grootte van wei vind ik lastig om te zeggen. Denk dat shet bij ons iets heeft van 18 bij 15, en dan helemaal kort. Want hij is op rantsoen. Is heel erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Het ligt er ook aan hoeveel gras. Maar de meeste shetten hier in buurt hebben iets van 10 bij 30 en dan nog wel meer maar dat is voor strookbegrazing.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

klinkt goed een paard is een kudde dier en heeft het liefst soortgenoten om zich heen. Dat zou mijn voorkeur in elk geval wel wezen.
    Als je het voor de leuk er extra bij doet (schaapjes dan) kan je dat altijd doen, waarom niet? Die van mij vonden ze wel grappig zo nu en dan zaten ze elkaar achterna. Toch zou ik kiezen voor een andere shet als gezelschap en niet een schaapje of geitje.

Hoeveel ze nodig hebben? hangt af wat je zet gaat doen, hoeveel arbeid. En hoe zijn of haar gestel is. De een heeft genoeg met zeer weinig de ander heeft iets meer nodig. Wat hierboven al geschreven werd heb ik ook zo ongeveer.
    op dit moment staan ze in een vak van 50x50?? gok ik en is geheel kaal gegeten mede door de droogte en krijgen hooi.
    straks krijg ik weer mijn oude stekkie terug en staan ze op 30 x 100 gok ik en werk ik met strook begrazing.
    Strook begrazing kan je ook binnen je houten afzetting creeeren, moet geen probleem zijn lijkt mij.

Oja denk er wel om schaapjes zijn zeer goede uitbrekers. Ben net weer terug uit engeland. Weer genoeg gezien hoe zij door diverse omheiningen heenwurmen daar kan het, hier in ons landje wordt dat niet geacepteerd.

wel leuk voor je, spannend en de plek klinkt goed. Genoeg plaats om uit de wind te gaan staan. Is er ook schaduw?? ook altijd prettig op momenten zoals vandaag.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx, ik heb hier een stuk 'gereserveerd' van ongeveer 50x 60 en daar wil ik dan een houten omheining om maken. Daarbinnen kan ik dan wel strookjes maken natuurlijk :P. Ze is nog nooit hoefbevangen gewest, maar schuurd wel met de manen en staart. Ze staat nu trouwens alleen, dus dat zal misschien ook een stukje verveling/frustratie zijn?

Vandaag zal ik even op de schaduw letten. In ieder geval is er nu veel schaduw (de hele ochtend wel). Goede tip, en heb ik een goede reden om vanmiddag inde tuin te zitten

De eigenaren van mijn verzorgpaard hebben een schaapje wat ook swinters buiten is, dus dat was meer mijn idee om die er ook bij te zetten. De geiten staan snachts wel binnen, maar die eten het arme schaapje op in de stal. Het is een mini-schaap, dus ontsnappen kan ie wel idd, ze hebben zelf helemaal gaas om de wei.

Het plan is om veel te wandelen , fietsen en grondwerken (?) met haar. Ze is nu ook wat te dik zag ik gister. Toen heb ik haar namenlijk in het echie gezien , zal zo nog even een foto plaatsen.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

oh wat een liefie ze is wat mollig ja, daar kunnen ze idd wat jeuk van krijgen. Die van mij in elk geval wel.
    Dat was ook een van de redenen waarom ik haar heb meegenomen, op dieet gezet krijgt geen zoetigheid meer en jeuk is bijna weg.
    De manen en staart groeien weer aan. Helaas heeft ze een flinke blesure opgelopen en wordt ze weer dikker omdat ze niks mag doen.
    Maar jeukt niet doordat ze geen extra's krijgt enkel hooi.

het zou ook uit verveling kunnen komen dat zou ik zeker ook niet geheel uitsluiten.
    Je plannen klinken goed. Ze zijn echt leuk om mee te werken.
    lekker genoten van je vrije uurtjes in de tuin en schaduwen bekijken??

ik heb een verplaatsbare tent waar ze nu als de zon veel schijnt in staan. En als het regent doe ik een kant dicht en staan ze droog en uit de wind. Het materiaal is niet echt stevig, maar ga wat knutselen zodat het van de winter weer gerepareerd is. Het kan niet tegen schurende ponys die van hun winter haar af willen hahahaha...

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

nou ik heb het eens goed bekeken idd. Er is bijna de hele dag schaduw, alleen smiddags is dat maar een klein strookje langs de schuur aan de zuidkant. Mara goed een klein stalletje ofzo en das dan ook opgelost.

Ja, het is een leuk eigenwijs exemplaar hoor! Maar wel lief en goed hanteerbaar.

Nou ik ga snel naar mn les! Zal straks nog even meer typen

hoe zwart ben je door de zon?? of is het meer rood??

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

gheghe, nou kwestie van goed insmeren ( óf...laten smeren )

Mijn hond was zaterdag jarig en die heeft een heerlijk bot gekregen, dus die heeft ie heel verantwoord onder toezicht verorberd.....in de toekomstige wei.......

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

, inmiddels zijn we bijna zover dat Anna komt. Morgen maken we een omheining, toch lint voorlopig :lol:. Waarschijnlijk komt ze dan half oktober, en dan komt er een ruintje bij te staan van de fokker hier in de buurt. Ze had ook nog een leuk hengstje staan, maar dat durfde ik niet helemaal aan. (alhoewel Anna niet meer drachtig te krijgen was afgelopen jaren). Heeft iemand daar ervaring mee om een (jong!) hengstje bij een (oudere) merrie te zetten?

Grtsls Caroline

spannend nog heel even....
    hmmm ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen. Waarom risico lopen als het niet nodig is??

Bladwijzers

Forum Rechten